Potřebujete pomoci? Trápíte se a nevíte si rady? Vyzkoušejte kontaktní terapii či online krizovou intervenci na PARAFILIK.CZ

Off-topic: Konec "sušenek", Google upouští od sledování uživatelů pomocí cookies (iHned.cz)

Reakce na články z médií (tisk, rozhlas, televize, internet, ...) a diskuze o nich.
Uživatelský avatar
Dreamer
Člen skupiny ČEPEK
Bydliště: Všude možně
Líbí se mi: Dívky
ve věku od: 5
ve věku do: 11
Příspěvky: 830
Dal: 1122 poděkování
Dostal: 453 poděkování

Off-topic: Konec "sušenek", Google upouští od sledování uživatelů pomocí cookies (iHned.cz)

Nový příspěvek od Dreamer »


Měsíce a roky kritiky a intenzivního tlaku ze strany obhájců původních myšlenek otevřeného internetu i uzavřeného Applu přiměly Google k nečekanému kroku. Firma v příspěvku na firemním blogu oznámila změnu taktiky. Nově chce web, který více respektuje soukromí svých uživatelů.

Reálným vyjádřením vzletné myšlenky bude odstranění podpory pro sledování uživatelů prostřednictvím souborů označovaných jako cookies v prohlížeči Google Chrome. Google Chrome se tak přidá k Safari od Applu a k Firefoxu od neziskové organizace Mozilla Foundation. Google se však hodnotné, přesně zacílené reklamy nevzdává. Jen se k ní dostane jiným, etičtějším způsobem.

Cookies slouží reklamním systémům ke sběru dat o chování uživatelů při jejich cestách webovými stránkami. Získané informace pak inzerenti používají k cílení reklamy. Google se nechce vzdát efektivní reklamy, ale slibuje, že nebude vyvíjet náhradu za cookies, které umí vytvořit unikátní identitu konkrétního uživatele, přestože nemusí znát jeho jméno.

Google místo toho už dlouho pracuje na systémech, které umí odhadnout preference uživatelů na základě velkého množství anonymizovaných dat, která zpracovává přímo na zařízení uživatele a na své servery pak odešle pouze data, která nelze přiřadit ke konkrétní osobě. Právě o těchto technologiích hovořil už před rokem a půl při návštěvě Prahy Stephan Micklitz, ředitel vývoje pro oblast soukromí a identity, který působí v mnichovské pobočce Googlu.

Budoucí zobrazování reklamy se tak v případě Googlu nebude řídit tím, jaké webové stránky navštívil konkrétní uživatel, ale tím, jaké preference má uživatel s podobnými vzorci chování. Google jen díky velkému množství dat dokáže lépe poznat různé kategorie uživatelů typu "impulzivní fanoušek hokeje se zálibou ve strategických videohrách" nebo "náročná profesionálka se slabostí pro bojové sporty". Díky tomu si slibuje, že se mu podaří zachovat efektivitu reklamy i bez invaze do soukromí uživatelů. Technický popis fungování skupinového rozpoznání archetypů (kohortní analýza) Google zveřejnil na serveru GitHub i s ukázkami kódu.

V příspěvku na oficiálním firemním blogu Google přímo uvádí, že inzerenti nepotřebují sledovat konkrétní uživatele napříč webem, aby získali fungující reklamu. Pokroky v agregování dat, anonymizaci a zpracování dat na zařízení a další soukromí respektující technologie nabízejí cestu k nahrazení individuálních identifikačních údajů. Podle dalšího blogového příspěvku ke stejnému tématu píše produktová manažerka Chetna Bindra, že na základě testů mohou inzerenti očekávat při použití anonymizovaných údajů 95procentní efektivitu ve srovnání se sledováním uživatelů na webu. K tomu má navíc drtivá většina uživatelů webu nedůvěru.

V další fázi bude muset Google přimět uživatele také k tomu, aby reklamu přestali aktivně blokovat, systémy pro blokování reklamy používají desítky procent uživatelů internetu, zejména na osobních počítačích, kde je blokování snazší, zatímco na mobilních telefonech vyžaduje blokování reklamy o trochu více úsilí.


Google jen díky velkému množství dat dokáže lépe poznat různé kategorie uživatelů typu "impulzivní fanoušek hokeje se zálibou ve strategických videohrách" nebo "náročná profesionálka se slabostí pro bojové sporty".
Je škoda, že AI sice dokáže člověka docela dobře vyprofilovat a zaškatulkovat, ale mimo předdefinované kategorie už ten profil neumí hezky lidsky popsat. Popisy jako Osamělý heterosexuální pedofilní specialista na bezpečnost počítačových sítí se slabostí pro 7-leté blondýnky, nebo Učitel 1. stupně ZŠ v oboru duševního zdraví sledující módní trendy v oblasti spodního prádla dospívajících by se tu pod avatary hezky vyjímaly :-)
Naposledy upravil(a) Marco Freeman dne pondělí 29. 3. 2021, 14:39:30, celkem upraveno 1 x.
Důvod: Doplněn zdroj do názvu.
Uživatelský avatar
Jednorozec
Registrovaný uživatel
Líbí se mi: Dívky
ve věku od: 9
ve věku do: 30
Výkřik do tmy: Zázraky se dějí, jen zatím bohužel vždy někde daleko...
Příspěvky: 3139
Dal: 11 poděkování
Dostal: 490 poděkování

Re: Off-topic: Konec "sušenek", Google upouští od sledování uživatelů pomocí cookies

Nový příspěvek od Jednorozec »

Jen škoda že to neznamená konec jejich špehování, jen to že už na to mají modernější technologie... btw nikomu nepřijde divné že by na základě "anonymizovaných dat" někdo dokázal nabízet "cílenou" reklamu!?
Uživatelský avatar
Dreamer
Člen skupiny ČEPEK
Bydliště: Všude možně
Líbí se mi: Dívky
ve věku od: 5
ve věku do: 11
Příspěvky: 830
Dal: 1122 poděkování
Dostal: 453 poděkování

Re: Off-topic: Konec "sušenek", Google upouští od sledování uživatelů pomocí cookies

Nový příspěvek od Dreamer »

Jednorozec píše: čtvrtek 4. 3. 2021, 17:48:20 nikomu nepřijde divné že by na základě "anonymizovaných dat" někdo dokázal nabízet "cílenou" reklamu!?
Tak můžeš jim věřit, že ten tvůj profil zájmů skutečně nebude svázaný s tvými identifikačními údaji, což by byl pokrok oproti současnému stavu.

Cílené reklamy jdou dělat i bez toho, aby ten profil byl uložen na serveru reklamky, a tvá data tak zůstala jen u tebe. S něčím takovým se pokoušel (nebo stále pokouší) prorazit třeba Brave (alt. prohlížeč).
Uživatelský avatar
Jednorozec
Registrovaný uživatel
Líbí se mi: Dívky
ve věku od: 9
ve věku do: 30
Výkřik do tmy: Zázraky se dějí, jen zatím bohužel vždy někde daleko...
Příspěvky: 3139
Dal: 11 poděkování
Dostal: 490 poděkování

Re: Off-topic: Konec "sušenek", Google upouští od sledování uživatelů pomocí cookies

Nový příspěvek od Jednorozec »

A jak se to pak liší od cookies?? Ostatně věřit můžeš komu chceš co chceš, ale je to hodně naivní...