Potřebujete pomoci? Trápíte se a nevíte si rady? Vyzkoušejte kontaktní terapii či online krizovou intervenci na PARAFILIK.CZ

Prevence násilí? Česko přichází na to, že je nutná změna sexuální výchovy na školách (zena.aktualne.cz)

Diskuze o problematice dětí.
Uživatelský avatar
Fx100d
Administrátor
Bydliště: ČR
Líbí se mi: Dívky
ve věku od: 3
ve věku do: 10
Kontakt: [email protected]
Výkřik do tmy: yeelow (10.05.2010 22:04): njn, ty jsi ten dentální úchyl :D
Příspěvky: 863
Dal: 257 poděkování
Dostal: 453 poděkování

Prevence násilí? Česko přichází na to, že je nutná změna sexuální výchovy na školách (zena.aktualne.cz)

Nový příspěvek od Fx100d »


V průzkumu z minulého roku provedeném na dvou tisících středoškolských respondentů a respondentek tři ze čtyř oslovených uvedli, že se v sexuální výuce nikdy nebavili o souhlasu v partnerském a sexuálním životě. Chybělo také téma pornografie nebo domácího násilí. Výsledky naznačují, že učitelé s žáky ve výuce nerozebírají aktuální a důležitá témata. Nevědí totiž, jak o nich diskutovat.

Nedávná kauza kolem politika Dominika Feriho, kterého několik žen obvinilo ze sexuálního obtěžování, ukázala, že v české společnosti stále převládá názor, "že si za to může sama". Tento pohled by mohla měnit už sexuální výchova na školách diskusí o tom, jak takový souhlas k sexuálnímu styku vypadá. Podle průzkumu z přelomu roku ale učitelé nevědí, jak o tabuizovaných či aktuálních tématech jako závislost na pornografii nebo domácí násilí s žáky mluvit.

Česká středoškolská unie, nezávislý spolek hájící zájmy studentů, od června do října minulého roku mapovala situaci týkající se sexuální výchovy na českých středních školách, na jejich on-line dotazník odpovědělo více než dva tisíce studentů a studentek. Průzkum ukázal, že výuka většinou nezahrnuje témata, k nimž musí pedagog zaujmout vlastní postoj a být otevřen diskusi se žáky a žačkami. Tím je například domácí násilí, souhlas k sexu, pornografie nebo témata, která jsou často tabuizována, jako první sex, masturbace nebo orgasmus.

Každý třetí z dotazovaných uvedl, že ve škole nikdy nedostal informace o domácím násilí, každý druhý označil, že se výuka nikdy nezabývala sexuální orientací či on-line médii (například problematikou pornografie), a tři ze čtyř studentů a studentek uvedli, že se ve škole nikdy nebavili o souhlasu v partnerském a sexuálním životě. Téměř 50 procent dotazovaných navíc prohlásilo, že z výuky nezískalo o intimním životě žádné informace.


Učitelé nevědí, jak mluvit o sexuálním násilí


"Se sexuální výchovou je ta potíž, že se praxe liší v jednotlivých školách a velmi záleží na osobní iniciativě jednotlivých vyučujících. Můžeme najít školu, kde ji učí skvěle už od prvního stupně, zatímco v jiné ji téměř opomíjí," říká Johanna Nejedlová, zakladatelka a ředitelka organizace Konsent. Ta má za cíl vyvracet mýty o sexu a sexuálním násilí a mimo jiné poskytuje externí workshopy sexuální edukace žákům a žákyním základních a středních škol. Za sebou jich má více než 400.

Ve výzkumu z přelomu letošního roku, v němž se organizace Konsent ptala stovky učitelů a učitelek, vyšlo najevo, že 25 procent z nich si je během sexuální nauky nejistých a 50 procent dotazovaných potřebuje poradit s tématem sexuálního násilí a mýty a stereotypy o sexualitě.

"Základní je podpora vyučujících v tom, aby byli dostatečně připravení sexuální výchovu učit. Vzhledem k tomu, že chybí podklady, z nichž by čerpali, soustřeďují se primárně na prevenci pohlavně přenosných nemocí a metody antikoncepce," vysvětluje Nejedlová, která se v rámci své organizace chtěla původně věnovat jen prevenci sexuálního násilí jako součásti výuky o pohlavním životě. Následně si ale uvědomila, že není možné bavit se jen o tom, co je špatně, ale je nutné dospívající vzdělávat ve vytváření bezpečných a kvalitních vztahů.


"Není se čemu divit, když si o to říkala"


S tím souvisí to, že je důležité dbát nejen na předávané učivo, ale i na takzvané skryté kurikulum. Tedy vyslovené i nevyslovené postoje - mnohdy nezamýšlené - a pravidla či způsoby chování. "Pokud velká část společnosti podléhá mnohým stereotypům o sexu, sexuálním násilí a orientaci, je pravděpodobné, že bude i hodně takových vyučujících, kteří tyto postoje dál vědomě či nevědomě opakují ve třídách."

Příkladem mohou být prohlášení typu "Není se čemu divit, když si o to říkala", "Co se škádlívá, to se rádo mívá" nebo situace, kdy vyučující ignorují sexistické poznámky chlapců a osahávání "ze srandy". "Obecně je třeba přestat děti strašit tím, že předčasně otěhotní nebo se nakazí chorobou, a začít se s nimi bavit o praktických věcech. Třeba o tom, že panenská blána není většinou pevná membrána jako u bubnu, kterou je potřeba bolestivě prorazit," uvádí konkrétní případ Nejedlová.


Internet je hlavní a nebezpečný zdroj informací o sexu


I když jsou témata pohlavních chorob a antikoncepce důležitým základem, výuka by měla jít o několik kroků dál a zahrnout například diskusi o tom, kdy dívka dává či nedává souhlas k pohlavnímu styku, o vzhledu těl a o pornografii - internet uvedli dotazovaní v průzkumu České středoškolské unie jako hlavní zdroj informací o sexu. Na druhém místě se umístili vrstevníci a na třetí příčce škola.

"Je důležité zdůraznit, že porno není realita, ale pohádka pro dospělé. Stejně tak se málo mluví o tom, že na něm můžou vznikat závislosti," míní Nejedlová. Ta je pro společnou výuku, kdy budou mít možnost chlapci slyšet, co si o určitých věcech myslí dívky, a naopak. Je to možnost, jak nabourat zažité stereotypy, které mnohdy přetrvávají do dospělého života a negativně ovlivňují intimní a partnerský život.

"Například představa, že kluci chtějí mít vždy sex, mají vždy erekci, důležitá je hlavně velikost penisu nebo že sex je jen penetrace," popisuje Nejedlová a dodává, že společná sexuální výchova může pomoci ukázat, že jsme individuální jedinci a každý má jiné potřeby. "To je hrozně důležité pro spokojený život a respekt k druhým. Stejně jako zajímal sex nás, tak zajímá dnešní teenagery, kteří chtějí klást otázky a bavit se o něm v bezpečném prostředí," uzavírá.
Naposledy upravil(a) Marco Freeman dne pátek 15. 10. 2021, 17:09:28, celkem upraveno 1 x.
Důvod: Nadpis do H2, text článku nezarovnávat na střed, ale dávat jej do kurzívy. Děkuji.
Pedofilie mi něco vzala, ale mnohem více dala. To, co mi vzala, bez toho se obejdu. To, co mi dala, už bych nikdy nechtěl ztratit.