NÚDZ vyzývá k účasti na výzkumu

V zájmu zdravého vývoje dětí zakažte všechny sexuály! (A2larm)

Diskuze o problematice dětí.
Uživatelský avatar
Cykle02
Člen skupiny ČEPEK
Líbí se mi: Chlapci i dívky
ve věku od: 2
ve věku do: 12
Výkřik do tmy: Nevěřím těm co nevěří na Ježíška.
Příspěvky: 2695
Dal: 383 poděkování
Dostal: 1221 poděkování

V zájmu zdravého vývoje dětí zakažte všechny sexuály! (A2larm)

Nový příspěvek od Cykle02 »


V orbánovském Maďarsku před časem parlament vyřadil z osnov sexuální výchovy výuku o homosexualitě a LGBTQ lidech. Jaký to bude mít dopad?

Maďarský parlament prosadil to, o co už před časem usiloval parlament polský. Pod rouškou zdravého vývoje dětí a s odkazem na pedofilii omezuje sexuální výchovu a brojí proti LGBTQ osobám, čímž omezuje práva všech. Konkrétně maďarští zákonodárci nově zakázali zobrazování jiné než heterosexuální orientace ve vzdělávacích programech, reklamách či filmech přístupných osobám mladším 18 let. Toto rozhodnutí je dalším krokem na cestě k autoritářskému režimu a pryč od liberální demokracie, od společnosti, která usiluje o smírné a solidární soužití všech jedinců bez ohledu na jejich diverzitu.

Homosexualita ve vyučování

Asi se najdou lidé, kteří si myslí, že nejde o zásadní problém. Vždyť se to týká jen menšiny, jejíž velikost je odhadovaná na nějaká čtyři procenta. Reklam s gay a lesbickými páry zase tolik není, a navíc je to jen blbá reklama – právo být v reklamě zní skoro směšně. A ve škole je to také jen takové okrajové téma. Děcka se musí naučit číst, psát, počítat a nějaký ten cizí jazyk. Na co by jim bylo rozebírání homosexuality?


Už dnes je menšinová sexuální orientace jedním z nejčastějších důvodů sebepoškozování, odcizení nebo dokonce sebevražd.

Jenže problém stojí spíš opačně. Téma homosexuality obvykle není potřeba do škol vnášet. Ono tam je i bez sexuální výchovy, často už od prvních tříd, a to nejčastěji v podobě homofobní šikany. Děti si od útlého věku nadávají do „teploušů“ a „buzerantů“, aniž by kolikrát tušily, k čemu tato slova vůbec odkazují. Cílem podobných nadávek ve školním prostředí přitom není v drtivé většině útok na osoby s homosexuální orientací – často si tak nadávají děti, které ještě nemají ani tušení, co je to sexuální přitažlivost (k jakémukoli pohlaví). V konfliktech prostě využívají jako nadávku hanlivé označení skupiny, která byla ve společnosti dehonestována. Jindy to může být „cikán“ nebo třeba i „baba“. Nadávka bude mít tím větší sílu, čím víc bude daná skupina marginalizována a v kultuře patologizována.

Ve chvíli, kdy se něco takového děje, musí pedagog zasáhnout. Těžko to ale udělá ve chvíli, kdy bude mít zakázáno mluvit o tom, k čemu se nadávka vztahuje. Při výchově je samozřejmě mnohem efektivnější prevence než následné hašení požárů. Homofobní šikana bují tam, kde jsou normy pevně dané, kurikulum pořád dokola předkládá dětem rigidní formy feminity a maskulinity a drtivá většina příběhů je strukturována heterosexuální láskou (chrabrý princ zachrání spanilou princeznu). Pokud je toto jediná perspektiva, kterou dovolujeme dětem nahlédnout svět, pak není divu, že děti nemají moc velkou kapacitu na to pojmout jakoukoli odlišnost.

Homofobní šikana se nejčastěji týká právě různých typů odchylek od genderových norem. Tyto odchylky mohou být výrazné i zcela zanedbatelné a častěji se týkají kluků: kluk, který zpívá ve sboru sopránové sólo a navíc hodně dbá na svůj vzhled, kluk, který si oblékl triko pastelových barev, kluk s netypickým účesem, holka drsňačka… Mluvit o různých formách sexuality, a to v souvislosti s genderovými normami, je pro školní kolektivy velice důležité. Jinak se vzdělávací instituce budou muset připravit na vlnu nenávisti, násilí a šikany a ta postihne mnohem více dětí než jen ty, které už začínají tušit, že je budou přitahovat osoby stejného pohlaví. V Maďarsku ovšem strážci genderových tradic a pořádků ve školních třídách budou sankcionovat kohokoli, kdo podle nich „vybočí“, a budou to dělat s požehnáním státu.

Sexuálně křehcí teenageři

Když si teenageři začínají uvědomovat svou sexualitu, bývají velice zranitelní, a to i ti, jejichž sexualita v zásadě odpovídá mainstreamovým očekáváním. Pro ty, kteří začnou pociťovat svou odlišnost, může vypuknout doslova peklo. Co je se mnou špatně? Proč jsem nikdy neslyšel/a o tom, že by někdo prožíval věci stejným způsobem jako já? Maďarský zákon je z tohoto hlediska doslova katastrofou a způsobí přesný opak toho, co slibuje zajistit (zdravý psychický a fyzický vývoj dětí). Už dnes je menšinová sexuální orientace jedním z nejčastějších důvodů sebepoškozování, odcizení nebo dokonce sebevražd. Děti, které se v obrazu světa nabízeného školou nenaleznou, mají pocit, že do tohoto světa nepatří, že vyučující nemluví k nim a pro ně. Není to pro ně úplně jednoduché ani v prostředí, kde přijetí LGBTQ osob ještě jakžtakž funguje, jako například v Česku, kde existuje registrované partnerství a jedná se i o manželství pro všechny, kterým by stát uznal, že v této oblasti nikoho nepovažuje za občana druhé kategorie. Ovšem ve společnosti, kde stát schvaluje otevřenou diskriminaci LGBTQ, jejich vylučování z osnov či dokonce z měst jako v Polsku a Maďarsku, má takový teenager zaděláno na solidní trauma.

Ještě nikdo se nestal homosexuálem proto, že o tom mluvila paní učitelka ve škole, stejně jako se gay nebo lesba nestanou heterosexuály navzdory tomu, že všechny pohádky, příklady ve školních učebnicích a písničky o lásce obsahují pouze heterosexuální touhu. Nedovedu si představit jediný negativní důsledek toho, že by se ve škole mluvilo o homosexualitě, ale vidím celou řadu katastrofálních důsledků toho, pokud to bude zakázáno.

Omezení práv všech

Historie ukazuje, že vyčleňování skupiny osob jako zvrhlé, problematické a méněcenné vede ke katastrofálním důsledkům. Dlouhodobé společenské tendence, jejichž podstatou byla kultivace schopnosti vstřebat různorodost a podpořit vzájemné pochopení, solidaritu a smír, ne náhodou zesílily po druhé světové válce. Staletí nesnášenlivosti ústící do etnických i náboženských válek byla druhou světovou válkou korunována výbuchem nenávisti rasové, sexuální i ideologické. Představa nadčlověka a podlidí se zhmotnila v dehumanizaci milionů lidí a v koncentračních táborech. Paralely mezi nacismem a současnými projevy nenávisti někdy znějí už jako klišé, které se vyčerpalo neustálým opakováním. Jenže v Maďarsku i Polsku bohužel vidíme mechanismy, které nevěstí nic dobrého.

Političtí vůdci upevňují svůj mocenský kapitál naháněním strachu, který aktivují označením určité části obyvatel (Židé, Romové, migranti, LGBTQ) za ohrožující. Opakují mantry jako „Migranti nám berou práci“, „Romové nepracují vůbec a jsou chudí, čímž nás vysávají“, „Židé nás vysávají zase tím, že jsou mocní a bohatí“ a podobně. Lidé, kteří nejsou konformní s dominantními genderovými a sexuálními normami, pak ohrožují naše děti, kazí je a zneužívají… To je základní pojmové vybavení továrny na strach, kterou rád využije každý autoritář. Jakmile se mu podaří vzbudit strach, může začít s dehumanizací. Tito lidé vlastně nejsou tak úplně ani lidmi, takže je pořádku, když jim zakážeme například vstup do některých podniků (LGBT free zóny v Polsku) nebo když je škrtneme z učebnic a tak můžeme více či méně nápadně pokračovat dál. Nenávist i omezování práv se pak nenápadně rozšíří na všechny, kdo s takovými lidmi sympatizují, kdo jim pomáhají, kdo mají takového člověka v rodině atp. Skrze jednu takto dehumanizovanou skupinu lze ovládat všechny. Autoritářské režimy nemají zájem o obranu tradičních hodnot, pomoc rodině nebo zdravý vývoj dětí. To všechno je jim vcelku ukradené. Zajímavé je pro ně toto téma jen potud, pokud skrze ně mohou ovládat společnost. Omezování práv LGBTQ osob se tedy v žádném případě netýká jen menšiny, týká se všech.

Autorka se zabývá sexuální výchovou a vyučuje na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity.
...a o jakých tématech se po dnešním Googlení začne na ČEPEKu mluvit?
Uživatelský avatar
Dreamer
Člen skupiny ČEPEK
Bydliště: Všude možně
Líbí se mi: Dívky
ve věku od: 5
ve věku do: 11
Příspěvky: 864
Dal: 1146 poděkování
Dostal: 461 poděkování

Re: V zájmu zdravého vývoje dětí zakažte všechny sexuály! (A2larm)

Nový příspěvek od Dreamer »

Nezdá se vám, že u toho Maďarska, nad kterým se všichni právem pohoršují, jde o obdobu toho, co už dříve udělalo Slovensko, jen s tím rozdílem, že v Maďarsku jde o LGBT a se zákazem do 18 let, kdežto na Slovensku jde o parafilie, ale zato bez ohledu na věk?
Uživatelský avatar
Rudy
Registrovaný uživatel
Varování: 3
Líbí se mi: Dívky
ve věku od: 9
ve věku do: 25
Příspěvky: 136
Dal: 106 poděkování
Dostal: 68 poděkování

Re: V zájmu zdravého vývoje dětí zakažte všechny sexuály! (A2larm)

Nový příspěvek od Rudy »

Je rozhodně špatné z toho dělat tabu. Nejde o učení nebo obhajoby, ale měli by znát všechny skutečnosti o co vlastně jde. Jestli je to dobré nebo špatné si musí vytvořit názor sami.

Školství je složité i u nás. Děti znají Řecko, báje, pohádky, ale o druhé světové válce nic. Neví nic o vlastní historii relativně nedávné, neví co se stalo. Je to smutné.
Uživatelský avatar
Marco Freeman
Administrátor
Bydliště: ČR
Líbí se mi: Chlapci
ve věku od: 1
ve věku do: 7
Kontakt: [email protected]
Wickr Me: MarekVolny
Výkřik do tmy: ❀ Život by byl šíleně nudný bez šíleně dlouhých příspěvků. ❀
Příspěvky: 1442
Dal: 904 poděkování
Dostal: 1781 poděkování

Re: V zájmu zdravého vývoje dětí zakažte všechny sexuály! (A2larm)

Nový příspěvek od Marco Freeman »

Rudy píše: pátek 9. 7. 2021, 21:53:49Školství je složité i u nás. Děti znají Řecko, báje, pohádky, ale o druhé světové válce nic. Neví nic o vlastní historii relativně nedávné, neví co se stalo. Je to smutné.
Ve skutečnosti to takto není. V dějepise se dějiny učí chronologicky. Začíná se tudíž nejstaršími dějinami, pravěkem, starověkem, středověkem atd., ale nakonec se kolem devátého ročníku dostanou žáci i k dějinám relativně nedávným, tudíž i k druhé světové válce. Někdo by se mohl hádat, že je to pozdě, ale na druhou stranu chápu, že je ve výuce třeba dodržovat nějakou posloupnost. Nakolik je důležité věnovat se výuce nejstarších dějin tak moc, jak to má vytyčené současné školství, je otázka sama o sobě. Ale určitě bych netvrdil, že se děti ve škole neučí nic o druhé světové válce, protože to není pravda.

Moje zkušenost je trochu ovlivněná tím, že jsem v té době chodil na školu, kde se všechny předměty vyučovaly náročněji a více do hloubky, takže úplně nedokážu říci, nakolik do hloubky v otázce druhé světové války na běžné základce jdou. Ale zcela jistě o něm učí. Na mé škole jsme tomu tématu věnovali několik měsíců, bylo to plné nejen výkladů, ale i našich vlastních prezentací, doprovodných filmů a všeho možného, co by nám pomohlo pochopit problematiku. Dokonce bych řekl, že učivo posledních dějin si dodnes pamatuji z té doby nejvíce.

Na střední škole jsme potom dělali celé dějiny od začátku, opětovně chronologicky od těch nejstarších a končili jsme opětovně dějinami 20. století, v podstatě jsme končili někde u Sametové revoluce. Jestli jsme si říkali i něco poté, to už nyní asi neodhadnu.
Marco Freeman,
administrátor komunity ČEPEK

Kontakt: [email protected]
________

~ you can lead a horse to water, but you can't make him drink ~
Uživatelský avatar
Rudy
Registrovaný uživatel
Varování: 3
Líbí se mi: Dívky
ve věku od: 9
ve věku do: 25
Příspěvky: 136
Dal: 106 poděkování
Dostal: 68 poděkování

Re: V zájmu zdravého vývoje dětí zakažte všechny sexuály! (A2larm)

Nový příspěvek od Rudy »

Ale jo ;) neříkám doslova že nic, ale je to spíše globální výuka. Nějaká válka, nějaký Hitler. Nic bližšího jaké důvody a strategie vedli k zabrání sudet, že to bylo hlavně kvůli uhlí a výrobě paliva pro válku a podobně. Když se syna zeptám tak prakticky neví nic a přitom to jsou relativně nedávné věci na které se nesmí zapomenout. Ví jen že byla válka a prej co na tom vidím. Když neznají souvislosti tak se historie může snadno opakovat, ikdyž v současné době se informace šíří rychle a dají se vystopovat.