Potřebujete pomoci? Trápíte se a nevíte si rady? Vyzkoušejte kontaktní terapii či online krizovou intervenci → PARAFILIK.CZ

Aktuálně.cz: Diváci vyčítají Vodafonu barvu pleti dětí v reklamě

Reakce na články z médií (tisk, rozhlas, televize, internet, ...) a diskuze o nich.
Uživatelský avatar
Myš
Čestný člen skupiny ČEPEK
Bydliště: Mám
Líbí se mi: Chlapci
ve věku od: 8
ve věku do: 15
Kontakt: myscepek@seznam.cz
Výkřik do tmy: Všimli jste si letos, kolik se urodilo jmelí?
Příspěvky: 835
Dal: 140 poděkování
Dostal: 678 poděkování

Aktuálně.cz: Diváci vyčítají Vodafonu barvu pleti dětí v reklamě

Nový příspěvek od Myš »


Po rasistických reakcích na leták obchodního řetězce Lidl, ve kterém propagoval oblečení černoch, se na českých sociálních sítích objevily nenávistné ohlasy mířené proti vánoční kampani mobilního operátora Vodafone. V té totiž účinkují děti s indonéskými kořeny spolu se svou českou matkou. Vodafone se od rasistických příspěvků distancoval, podle marketingového specialisty to firmu naopak posílí.

"Prosím netušíte někdo, jestli není nějaká soutěž o nejhloupější a nejnesmyslnější reklamu? Moc ráda bych nominovala tu s línou rodinou s dětmi exotického vzhledu a nepochopitelným textem," píše pod příspěvkem na Facebooku jedna z uživatelek.

"Není vhodnější na českém trhu dát bílou rodinu? To se musí všechno přebarvovat, aby se neřeklo," podivuje se komentující. "Už se těším na další reklamu pro naši typickou rodinu - dědeček a babička černí, děti tmavý," reaguje další.

"Nic proti těm klukům, ale vadí mně, proč v Česku nemůže být na Vánoce reklama třeba s českými sirotky. Proč neustále propagujete LGTB a preferujete v reklamách cizince? To vám Češi platí málo?" ptá se operátora jiný uživatel.


Žijí tady s námi, vzkazuje Vodafone

"Nenávistné reakce, které jsme bohužel zaregistrovali na našem Facebooku, musíme jednoznačně odmítnout," říká pro on-line deník Aktuálně.cz Kateřina Šantorová z tiskového oddělení společnosti.

Podle šéfa Vodafone Dvořáka společnost obsadila do vánoční kampaně "možná ne úplně typickou rodinu" s indonéským otcem, který je ale již několik let po smrti. "Ale je to rodina, která tady s námi žije. A pro nás jako pro společnost je strašně důležité, abychom propojovali všechny lidi mezi sebou - bez ohledu na jejich názor, barvu pleti, sexuální orientaci, pohlaví nebo kulturu, ze které přicházejí," reagoval na nenávistné příspěvky v prohlášení na sociální síti Facebook Dvořák.

Šantorová dodává, že Vodafone si chlapce pro svou propagaci vyhlédl letos v létě, a bratry Sama a Maxe tak lidé mohli vidět již v srpnové kampani. "Chtěli jsme ukázat Vánoce autentické rodiny, a tak kluky doplnila jejich maminka Michaela, pro kterou bylo natáčení premiérou. Jako překladatelka a profesorka indonézštiny doposud s filmem žádnou zkušenost neměla," upřesňuje Šantorová.


Neúplná rodina

Řada lidí si na druhou stranu vánoční kampaň mobilního operátora pochvaluje. "Normálně reklamu nemám ráda, ale na tuhle vaši se vždycky ráda podívám, kluci jsou super," komentuje videospot jedna z žen. Další za ni děkuje s připomínkou, že ne všechny děti mají kompletní rodinu.

Právě i kvůli absenci "hlavy rodiny" se totiž v komentářích objevují další kritické reakce. "Já bych chtěla znát onu "psychologii reklam". Matka dělá všechno, dárky, jídlo, tahá stromek. Kde je hlava rodiny? To už se i z reklam vytratil klasický prototyp rodiny," stěžují si lidé s tím, že "veselejší" by podle nich bylo vyobrazit v reklamě rodinu úplnou. Dalším komentujícím se pak nezamlouvá způsob, jakým děti ve spotech mobilního operátora tráví vánoční čas - tedy především před obrazovkou.

Podle marketingového konzultanta Zdeňka Haška přehnaná politická korektnost skutečně může zabíjet kreativitu, nebo dokonce napomáhat právě i netoleranci a xenofobii. To podle něj ale rozhodně není příklad tohoto aktuálního spotu Vodafonu. "Hájí tím značku, která má své neměnné hodnoty a věřím, že tímto gestem ji jen posílí," říká Hašek.

Spot se podle něj snaží lidi spojovat bez ohledu na jejich původ nebo rodinný model, což očividně někoho, kdo je xenofob, může popuzovat. "Politici jdou často příkladem, více rozdělují než spojují. Věřím, že podobných reklam a postojů uvidíme v budoucnu více," dodává.

Přehnaná reakce na kritiku, a to z jakékoliv strany, však může být na škodu. "Nedávno jsem pro jeden motoristický týdeník dělal rozhovor o kontroverzních automobilových reklamách z celého světa. Některé byly opravdu kontroverzní až rasistické a stažené oprávněně. Některé značky ale zbytečně podléhají tlakům a reklamu stahují. A děje se to nejen v Česku," připomíná Hašek.


Chybují i firmy

Příkladem oprávněného stažení reklamy je podle Haška letošní spot německého automobilového koncernu Volkswagen. Ve spotu postrkují velké bílé ruce muže tmavé pleti po ulici kolem nového vozu Volkswagen Golf. Nakonec ho dotlačí do budovy s názvem Petit Colon, což ve francouzštině znamená "malý osadník". Celá věc tak ještě získává podtón kolonizace. Rada Volkswagenu se omluvila a uvedla, že klip se na webu objevil z nedostatku kulturní vnímavosti, a nikoli z rasistických pohnutek.

Tato reklama přitom není první kontroverzí tohoto druhu, kterou musel Volkswagen řešit. Loni v březnu dozorčí rada automobilky odsoudila šéfa podniku Herberta Diesse, který odkazovala na nacistický slogan. Diess na firemní akci ve snaze zdůraznit potřebu zvýšit zisky použil větu "EBIT macht frei" (EBIT osvobozuje). EBIT je označení pro zisk před úroky a zdaněním. Později se Diess za svůj výrok omluvil a vysvětlil, že v žádném případě nechtěl připomenout nacistický slogan "Arbeit macht frei" (Práce osvobozuje), který byl za holokaustu umístěn nad branou koncentračního tábora v Osvětimi.

V Česku se na druhou stranu před třemi lety "proslavil" leták řetězce Lidl, ve kterém oblečení propagoval černoch, což řadu lidí rozčílilo. Na facebookové stránky řetězce, který leták vydal, posílali nenávistné komentáře a někteří německému obchodníkovi oznamovali, že u něj kvůli tomu přestanou nakupovat. Řetězec se ale za svůj nápad postavil a vyzval zákazníky k toleranci.

V roce 2016 si zase například před fotbalovým mistrovstvím Evropy německá skupina Pegida stěžovala na to, že výrobce cukrovinek Ferrero umístil na obaly čokolád Kinder chlapce tmavé pleti. Přitom šlo o fotky fotbalových reprezentantů Německa z jejich dětství.
Naposledy upravil(a) Marco Freeman dne pátek 11. 12. 2020, 2:33:26, celkem upraveno 1 x.
Důvod: Vkládejte celé texty článků. Děkuji.
"Life is a waterfall, we're one in the river and one again after the fall
swimming through the void we hear the word
we lose ourselves but we find it all..."
SOAD
Uživatelský avatar
Tim
Na trestné lavici
Varování: 27
Bydliště: Brno
Líbí se mi: Chlapci
ve věku od: 5
ve věku do: 17
Kontakt: Facebook: https://www.facebook.com/matouso
email: m.ovisek@seznam.cz
https://ibb.co/sb8ymr1
Telefon: 722 02 73 99
Výkřik do tmy: "Slaboši jsou lidé, kteří znají pravdu, ale zastávají ji jen potud, pokud se v ní jeví jejich prospěch" - Blaise Pascal

„Vždy musíš hledat a vyznávat pravdu a chovat se tak, aby ses nikdy nemusela stydět, až se podíváš nazpět.“ - Čeněk Král
Příspěvky: 786
Dal: 449 poděkování
Dostal: 378 poděkování

Re: Aktuálně.cz: Diváci vyčítají Vodafonu barvu pleti dětí v reklamě

Nový příspěvek od Tim »

Někteří lidé už holt neví coby...
Právě i kvůli absenci "hlavy rodiny" se totiž v komentářích objevují další kritické reakce. "Já bych chtěla znát onu "psychologii reklam". Matka dělá všechno, dárky, jídlo, tahá stromek. Kde je hlava rodiny? To už se i z reklam vytratil klasický prototyp rodiny," stěžují si lidé s tím, že "veselejší" by podle nich bylo vyobrazit v reklamě rodinu úplnou.
Jestli chtějí klasiku tak to by měl být otec s lahváčem na gauči u fotbalu, ne? :D
Za mne je to reklama povedená a mne Sam s Maxem zvednou náladu kdykoliv v telce běží.
„Polemika má protivníka připravit o klid duše, ne ho urážet.“ — Karl Kraus
Uživatelský avatar
Jednorozec
Registrovaný uživatel
Líbí se mi: Dívky
ve věku od: 9
ve věku do: 30
Výkřik do tmy: Zázraky se dějí, jen zatím bohužel vždy někde daleko...
Příspěvky: 3139
Dal: 11 poděkování
Dostal: 493 poděkování

Re: Aktuálně.cz: Diváci vyčítají Vodafonu barvu pleti dětí v reklamě

Nový příspěvek od Jednorozec »

Reklamu jsem viděl. Pojetím mně přišla z těch lepších. Tj. těch v kterých je nějaký vtip. To že blonďaté mamince pořídili opálené dítě mi u toho bylo celkem fuk, stejně jako to že tam není nikde tatínek. Obojí tak ukazuje na to že pokud někomu vážně šlo o to nenápadně lidem vtlačit do hlavy, to co tam lidé kritizují (propagaci neúplné rodiny a multikulturního složení potomstva), tak se jim to, zdá se, daří.
"Politickou korektnost" osobně nemám rád a myslím že ta přehnaná reakce lidí na FB s tím, jak se někdo, přes média, právě o toto snaží s tím dost souvisí (kdyby to teď nebylo k vidění tak často tak si toho lidi ani nevšimnou)... To že sněhurku v pohádce nebo kleopatru ve filmu hraje černoška fakt není podle mně normální, jen čekám kdy královnu viktorii bude hrát transvestita či napoleona 2m číňan.
Ať žije prací prášek árijec!
Uživatelský avatar
Tim
Na trestné lavici
Varování: 27
Bydliště: Brno
Líbí se mi: Chlapci
ve věku od: 5
ve věku do: 17
Kontakt: Facebook: https://www.facebook.com/matouso
email: m.ovisek@seznam.cz
https://ibb.co/sb8ymr1
Telefon: 722 02 73 99
Výkřik do tmy: "Slaboši jsou lidé, kteří znají pravdu, ale zastávají ji jen potud, pokud se v ní jeví jejich prospěch" - Blaise Pascal

„Vždy musíš hledat a vyznávat pravdu a chovat se tak, aby ses nikdy nemusela stydět, až se podíváš nazpět.“ - Čeněk Král
Příspěvky: 786
Dal: 449 poděkování
Dostal: 378 poděkování

Re: Aktuálně.cz: Diváci vyčítají Vodafonu barvu pleti dětí v reklamě

Nový příspěvek od Tim »

Jednorozec píše: čtvrtek 10. 12. 2020, 20:36:45 "Politickou korektnost" osobně nemám rád a myslím že ta přehnaná reakce lidí na FB s tím, jak se někdo, přes média, právě o toto snaží s tím dost souvisí (kdyby to teď nebylo k vidění tak často tak si toho lidi ani nevšimnou)... To že sněhurku v pohádce nebo kleopatru ve filmu hraje černoška fakt není podle mně normální, jen čekám kdy královnu viktorii bude hrát transvestita či napoleona 2m číňan.
Ať žije prací prášek árijec!
Trochu mi to připomíná recenzenty deníku USA Today kteří kritizovali film Dunkerque od Nolana. Těm vadilo že ve filmu není v žádné roli černoch, homosexuál nebo žena (pravda ty tam byly v rámci komparzu jako ošetřovatelky červeného kříže)... kde by se ale v roce 1940 v Britské armádě vzali už nevysvětlili... *lol*
„Polemika má protivníka připravit o klid duše, ne ho urážet.“ — Karl Kraus