Nepřehlédněte dotazník k výzkumu studentek Univerzity Jana Ámose Komenského.

Kvůli koronaviru klesl logopedům počet pacientů o třetinu. ‚Odrazí se to na řeči,’ upozorňuje asociace (iROZHLAS)

Diskuze o problematice dětí.
Uživatelský avatar
Cykle02
Člen skupiny ČEPEK
Líbí se mi: Chlapci i dívky
ve věku od: 2
ve věku do: 12
Výkřik do tmy: Nevěřím těm co nevěří na Ježíška.
Příspěvky: 2727
Dal: 383 poděkování
Dostal: 1232 poděkování

Kvůli koronaviru klesl logopedům počet pacientů o třetinu. ‚Odrazí se to na řeči,’ upozorňuje asociace (iROZHLAS)

Nový příspěvek od Cykle02 »


Pandemie koronaviru silně zasáhla i do praxe logopedů. Jejich asociace potvrzuje, že ubyla zhruba třetina klientů. Hlavně pro děti, které potřebují trénovat správnou výslovnost, může výpadek ve výuce znamenat velké problémy. Jenže rodiče se do ambulancí kvůli nákaze bojí a často návštěvy ruší. Takovou zkušenost má třeba jeden z klinických logopedů v Karviné.

Karvinský klinický logoped Marcel Krhovják zvedá telefon, další pacient mu zrušil pravidelnou návštěvu.

„Volala maminka a obávala se. V našem regionu je nálož viru poměrně vysoká, tak na rovinu řekla, že se bojí chodit mezi lidi do zdravotnických zařízení, takže si dám pauzu a půjdu na kafe,“ vysvětluje pro Český rozhlas Ostrava.

Krhovják má přitom většinu času v práci respirátor, a když je třeba, použije průsvitný štít. „Štít mám tady ve skříni, ale je tu. Nejčastěji ho potřebuji, aby dítě vidělo moje mluvidla a ono zase moje, když mu vysvětluju nějakou novou věc, nové postavení hlásky. Například je to ‚l’, kde musí zvednout jazyk nahoru za zuby. Taky rodiče musí vidět, jak to dělám,“ říká.

„Pak jim to napíšu do sešitu, přidám artikulační razítka, a pak už mohou v domácím prostředí bez roušek cvičit,“ dodal.

Kontrola přes počítač?

Jak si ověřila sama redaktorka Českého rozhlasu, při použití štítu nic nebrání tomu, aby děti mohly bezpečně pohyby úst odkoukat.

„Podobně jak nouze naučila Dalibora houslím, tak jsme si museli zvyknout na novou situaci a začít ochranné pomůcky používat a už nám to nepřipadá zvláštní,“ popisuje.

Pojišťovny logopedům proplácejí i léčbu na dálku přes počítač, ale jen během nouzového stavu.

„U těch malých dětí je to problém. Odcházejí nám od toho, jdou třeba na záchod, když je tam rodič nedrží, což tady neudělají. Hlavní zádrhel online výuky je soustředění dítěte, které v domácím prostředí nemá takovou motivaci, jako když je tady u mě,“ přibližuje Krhovják.

Výpadky v léčbě budou mít podle předsedkyně Asociace klinických logopedů Ireny Cudlínové dopad na další rozvoj dětí. „Odrazí se to nejen na jejich výslovnosti a na řeči. Nejedná se jen o vady výslovnosti, ale jsou to i těžší vady, například děti s poruchou autistického spektra nebo koktavé děti,“ uvádí.
...a o jakých tématech se po dnešním Googlení začne na ČEPEKu mluvit?