Polský prezident Duda chce zakázat výuku o LGBT ve školách (Novinky.cz)

Reakce na články z médií (tisk, rozhlas, televize, internet, ...) a diskuze o nich.
Uživatelský avatar
Cykle02
Člen skupiny ČEPEK
Líbí se mi: Chlapci i dívky
ve věku od: 2
ve věku do: 12
Výkřik do tmy: Nevěřím těm co nevěří na Ježíška.
Příspěvky: 2876
Dal: 383 poděkování
Dostal: 1282 poděkování

Re: Polský prezident Duda chce zakázat výuku o LGBT ve školách (Novinky.cz)

Nový příspěvek od Cykle02 »


Alex
@PanUcitel89
Zrovna Polsko, kde za druhé světové války zemřelo několik miliónů lidí, kteří také byli menšinou. Začalo to označováním, pak přišly zákony a nakonec vyvražďování.

Další nepoučení se z historie...

Obrázek
...a o jakých tématech se po dnešním Googlení začne na ČEPEKu mluvit?
Uživatelský avatar
Gabriel Svoboda
Na trestné lavici
Líbí se mi: Dívky
ve věku od: 4
ve věku do: 12
Kontakt: [email protected]
Výkřik do tmy: https://www.youtube.com/watch?v=y19uKiha-fw
Příspěvky: 7973
Dal: 1068 poděkování

Re: Polský prezident Duda chce zakázat výuku o LGBT ve školách (Novinky.cz)

Nový příspěvek od Gabriel Svoboda »

"V Polsku se začaly označovat domy, kde bydlí LGBT", jen v tom tweetu jaksi není bližší identifikace toho pana Se. Je rozdíl, jestli je to státní politika jako v nacistickém Německu, nebo akt jednotlivce, kterého pak stát potrestá za vandalismus - což (jak předpokládám) je případ Polska, ale v tweetu to není specifikováno, aby to nenarušovalo narativ "podívejte se na zlé Polsko". Autor tweetu je zřejmě člověk s východní despotickou mentalitou, který předpokládá, že stát má všechny ovládat a bez dovolení státu si nikdo nesmí ani ulevit, natož aby šel něco někam sprejovat. Jako když nějaká muslimská země uvaluje sankce na celé Spojené státy, protože jeden jejich občan spálil korán, nebo na celé Dánsko, protože jeden jeho občan nakreslil karikaturu Mohameda. Autor tweetu nejspíš slovně chce chránit evropské hodnoty proti východní despocii, ale sám má mentálně blíž k tomu druhému. Kdyby skutečně zastával evropské hodnoty, musel by rozlišovat mezi aktem jednotlivce a aktem státu.
Uživatelský avatar
simgiran
Čestný člen skupiny ČEPEK
Varování: 2
Líbí se mi: Chlapci a ženy
ve věku od: 8
ve věku do: 15
Kontakt: e-mail: [email protected]
Výkřik do tmy: Jsem produkt dekadentního světonázoru a jakožto takový na slepé větvi vývoje.
Příspěvky: 1264
Dal: 421 poděkování
Dostal: 523 poděkování

Re: Polský prezident Duda chce zakázat výuku o LGBT ve školách (Novinky.cz)

Nový příspěvek od simgiran »

V Polsku není označování domů státní politika, nicméně dominantní vládní strana vede nenávistnou kampaň vůči LGBT. Aktivně pak svým konáním brání v lepší informovanosti lidí, brání boji proti předsudkům a diskriminaci.
Uživatelský avatar
Hebeš
Na trestné lavici
Varování: 1
Bydliště: Zlín
Líbí se mi: Chlapci i dívky
ve věku od: 1
ve věku do: 7
Výkřik do tmy: Tento uživatel již není aktivní a nyní již jen čeká, než mu na jeho žádost admini smažou profil.
Příspěvky: 422
Dal: 357 poděkování

Re: Polský prezident Duda chce zakázat výuku o LGBT ve školách (Novinky.cz)

Nový příspěvek od Hebeš »

Duda vyhrál *good* :)
Uživatelský avatar
Krabat
Registrovaný uživatel
Bydliště: Morava
Líbí se mi: Chlapci
ve věku od: 3
ve věku do: 14
Příspěvky: 17
Dal: 19 poděkování
Dostal: 5 poděkování

Re: Polský prezident Duda chce zakázat výuku o LGBT ve školách (Novinky.cz)

Nový příspěvek od Krabat »

Mne hlavme tesi ze ty volby ukazali ze to s Polaky neni zdaleka tak marne jak by se jeden bal.
Uživatelský avatar
Daniel
Správce poradny
Líbí se mi: Dívky a ženy
ve věku od: 4
ve věku do: 10
Kontakt: [email protected]
Výkřik do tmy: O každé dívence smýšlej, chovej se k ní a jednej s ní tak, jako by to byla tvoje milovaná dcera.
Příspěvky: 518
Dal: 522 poděkování
Dostal: 667 poděkování

Re: Polský prezident Duda chce zakázat výuku o LGBT ve školách (Novinky.cz)

Nový příspěvek od Daniel »

Kasz píše: pondělí 6. 7. 2020, 22:10:02 Ty bys volil někoho, kdo odsuzuje lidi na základě sexuální orientace? Někoho, kdo tvrdí, že homosexualita je nakažlivá nemoc?
Já jsem na tom ještě hůř, chystám se volit někoho, koho považuji za zloděje.

Pokud někoho zajímají podrobnosti, tak chci volit stranu, která mimo jiné:

1) Má v programu vystoupení z EU a vstup do EFTA/EHS.
2) Má šanci na vstup do parlamentu a tedy možnost dění v zemi reálně ovlivnit.
3) Nejsou to komunisté.
4) Souhlasí s tím, že proběhla odluku církve od státu a souhlasí se způsobem majetkového vyrovnání.

Kolik takových stran existuje? Pokud dobře počítám, tak žádná. Takže buď se můžu vykašlat na volby, a nebo musím slevit z požadavků.

OK, tak slevím.

1) Vystoupení z EU: Tady slevit odmítám.
2) Šance na vstup do parlamentu: V tomto bodě jsem slevit v několika posledních volbách a volil jsem Svobodné. Této straně se bohužel nepodařilo zaujmout výraznější voličskou skupinu a v současné době to vypadá, že je spíše na sestupu. Takže tady už slevovat nechci.
3) Komunisté: Tady neslevím ani omylem.
4) Odluka církve od státu a majetkové vyrovnání: Tady bych slevit ochoten byl. Vysvětlení pro neznalé situace: Komunisté zabavili církvím většinu majetku a současně udělali z kněží státní zaměstnance, což jim umožnilo dostat církve pod kontrolu. Polistopadová politická reprezentace se sice těsně, ale přece rozhodla obnovit původní stav a provést odluku církve od státu, tj. vrátit církvím majetek, přestat církvím mluvit do jejich vnitřních záležitostí, přestat platit jejich duchovní a nechat je, ať žijí a existují za své, jako každý jiný právnický subjekt. Byl schválen zákon a podepsána dohoda, že stát vrátí církvím majetek, který je v rukou státu, vyplatí náhradu za majetek, který se mezitím ocitl v soukromém vlastnictví a v majetku obcí nebo krajů. Stát se dále zavázal, že ještě 17 let bude vyplácet platy duchovních s tím, že částka na platy se bude postupně snižovat až na nulu. Načež vládní koalice ANO, ČSSD a KSČM za asistence SPD chválila zdanění finančního vyrovnání. Pokud by schválili zdanění pouze příjmové složky, bylo by to nemilé, nicméně dalo by se to pochopit, obhájit a máme tady několik precedentů. Pokud ale někdo navrhuje zdanění restituční složky, tak je to obyčejná krádež, a lidem, co kradou, že u nás doma říkalo zloději. Na druhou stranu mám jako věřící člověk svoji hrdost, a i kdyby nás Babiš s Hamáčkem a Filipem za asistence Okamury chtěli okrást o všechno, stejně si najdeme způsob, jak jako církev fungovat a existovat dál. Takže z toho bodu slevuji.

Tak teď už mi jedna strana filtrem propadla. Takže v příštích volbách jdu volit SPD. Což nic nemění na tom, že na ně v současné době pohlížím jako na zloděje.

Nic moc, co?
Všichni dospělí byli nejdříve dětmi. Ale málokdo se na to pamatuje.
Antoine de Saint-Exupéry: Malý princ
Uživatelský avatar
Dreamer
Člen skupiny ČEPEK
Bydliště: Všude možně
Líbí se mi: Dívky
ve věku od: 5
ve věku do: 11
Příspěvky: 896
Dal: 1187 poděkování
Dostal: 483 poděkování

Re: Polský prezident Duda chce zakázat výuku o LGBT ve školách (Novinky.cz)

Nový příspěvek od Dreamer »

Rozsudek, který může změnit situaci osob v Polsku. Správní soud odsoudil obec za „zónu bez LGBT“
https://www.irozhlas.cz/zpravy-svet/lgbt-komunita-zona-bez-lgbt-polsko-homofobie-soud_2007142326_ada

Aspoň že tak...
Uživatelský avatar
Jednorozec
Registrovaný uživatel
Líbí se mi: Dívky
ve věku od: 9
ve věku do: 30
Výkřik do tmy: Zázraky se dějí, jen zatím bohužel vždy někde daleko...
Příspěvky: 3139
Dal: 11 poděkování
Dostal: 490 poděkování

Re: Polský prezident Duda chce zakázat výuku o LGBT ve školách (Novinky.cz)

Nový příspěvek od Jednorozec »

Tak nevím jak nyní ale dřív se sexuální výchova na školách zrovna nepřeháněla. To že to nebude v osnovách má podle mne minimální dopad. Dneska se mladí lidé o tomhle stejně dozví mnohem dřív a intenzivněji z jiných online zdrojů. A je jen otázka času než se změní skladba voličů. Myslím že tohle byly poslední volby kde ještě konzervativní poláci o fous "vyhráli"...
Osobně některé trendy LGBT taky nemusím. Například to jak se snažili pokrytecky distancovat od pedofilie. Nebo nesmysly s snad 40 různými pohlavími.
Uživatelský avatar
Cykle02
Člen skupiny ČEPEK
Líbí se mi: Chlapci i dívky
ve věku od: 2
ve věku do: 12
Výkřik do tmy: Nevěřím těm co nevěří na Ježíška.
Příspěvky: 2876
Dal: 383 poděkování
Dostal: 1282 poděkování

Re: Polský prezident Duda chce zakázat výuku o LGBT ve školách (Novinky.cz)

Nový příspěvek od Cykle02 »


Lidé žijící v páru s člověkem stejného pohlaví si v Polsku nebudou smět adoptovat děti ani jako samostatní žadatelé, uvedla ve čtvrtek agentura Reuters. A to na základě nového zákona připravovaného nacionalistickou vládnoucí stranou Právo a spravedlnost (PiS). Evropský parlament ve čtvrtek schválil rezoluci, která prohlašuje EU za zónu svobody pro lidi s menšinovou sexuální orientací.

Polsko už vzalo možnost společných adopcí dětí párům lidí stejného pohlaví. Některé rodiny však dokázaly tento zákaz obejít tím, že si jeden člen z páru adoptoval děti samostatně. To nyní bude výslovně zakázáno.

„Připravujeme změnu, aby (...) lidé žijící ve společné domácnosti s člověkem stejného pohlaví nemohli adoptovat dítě, takže homosexuální pár si nebude moci adoptovat dítě,“ uvedl náměstek ministra spravedlnosti Michal Wójcik.

Adopční agentury, které kontrolují spolehlivost zájemců o adopci, budou muset podle něj „věnovat zvláštní pozornost“ tomu, zda člověk usilující o adopci nežije v homosexuálním vztahu.

Omezování práv sexuálních menšin v Polsku a Maďarsku přivedlo Varšavu a Budapešť ke střetům s Evropskou unií, která kritizovala oba bývalé komunistické státy kvůli podkopávání nezávislosti soudnictví a dalším problémům, připomněla agentura Reuters.

Za poslední dva roky se více než stovka polských měst prohlásila za „zóny bez LGBT“, což je zkratka pro příslušníky sexuálních menšin. Evropská unie v reakci pohrozila zadržením některých plateb z evropských fondů pro tato města. Tyto platby nabídla polská vláda nahradit.

Vládnoucí PiS si z boje proti hnutí za práva sexuálních menšin udělala jednu ze svých priorit. Hovoří o obraně tradiční rodiny a konzervativních hodnot vyznávaných v Polsku vlivnou katolickou církví. Podle odpůrců vládní strany se PiS uchyluje k fanatismu, aby se udržela u moci.

Během kampaně před loňskými prezidentskými volbami, které stávající prezident Andrzej Duda za podpory PiS těsně vyhrál, oslovoval konzervativní voliče výpady proti LGBT.

Útoky na LGBT komunitu jako Yetti?

Bývalý polský ministr zahraničí, nyní poslanec Evropského parlamentu za PiS Witold Waszczykowski pak ve čtvrtečním rozhlasovém rozhovoru zlehčoval útok, jehož terčem se minulý měsíc stala ve Varšavě dvojice mužů, kteří se drželi za ruce. Útočník je napadl nožem.

„Nedržte se za ruce, ne před dětmi!“ křičel dosud neznámý útočník, který během potyčky bodl jednoho z napadených mužů do zad. Po pachateli pátrá policie, uvedl server Onet.pl s tím, že incident je používán jako příklad, že lidé s menšinovou sexuální orientací nejsou v Polsku v bezpečí.

Waszczykowski v Radiu Zet přirovnal diskriminaci gayů a leseb k Yettimu – hodně se o tom mluví, ale fakticky neexistuje. A dodal, že špatně dopadne i fanoušek fotbalového klubu, pokud vyrazí se šálou v klubových barvách do města úhlavních soupeřů.

Evropská komise podle Onetu zareagovala. Na Twitteru zdůraznila, že v EU je místo pro každého bez ohledu na sexuální orientaci a každý členský stát se má postarat o ochranu osob, které mohou čelit diskriminaci.

Evropská unie je zónou svobody

Evropský parlament ve čtvrtek schválil rezoluci, která prohlašuje Evropskou unii za zónu svobody pro lidi s menšinovou sexuální orientací a identitou. Symbolickou deklaraci, kterou podpořila výrazná většina zákonodárců, předem odsoudil polský ministr spravedlnosti.

„Naše životy jsou stále v ohrožení, naše práva omezována, naše svoboda přiškrcována na příliš mnoha místech EU,“ prohlásila před hlasováním německá europoslankyně z frakce zelených Terry Reintkeová, která vede parlamentní skupinu pro práva leseb, gayů, bisexuálů a transgenderových osob. Lidé s menšinovou sexuální orientací, mezi něž se řadí i ona sama, mají podle Reintkeové problémy nejen v Polsku.

Deklaraci, kterou podpořili vedle zelených i politici nejsilnějších parlamentních skupin, označila za „první krok“ směrem ke zlepšení zákonů a jejich vynucování v unijních zemích. Text prohlášení mimo jiné vyzývá Evropskou komisi, aby se všemi prostředky snažila zaručit práva sexuálních menšin.

Někteří poslanci dali najevo, že ochrana práv LGBT komunity podle nich není útokem na tradiční hodnoty či rodinu a neměla by společnost rozdělovat. „Tady nestojí jedna skupina lidí proti jiné. Je to o nás všech, abychom se posunuli kupředu společně. A toho nedosáhneme, pokud se na tolik lidí stále zapomíná,“ prohlásila maltská místopředsedkyně EP Roberta Metsolaová, která se sama označila za příznivkyni tradičních hodnot zároveň podporující práva menšin.

Proti europarlamentní deklaraci se v debatě předcházející hlasování ostře vyslovili europoslanci PiS. Kritika zazněla i od polských vládních politiků, mezi nimi ministra spravedlnosti a současně generálního prokurátora Zbigniewa Ziobra.

„Je vidět, že bruselské elity čím dál méně hledí na záruky zapsané ve smlouvách a chtějí Polsku za každou cenu vnutit levicovou a krajně liberální ideologickou agendu LGBT. Prosazují řešení, které fakticky diskriminuje obrovskou většinu Poláků, vzhledem k jejich přesvědčení,“ prohlásil v narážce na katolickou víru většiny krajanů Ziobro.

Server WP.pl poznamenal, že na přípravě usnesení EP se podílelo i sedm polských europoslanců, a to i expremiéři Leszek Miller, Marek Belka a Włodzimierz Cimoszewicz. A opoziční Levice se chystá polským poslancům navrhnout výzvu k úřadům, aby se Polsko stalo zónou svobody pro LGBT.
...a o jakých tématech se po dnešním Googlení začne na ČEPEKu mluvit?
Uživatelský avatar
Jednorozec
Registrovaný uživatel
Líbí se mi: Dívky
ve věku od: 9
ve věku do: 30
Výkřik do tmy: Zázraky se dějí, jen zatím bohužel vždy někde daleko...
Příspěvky: 3139
Dal: 11 poděkování
Dostal: 490 poděkování

Re: Polský prezident Duda chce zakázat výuku o LGBT ve školách (Novinky.cz)

Nový příspěvek od Jednorozec »

když budou chtít mít dítě, tak se budou naoko tvářit že žijí se ženou, to to vážně "vyřešili"....
Uživatelský avatar
Cykle02
Člen skupiny ČEPEK
Líbí se mi: Chlapci i dívky
ve věku od: 2
ve věku do: 12
Výkřik do tmy: Nevěřím těm co nevěří na Ježíška.
Příspěvky: 2876
Dal: 383 poděkování
Dostal: 1282 poděkování

Re: Polský prezident Duda chce zakázat výuku o LGBT ve školách (Novinky.cz)

Nový příspěvek od Cykle02 »


„Pro homosexuály jsem špatná, protože jsem katolík, a pro katolíky proto, že jsem homosexuál. Nikdo mě nemusí.“ Reportáž o tom, jak se v Polsku žije lidem s odlišnou sexuální orientací.

„Oblast bez LGBT“, míjí mě muž s cedulí. Tu a tam visí z okna duhová vlajka. „Místo, kde jsou LGBT lidé vítáni,“ informuje mě nápis na kavárně. Je začátek října roku 2020, jsem ve Varšavě a procházím se městem.

O pár dnů později jdu centrální ulicí Przedmieście Krakowskie. Slyším křik, ale ještě netuším, co se děje. Když dorazím blíž ke kostelu svatého Kříže, vidím, že dva muži drží rozvinutý plakát s nápisem „Sodomský aktivismus“ a barvami duhy, symbolem LGBT komunity. Z rukou pánům visí růžence. Hlasitě se modlí. Jiný muž to celé natáčí.

Ke kostelu vede schodiště ze dvou stran a z balkonu shlíží velká socha Krista nesoucího kříž. Na schodech stojí řada policistů a pod nimi dvě ženy s duhovými rouškami. Sedící žena má vlajku LGBT. Mladší, stojící žena křičí na modlící se chlapy: „Kvůli vám páchají lidé sebevraždy! Máte krev na rukou!“

Modlitbu narušuje hvizd píšťalky. Píská ta starší. Sedící žena křičí: „Polská policie je policií katolické církve, brání nám vstoupit do kostela. Je to policie probošta kostela svátého Kříže.“

„Proč jim bráníte jít do kostela?“ ptám se přítomných strážníků. „Nerozumím,“ říká policista. Obrací se na kolegyni. „Poslouchám,“ povídá polsky. Anglicky opakuji dotaz. „Nerozumím,“ reaguje ona.

Na schodech zavádím hovor s mladší ženou. Představuje se jako Natalia. „Tenhle kostel je pro nás důležitý. Babička nepatří k LGBT lidem, ale rozhodla se tu komunitu podpořit, protože trpí. Policie nás nechce pustit kvůli vlajce. Každý den jsou tady ve městě. Hlídají sochy, aby na ně nikdo nepověsil vlajky LGBT. Čekáme, možná babičce dovolí vstoupit. Už jsme tu aspoň hodinu. Říkali jsme jim, že babičku tu křtili. Mlčeli, prý sem byli posláni, aby chránili vstup do kostela proti LGBT.“ Nedověděla jsem se, kdo policisty přivolal. Kostely běžně nehlídají a doba protestů proti zpřísnění zákona o potratech a s nimi spojená masivní přítomnost policie v centru města má teprve přijít.

Chci si s „babičkou“ promluvit. Jak sestoupí o schod, policie se také posune o stupínek níž. Babička anglicky neumí. Natalia se ke mně nakloní a opatrně povídá: „Není to moje babička. Jenom mi jí bylo líto, tak jí pomáhám. Říkám jí babi.“

Další den se u kostela nic neděje. Nikdo vstup nehlídá. Vcházím. Cedule mi dává na vědomí, že mobily musí být vypnuté. Vstup v nevhodném oblečení není povolen, příkladem jsou šortky. Za vitrínou jsou ještě ohlášky a kontakt na Radio Maryja, populární rozhlasovou stanici. Spadá do mediálního impéria kněze Tadeusze Rydzyka. Kromě ní do něj patří i televize Trwam a Vyšší škola sociální a mediální kultury v Toruni. Stanice je silně katolická a bývá obviňována z antisemitismu. U současné polské vlády se ale těší přízni.


Jeden z biskupů veřejně řekl, že jsme bojovali s rudým morem a teď jsme vystaveni mnohem nebezpečnějšímu duhovému moru. Někdy si říkám: pane Bože, já tě nechci, když tihle lidé říkají takové věci tvým jménem.

Ve městě mě kromě vlajek LGBT zaujal i další fenomén – nošení tašek nebo i roušek v duhových barvách. Jde o formu protestu proti vládní politice vůči LGBT lidem. V první řadě jsou to vyhlášky, které jsou v zemi přijímány na úrovni měst nebo celých oblastí, známé jako zóny bez LGBT. V těchto oblastech může platit například zákaz působení pro LGBT organizace – co to znamená pro jednotlivce ale není přesně specifikováno. LGBT komunita, ale nejen ona, považuje vyhlášky za diskriminační. Proti této praxi se ohradily i orgány Evropské unie, které dotyčným obcím ztížily podmínky pro získání určitých evropských dotací. Některé obce a oblasti pak „zóny bez LGBT“ zrušily.

Na tématu LGBT lidí postavil svou prezidentskou kampaň i Andrzej Duda. Řekl o nich, že jsou horší než komunistická totalita. V srpnu minulého roku, krátce po Dudově znovuzvolení, došlo k dramatickému zadržení aktivistky Margot, která byla již dříve obviněna z napadení dodávky pro-life organizace Fundacja Pro – Prawo do życia.

Dobrovolníci tohoto radikálně protipotratového uskupení s nimi jezdí po městech a megafonem hlásí, že LGBT lidé jsou pedofilové. Vše kolem LGBT lidí je pro tuto organizaci ideologie, kterou je potřeba zastavit. Ostatně termín „ideologie LGBT“ pronikl i do slovníku vrcholných politiků.

Během policejního zákroku proti Margot, který doprovázel protest proti jejímu zatčení, skončili v poutech i zcela náhodní lidé, kteří se policii jen nezdáli. Polskem zněla kritika za hrubé zacházení se zadrženými i nespravedlivý postup proti LGBT aktivistům a komunitě obecně.

Mikołaj, ten, co se bál

„Nevím, jestli se cítím na rozhovor. Přemýšlel jsem o tom, ale nejsem připraven. Přeji hodně štěstí,“ napsal. Nepotkali jsme se tváří v tvář, ač jsme měli. Nedošlo k tomu kvůli jeho strachu z důsledků. Aspoň si píšeme. Dohodli jsme se na zveřejnění výpovědi i na změně jména. Bydlí ve velkém městě.

„Bojím se víc než kdykoli jindy. Před rokem 2015 se zdálo, že by se Polsko mohlo stát bezpečným místem pro LGBT lidi. Pak vyhrálo Právo a spravedlnost a začalo se to hroutit: propaganda v médiích, používají nás v politice. Hodně lidí začalo vnímat duhu jako symbol nepřátelství. Nejhorší je psychický nátlak a dehumanizace. Nemluví se o nás jako o lidech. Sociální sítě jsou plné agresivních komentářů na náš účet.

Necítím se bezpečně ve veřejném prostoru, protože mě může někdo zbít, pokud se mu bude zdát, že vypadám jinak. LGBT lidé se setkávají s nevraživými pohledy a nemístnými komentáři. Dokonce i ti, kteří se zdají, že by jimi být mohli, ale nejsou.“

Ptám se, jestli se setkal s násilím nebo nenávistnými komentáři osobně. „Šlo o takové popichování, zastrašování, abych se lekl, že mi jdou něco udělat. Bavili se třeba o tom, jestli jsem holka nebo kluk. Nechápu proč. Slyšel jsem, že nejsem jediný, kdo se s něčím podobným setkal. Myslím, že tohle je důvod, proč se dost LGBT lidí bojí chodit ven po setmění, někteří i během dne.“

Čeho se bojíte nejvíc? Kladete si otázku, proč to druhá strana dělá? „Asi v tom hrají roli stereotypy. Lidé nás mají zaškatulkované. Nejhorší je obava, že mě může jednou někdo zmlátit, připravit o zdraví nebo i o život. Politici o nás mluví jako o ideologii, ne jako o lidech.“

Krzysztof, tanečník

Ulice Emilie Plater, kousek od varšavského hlavního nádraží. Za plotem tancuje jakýsi chlapík s modrými vlasy. Chvilku ho pozoruji, pak si všimnu cedulky na plotě.

„Jsem teplouš a dlouho jsem žil ve strachu,“ zní nápis. Polské slovo „pedał“ je expresivní výraz označující homosexuály.

„Každodenní setkání s Krzysztofem a jeho tanečně-divadelním vystoupením má poukázat na homofobii lidí i organizací, které u LGBT lidí vyvolávají strach. Berou jim možnost být sám sebou a také svobodu. Vystoupení má diváky vést k nahlédnutí situace z jiné perspektivy,“ píše se dále.

Krzysztof učí tanec. Během pandemie ale zaměstnání vykonávat nemohl, a tak šel na brigádu na stavbu. Setkal se tam ale s útoky proti sobě. „Omlouvám se, ale nechci o tom mluvit,“ říká mi při našem setkání v kulturním centru Komuna ve Varšavě. „Přišli a řekli mi, že bych se měl spakovat, že takoví lidé by tu neměli pracovat. Odpověděl jsem, že zavolám policii. Oni na to, že je to nezajímá. Pak zaútočili.“ Potud je ochoten komentovat, co se mu stalo. „Neznal jsem je, pracovalo tam hodně lidí z různých firem. Když mě napadli, řekl jsem si, že bych tam asi neměl zůstávat. Po útoku jsem si řekl, že bych měl něco udělat. Nejsem typ, který chodí na protesty. Bojím se davů, tak jsem se rozhodl tancovat.

Někteří diváci jsou nenávistní, jiní velmi milí. Třeba bezdomovci na mě ze začátku hleděli divně. Po pár dnech se to změnilo. Teď se ptají, jestli tu bydlím, a chtějí se přátelit. Pak tu jsou takoví jako jedna místní žena, která tu denně venčí psa. Na začátku, když jsem tančil a neměl tady ceduli, se jí vše líbilo. Pak uviděla info o mém projektu. Řekla, že podle ní by LGBT lidé měli žít v nějakých bezpečných zónách, spolu se sobě podobnými, v něčem jako ghetto. Myslela si, že tam bychom byli v bezpečí.

Nejradikálnější je mládež. Jednou po mně někdo hodil kámen. Přemýšlel jsem, kdo z těch, kteří stáli okolo, to mohl být. Samí puberťáci. Starší lidé reagují většinou podezíravě, nedůvěřivě, ale po pár dnech se to mění.

Když mi někdo řekne „pedał“, dívám se, co na to okolí. Chci se cítit volně. Nechci přemýšlet o tom, kdo mě může zbít. Cítím nenávistné pohledy za každým rohem, i přes to, že jsem ve velkém městě. Představte si, jak to vypadá na vesnici nebo na maloměstě.“

Nevím, přiznávám. „Máma mi vyprávěla, že na vesnici bylo docela dost LGBT lidí, akorát schovaných. Každý o nich věděl. Lidé se nestarali a nechávali je na pokoji. Bylo to mezi padesátými a sedmdesátými lety. Teta tradicionalistka mi navrhovala, abych se stal farářem. Je to jedna z tradičních metod, jak schovat a ,ochránit‘ LGBT lidi. Neviděla jinou možnost, chtěla mi pomoct. Rodina mě respektuje, ale nemluvíme o tom. Táta se mě ptal, co tady dělám. Když jsem mu řekl název vystoupení, nereagoval. Podporuje mě, ale když se dotkneme něčeho konkrétního, mlčí.“ Krzysztof se připravuje na další taneční vystoupení a navléká si neonově modré punčochy.

Laura, studentka se syrskými kořeny

„Kávu si dělám doma, ale když na ni někam jdu, dávám si největší hrnek,“ vysvětluje s úsměvem. Sedíme v kavárně ve Vratislavi. „Studovala jsem ve Varšavě, pak jsem změnila obor, teď jsem ve Vratislavi. V obou městech už byl ale život daleko jednodušší. Pocházím ze Svatokřížského vojvodství ve středním Polsku, z malého města. Každý se znal s každým. Žít tam nebylo příjemné.

Nejprve jsem o své orientaci řekla mámě a babičce. Tušily. Napoprvé to pro ně ale bylo těžké vstřebat. Po čase to vzaly. Trvalo to ale asi rok. Nejdřív bylo těžké přijmout samu sebe. Přišla jsem na to, že jsem gay, že nemám žádnou oporu a jsem sama. Bylo pro mě náročné přesvědčit rodinu, že chci být jen šťastná, že by mě měli brát takovou, jaká jsem. Teď mi jsou velkou oporou.

Zpočátku mi máma s babičkou říkaly, že bych to neměla ukazovat na ulici, kvůli lidem. Pochopit to pro ně bylo těžké, ale rozumím jim.“

Má v očích slzy a omlouvá se za ně: „Vracejí se mi emoce z minulosti. Mám je ráda, akceptují mě a na to jsem čekala. Přijetí rodiny pro mě znamenalo hodně. Maminka a babička mě vychovaly. Otec v mém dětství neexistoval. Ke všemu mám částečně syrské kořeny. Pro dědu to bylo zklamání, i když prarodiče nejsou muslimové. Vzali to, ale viděla jsem na nich rozčarování.“

Cítí Laura pouto k Sýrii? „Jednou bych chtěla plynule mluvit arabsky. Chodím na kurs. Moje učitelka je Syřanka. Já jsem o své holce pořád mluvila v mužském rodě. Jednou jsem se prořekla. Ona reagovala: Aha, takže to není on, ale ona?“ Laura popisuje reakci, jakou nečekala: „Řekla mi: nedělej si starosti, měla bys být hlavně šťastná. Je to tvoje rozhodnutí. Není to moje starost. Nesoudím tě. Tohle pro mě znamená přijetí od ostatních lidí. Samozřejmě jsou i situace, kdy se necítím dobře. Jednou nám neznámý muž začal nabízet sex, že nám prý ukáže, jak je to správně. To bylo nepříjemné a odporné. Prý jako lesby nevíme, jaké to je mít chlapa, a nahrazujeme si to s ženskou.“

Laura mi popisuje atmosféru na pochodech rovnosti: „Mívám ve vlasech barevné květy. Jak skončí průvod, musím je schovat do batohu, abych se bezpečně dostala domů a nikdo nepoznal, že jsem lesba.“ Vlasy má černé, stejně jako oblečení, ve kterém dnes dorazila.

„Barevné květy odkazují na LGBT komunitu. Mohlo by mě to dostat do problémů. Slyšela jsi o Białystoku?“ ptá se. „Byl tam průvod a také hodně nacionalistů. Házeli po davu kamení, kvůli duhovým doplňkům. Chytali lidi na ulici a bili je. Vláda proti tomu nic nedělá.“

Laura naráží na první pochod rovnosti, který se ve východopolském Białystoku konal v roce 2019. Zaútočili na něj nacionalisté a chuligáni. Pronásledovali lidi po městě a bili je, proto se někteří ve strachu schovávali v obchodech. Útočníci lidem později hrozili na internetu, že je najdou a zabijí.

„Momentálně se vláda snaží vytvořit nepřítele. Nejdřív mluvili o nebezpečných migrantech. Lidé je zvolili. Při dalších volbách se začalo mluvit o LGBT ideologii jako o něčem importovaném ze Západu. Migranti už nebyli téma. Pokoušejí se přesvědčit společnost, že neexistuje nic jiného kromě heterosexuální orientace. Být heterosexuál je jednodušší. Zatím jsem v reálném životě nepotkala nikoho, kdo by mi říkal, že jsem ideologie. Ale hodně jsem brečela a byla vzteklá. Těžko jsem dokázala uvěřit, že v dnešní době někdo tvrdí, že LGBT lidé jsou horší než normální lidé. Soudí tě za to, jak ses narodila.

Stejné to bylo v minulosti s Židy. Také se říkalo, že jsou horší. Nedává to smysl, já vím, stalo se to před lety,“ zamýšlí se. Laura přiznává, že přemýšlí v těchto paralelách. „Nemáme žádnou moc situaci kolem LGBT změnit. Snažím se s lidmi mluvit o tom, že ti s jinou orientací jsou normální. Jsou to sousedi nebo třeba ti, co je obsluhují v kavárně a chtějí žít normální život.

Byla jsem z celé situace v Polsku vyčerpaná. Když jsme překročily hranice, začala jsem brečet,“ popisuje výlet do Německa. „Tehdy jsem řekla přítelkyni, že se konečně cítím jako plnohodnotný člověk. Nejsem schopná se od současného stavu odstřihnout. Měla bych řešit svůj život a ne to, že o mbě někdo tvrdí, že nejsem člověk, ale když se toho dopouští i vláda, je to ještě těžší.“

Co bude dál? „Možná se odstěhuji do Německa, možná do některé ze skandinávských zemí nebo do Uruguaye. Ta je jediná v Jižní Americe, kde lze mít stejnopohlavní svazek a adoptovat děti.“

Proč je situace v Polsku taková? „Náboženství má značný vliv a pozice církve je tu velmi silná. Když mluvíš s věřícím, má za to, že jako homosexuál děláš něco špatného.“

Laura musí do knihovny a já jdu obhlédnout město. Vracím se. Jsem už nedaleko nádraží, když ke mně začne doléhat neustále se opakující hlášení. Už vidím amplion i plakát, který drží aktivisté.

Amplion hlásí: „Čtyřleté děti chtějí učit masturbovat. Od šestiletých školáků chtějí získávat souhlas se sexem. Ukázalo se, že mnoho učitelů sexuální výchovy jsou pedofilové. Děti v zemích západní Evropy se stávají oběťmi sexuálního zneužívání. V zemích, kde mohou LGBT lidé adoptovat děti, jsou děti zbavovány příkladu života v rodině a jsou vystaveny sexuálnímu zneužívání. V Austrálii si homosexuálové adoptovali chlapečka, aby ho sexuálně zneužívali. Pár gayů zneužíval novorozence. Další obtěžovali dítě šest let. Homosexuálové dali adoptované dítě dvěma pedofilům, aby je znásilňovali a nahrávali s ním porno. Homosexuálové za to byli odsouzeni na mnoho let do vězení…“

Muž držící transparent se jmenuje Adam. Dáváme se do řeči: „Jsem proti sexuální výchově a demoralizaci dětí. Chtějí standardy sexuálního vzdělávání, jaké má Světová zdravotnická organizace,“ hovoří o LGBT lidech.

„Kde je napsáno, jak mají být děti vzdělávány sexuálně? Myslíme si, že to je demoralizace, jde to proti jejich intimitě. Děti to sexuálně vykořisťuje, protože to narušuje jejich intimní zónu. V budoucnu nebudou schopné ovládnout své sexuální pudy. Všechny sexuální praktiky pro ně budou normální. Například v Německu je sexuální výchova povinná. Lidé, kteří na ni své děti neposílají, jsou trestáni pokutami nebo vězením. Obáváme se, že k tomu dojde i v Polsku. U nás je nejnižší počet případů zneužívání žen. Proč?“ ptá se a odpovídá si sám: „Protože tu ještě funguje tradiční model rodiny. Žena není objekt ke zneužívání. V sexuální výchově jsou dívky vnímány jen jako objekt sexuálního zájmu,“ domnívá se Adam.

Podle čeho soudíte, že za tím stojí homosexuálové, ptám se. „Oni to tak chtějí, myslí si, že je to v pořádku. Mají to na webových stránkách. Hodně homosexuálů jsou pedofilové. Odkud to víme? Homosexuálové sami říkají, kolik mají sexuálních partnerů, jak staré. Je také možné porovnat, kolik přestupků sexuálního charakteru páchají homosexuálové a kolik heterosexuálové. U homosexuálů se dvacetkrát častěji objevují pedofilní sklony.“

Znáte osobně nějakého homosexuála? „Osobně ne. Netvrdíme, že normální homosexuálové by si tohle přáli, ale je tu lobby LGBT. Před dvěma týdny sem přišla holka, jejíž kamarád je gay, říkala nám, že mu vadí, co dělá LGBT lobby. A my jsme proti ní.“

Kdo je lobby LGBT, chci se dozvědět. „V Poznani Stonewall, v Gdaňsku Tolerado, Miłość Nie Wyklucza a další. Na webu spolku Miłość Nie Wyklucza visí plán, podle kterého chtějí do roku 2025 dosáhnout toho, aby se homosexuálové mohli brát.“

Co vám na tom vadí? „Jde o děti. Nebudou se moct dobře psychicky vyvíjet, protože nebudou mít příklad otce a matky. Například v Dánsku, celkově ve Skandinávii jsou manželství homosexuálů legální. Ale velmi malé procento jich ty svazky uzavírá. Proč to nedělají? Protože jde o duševní poruchu. Takové osoby patří léčit. Je to křivda na dětech, nejde uzákonit taková práva, která by narušovala tradiční rodinu. Jen v ní se mohou dobře vychovávat děti. Mají příklad otce a matky. Jak se učí děti? Následují rodiče. Pokud dítě vyrůstá u dvou gayů, je pravděpodobné, že v budoucnu z něj bude také gay.“

A co děti v dětských domovech, vyzvídám. „To je pro děti tragédie. Nemůžete ale dát dítě z deště pod okap. Dětské domovy nejsou pro dítě dobré, ale myslím, že ještě horší je, aby dítě adoptovali homosexuálové.“

Proč? „Protože pár homosexuálů není schopen děti dobře vychovat. Myslím, že je důležité podporovat rodiny, které se skládají z ženy a muže, kteří chtějí dítě adoptovat.“

Máte nějaký důkaz o tom, že to, co hlásí amplion za mnou, je pravda? „Ano.“ Odkud? „Kontroloval jsem to, je to pravda. Bylo to na internetu, nevím ale už na jaké stránce.“

Musím. Amplion dál vyřvává na celou ulici. Nevím, jestli ho slyšela Laura. Vedle aktivistů stojí policie, kolem chodí lidé, jezdí auta. Před nádražím je jinak docela normální pouliční ruch.

Ula, křesťanka

„Bydlím celý život ve Varšavě. Pocházím z věřící rodiny. Rodiče se rozvedli, když mi byly tři. Bydlela jsem s mámou. Ona chodí dál do kostela. Po mém otci už nikoho neměla, protože nechtěla. V osmnácti jsem se odstěhovala. Po roce a půl jsme spolu zase normálně začaly mluvit. Teď se navštěvujeme. Máma mi slíbila, že si pro mě přijde na policii, kdyby náhodou. No a teď je to pravděpodobnější než kdy předtím…“ Tím Ula naráží na protesty v srpnu minulého roku a zadržení Margot.

„Když jsi homosexuál a nemůžeš to změnit, tak prakticky nemůžeš dělat nic a žiješ v permanentním strachu. V pocitu, že pácháš něco hrozného, co ale nejsi schopný ovlivnit. Ale o tom křesťanství není, je o bytí ve svobodě. Co se týká církve, biskupové zveřejnili před časem dokument, prohlášení polské biskupské konference k problematice LGBT. Raději by měli mlčet,“ zlobí se.

Ula mluví o stanovisku polského episkopátu k otázce LGBT, které biskupská konference vydala v srpnu 2020. „Zaskočily mě tři body. Chtěli psychologická centra v každé farnosti, kde by se každý mohl vrátit ke své přirozené orientaci, jednoduše konverzní terapii. Pokud se bude chtít transgender osoba nechat pokřtít, samozřejmě může, ale musí se vrátit ke svému původnímu jménu a pohlaví. Být homosexuální není hřích, přijetí své homosexuality už ano. Tvrdí, že někdy homosexualita změnit jde, někdy samozřejmě ne. Pokud je akceptace sebe sama hřích, vítejte v pekle,“ rozohňuje se Ula. „Pro mě je sebepřijetí první krok, který musí udělat každý.

Dříve jsem pár let do kostela nechodila, protože mě to nebavilo, ale změna přišla v pubertě. Chtěla jsem do mládežnického společenství Oáza. Máma tam chodívala, když byla mladá. Mluvila o zážitcích. Jako dítě jsem neměla kamarády a cítila jsem se osamělá. V mé farnosti začala Oáza fungovat a já jsem se přidala. První rok byl divný. Faráře to vůbec nezajímalo. Oddíl vedli sedmnáctiletí. Teenageři vedli mladší teenagery. Ale připravovali nám velmi zajímavé prostředí.

Jsem homosexuál a zároveň katolík. Pro homosexuály jsem špatná, protože jsem katolík a pro katolíky proto, že jsem homosexuál. Nikdo mě nemusí.

Nepotřebuji katolickou církev jako instituci. Když mě exkomunikují, tak se zařídím. Neovlivní to můj vztah s Bohem. Polští biskupové mluví o duhovém moru. To se pojí s rudým morem, asi nejhorší nadávkou v Polsku. Jeden z biskupů veřejně řekl, že jsme bojovali s rudým morem a teď jsme vystaveni mnohem nebezpečnější věci: duhovému moru. Někdy si říkám: pane Bože, já tě nechci, když tihle lidé říkají takové věci tvým jménem. Na druhé straně nechci měnit církev. Z jiného pohledu mám ty lidi ráda, vlastně i tu organizaci. Dělají i hodně opravdu dobrých věcí. A když zůstanu uvnitř církve, mám větší šanci ji reformovat. Téma LGBT lidí je jen jednou z mnoha věcí, které by se měly změnit.

Během střední jsem svou homosexualitu nijak neprožívala, pořád jsem chodila do Oázy. Trochu jsem tíhla k LGBT komunitě, ale nijak radikálně. S ní jsem se více identifikovala až na univerzitě. Prvních pět minut na přednášce jsem si pro sebe vytipovávala holky, které nejsou hetero. Později se mi to potvrdilo. „Gejdar“ tomu říkáme, prostě o sobě občas dost dobře víme, aniž bychom o tom dlouho mluvili. To byla moje první LGBT komunita.

Pak se stal incident s Duhovou madonou. Na velmi známé zobrazení Panny Marie Čenstochovské dokreslili aktivisté duhovou svatozář. Věřící tím byli znechucení. Prohlašovali, že jde o znesvěcení, že duha je satanův symbol. Některé komentáře byly dost ošklivé. Od lidí, které jsem znala, od kněží, jimž jsem věřila. Jenže oni nevěděli, že jsem gay. Nemluvila jsem o tom. S nikým jsem nechodila, takže to usnadňovalo situaci. Ze čtyřiceti lidí v mé původní Oáze to vědí tři nebo čtyři nejbližší přátelé. Většina mých věřících kamarádů netuší nic.

Teď jsem v jiné Oáze, dokonce to ví farář, mluvíme o tom spolu. Je velmi tolerantní. Problém by mohl nastat, kdybych začala mít s někým neutajovaný vztah.

Kdybych v Polsku přišla a otevřeně řekla, že jsem katolička, ale gay, a chtěla bych se jednoho dne vdát…“ odmlčí se. „Místo abych řekla, že jsem sice gay, ale chci žít v čistotě. Ten druhý model by někde asi akceptovali. Možná by mi řekli něco ve smyslu: nenávidíš celé hnutí LGBT, máš homosexuální tendence, ale bojuješ s nimi. My to tolerujeme. Každý si neseme nějaké kříže. Kdybych se rozhodla žít ten první model, bude ze mě hříšník, který o tom ještě navíc veřejně mluví a nelituje toho.

Pro holku katoličku vdát se většinou znamená najít si hezkého věřícího kluka, žít s ním v čistotě, držet se za ruce až do svatby a nic víc. Pak se s ním vzít, přivést na svět kupu dětí. Já se v tom příběhu o katolické holce, která se vdala, vůbec nevidím.

Svatba pro mě dost dlouhou dobu nebyla přípustná a i teď váhám. Přelom u mě nastal, když jsem potkala jednu paní, která se svou partnerkou žije, otevřeně se k tomu hlásí. Zároveň je věřící. Bylo to pro mě nové. Možná si jednou někoho vezmu.“

V zemi není možné uzavřít registrované partnerství, natož mít svatbu. Jednoduché to nemají ani ti, kteří jakýkoli svazek uzavřou v zahraničí, jelikož polské právo s rodinami LGBT lidí vůbec nepočítá. „Dříve jsem si myslela, že kdyby mě mlátili nacionalisti, policisté zareagují. Teď si myslím, že se k nim spíš přidají. I vláda nám zkouší znepříjemnit život, protože moc neakceptuje jinou životní dráhu než tu se svatbou, hodně dětmi a rolí ženy v domácnosti.“

Ula dál popisuje své zkušenosti se vztahy církve k homosexuálům: „Během pandemie se spolkem Víra a duha (jediná křesťanská LGBT organizace v Polsku, pozn. red.) organizujeme internetovou farnost. Dokonce je mezi námi jeden kněz, ale ne římskokatolický. Spolupracujeme s evangelíky i luterány. Máme nějaké přátele mezi římskými katolíky. Většinou jde o mnichy, hlavně dominikány. Jen jeden se k nám hlásí veřejně. Většina spolupracuje tajně. Dost farářů se LGBT lidí bojí, i těch věřících. Neví, jak s námi mluvit. Dávají najevo, abychom šli jinam a vůbec neotravovali.“ S díky opouštím studentský byt zařízený ve stylu sedmdesátých let minulého století, s modlitbami zastrkanými za vitrínami překližkových skříní.

Situace kolem LGBT komunity se v ulicích v průběhu roku 2021 už zásadně nevyhrotila. Změny, které postavení komunity dále zhorší, ale už nastaly. Například ministerstvo spravedlnosti v březnu ohlásilo, že pracuje na zákoně, který by zakazoval homosexuálním párům adopci dítěte, a to i v případě, kdyby si je chtěl osvojit jednotlivec. V srpnu pak organizace pro-life aktivistky Kaji Godek přinesla do Sejmu spolu s dostatečným počtem podpisů návrh zákona, který by zakazoval pochody rovnosti. Jmenuje se Stop LGBT.

Na druhé straně na Polsko částečně zapůsobilo varování Evropské unie, která pohrozila neposkytnutím dotací těm regionům, které přijaly diskriminační vyhlášky namířené proti „ideologii LGBT“. Některé místní samosprávy „zóny bez LGBT“ zrušily nebo je nahradily jinými vyhláškami, aby o peníze z fondů nepřišly. Zatím tak učinilo Malopolské, Svatokřížské, Lublinské a Podkarpatské vojvodství. Asi příliš nepřekvapí, že konzervativní Radio Maryja tento postup kritizuje jako podléhání nátlaku Bruselu.

Autorka studuje FSV UK.
...a o jakých tématech se po dnešním Googlení začne na ČEPEKu mluvit?
Uživatelský avatar
Cykle02
Člen skupiny ČEPEK
Líbí se mi: Chlapci i dívky
ve věku od: 2
ve věku do: 12
Výkřik do tmy: Nevěřím těm co nevěří na Ježíška.
Příspěvky: 2876
Dal: 383 poděkování
Dostal: 1282 poděkování

Re: Polský prezident Duda chce zakázat výuku o LGBT ve školách (Novinky.cz)

Nový příspěvek od Cykle02 »


Sejm, dolní komora polského parlamentu, do čtvrteční noci debatoval v prvním čtení o návrhu zákona zakazujícího shromáždění a pochody na podporu práv LGBT.

O předloze, kterou se snaží prosadit ultrakonzervativní nadace Život a rodina, mají poslanci hlasovat dnes odpoledne, uvedla televize TVN 24 na svém webu.

Návrh zákona zvaného Stop LGBT, který je novelou zákona o právu shromažďovacím a několika dalších zákonů, představil zmocněnec občanské zákonodárné iniciativy Krzysztof Grzegorz Kasprzak ze vzpomínané nadace. Po jeho vystoupení vicemaršálek Sejmu Wlodzimierz Czarzasty z opoziční Nové Levice, který řídil zasedání, prohlásil, že to bylo „nejodpornější vystoupení“, jaké během posledních let ve sněmovně vyslechl.

„Dlouhodobým cílem lobby LGBT je zničit manželství a rodiny a veškerý přirozený společenský řád,“ tvrdil Kasprzak, který zdůraznil, že návrh zákona podpořilo svými podpisy 140 000 polských občanů. „Iniciátoři návrhu a jeho signatáři odmítají zásady politické korektnosti. Nehodláme poslouchat obvinění ze strany levice z mýtické homofobie. Nehodláme se omlouvat za výraz ideologie LGBT, protože to jsou prý lidé, a ne ideologie. Za každou ideologií stojí lidé, tak jako stáli za komunistickou a nacistickou ideologií. Lidé jsou nositeli idejí, občas jsou to ideje dobré, občas špatné. V případě ideologie LGBT jsou extrémně špatné. Máme do činění s další verzí vznikající totality,“ tvrdil podle TVN 24.

Kritizoval dále „propagandu homosexuality“, kterou označil za „útok na civilizaci, na církev a na normální lidi“. Dopodrobna podle televize popsal různé brutální zločiny a varoval, že se stanou i v Polsku, „pokud nezastavíme hnutí LGBT!“.

„Republika bude taková, jakou vychováme mládež. Proto musíme dbát o jasné poselství příštím generacím. Chceme normálnost, chceme, aby se v naší zemi konaly slušné věci, které vyrůstají z naší tradice, našich kořenů, našeho polského vlastenectví,“ prohlásil jménem poslaneckého klubu vládní strany Právo a spravedlnost (PiS) poslanec Piotr Kaleta. „Pokud slyším, že nejsme pokrokovou zemí, protože my takové věci neuznáváme, že jsme středověk, pak chci být ve středověku, protože to je normální doba,“ dodal s tím, že „předložený návrh možná v této podobě není dokonalý“, ale měl by postoupit do sněmovních výborů, a pro to budou poslanci PiS hlasovat.

Magdalena Filiksová z opoziční Občanské koalice předlohu odmítla jako „hanebnou“. „Je to černý den v dějinách Polska, kdy sněmovna musí jednat o návrhu, který by v demokratickém státu nikdy neměl uzřít denní světlo, protože se šokujícím způsobem neshoduje se zásadními normami ochrany lidských práv a navržená řešení postihují svobodu slova a shromažďování a zákaz diskriminace,“ prohlásila. Upozornila také, že předloha je v rozporu s mezinárodními závazky země.

Její kolegyně Monika Rosová usoudila, že návrhem by se měla zabývat prokuratura, a vyzvala k ochraně dvou milionů polských občanů a občanek z komunity LGBT. „V těchto rodinách jsou vychovávány tisíce dětí, které milují své rodiče a rodiče je milují. Stojíme na straně těchto dětí, vychovávaných páry stejného pohlaví,“ řekla. „Hledáte pedofily? Hledejte je v církví!“ vybídla vládní tábor.

„Je to strašný, homofobní, právní zmetek, přesycený nenávistí,“ prohlásila o předloze Anna Maria Žukowská z opoziční Levice a vyzvala k odmítnutí návrhu. Další opoziční poslankyně upozorňovaly, že svoboda shromažďování každému občanovi demokratického státu,

Na závěr rozpravy se slova chopila Kaja Godeková ze vzpomínané nadace Život a rodina, aby zdůraznila, že veřejný prostor by měl být spravován na základě „opravdových hodnot“. Za výsměch ustanovením polské ústavy o ochraně rodiny označila, že policie chrání pochody LGBT a pouští slzný plyn na protidemonstrace. LGBT podle ní také nesou vinu za sebevraždy dospívající mládeže.

O návrhu by se podle TVN 24 mělo hlasovat v rámci série hlasování i o dalších zákonech, naplánovaných od 15:45. (ČTK)
...a o jakých tématech se po dnešním Googlení začne na ČEPEKu mluvit?
Uživatelský avatar
Cykle02
Člen skupiny ČEPEK
Líbí se mi: Chlapci i dívky
ve věku od: 2
ve věku do: 12
Výkřik do tmy: Nevěřím těm co nevěří na Ježíška.
Příspěvky: 2876
Dal: 383 poděkování
Dostal: 1282 poděkování

Re: Polský prezident Duda chce zakázat výuku o LGBT ve školách (Novinky.cz)

Nový příspěvek od Cykle02 »

Reportáž: Polský boj proti „LGBT ideologii“ (Deník N)
Zóny bez „LGBT ideologie“, hrozba dvou let vězení pro tvůrkyně plakátů s duhovou madonou a přirovnávání duhové vlajky k nacistické svastice. Práva LGBTQ lidí jsou v Polsku tématem, které hýbe společností a které může mít zásadní vliv na jeho pozici v Evropě. V boji proti „LGBT ideologii“ totiž nejde ani tak o samotné queer lidi, jako spíš o to, co a kdo definuje polskou národní identitu a jakým směrem se země bude v následujících letech ubírat.

Je pondělí 6. května 2019, šest hodin ráno. Psychoterapeutku a lidskoprávní aktivistu Elžbietu Podlešnou probouzí bušení pěstí na dveře. Do svého varšavského bytu se vrátila teprve nad ránem – přiletěla v noci z Belgie, kam před pár dny vyrazila na pozvání Amnesty International. Otevírá dveře, před nimi stojí šestice policistů a tvrdí, že mají povolení k prohlídce. Začínají její byt převracet naruby.

Hledají důkazní materiál – plakáty a samolepky Černé madony čenstochovské s duhovou svatozáří. Spolu s dalšími dvěma aktivistkami je Podlešná v noci z 26. na 27. dubna vylepila v okolí kostela sv. Dominika v Plocku. „Řekla jsem jim, že jim ty plakáty klidně dám, ale to jim nestačilo. Tvrdili, že hledají jejich původce, takže mi začali brát veškerou elektroniku. Bylo mi jasné, že jim jde o to najít cokoliv, co půjde použít proti mně,“ popisuje Podlešná.

Policisté zabavují notebooky, paměťové karty i flash disky. O hodinu později Podlešná posílá přátelům vzkaz na sociální síti. „V příštích dnech mě kontaktuje pouze skrze e-mail. Policie mi právě zabavuje telefon,“ píše se v něm.

Bezohlednému chování policistů ve své domácnosti bez vzdoru přihlíží. Domovní prohlídku sice zažívá poprvé, kontakt s policií pro ni ale ničím novým není. Na místní policejní stanici na ni dokonce mají i telefonní číslo. „Neměli žádný důvod mi takhle zaneřádit byt. Mohli mě zadržet přímo na letišti a možná by to dávalo i větší smysl. Ale oni se rozhodli vyrazit ke mně domů v šest ráno a předvést show, aby všichni sousedé věděli, co se děje,“ komentuje dnes zásah Podlešná.

Zanedlouho policisté hlásí splněno, od nadřízených ale přichází změna plánu – zadržet Elžbietu Podlešnou a předvést ji k výslechu na ředitelství městské policie v Plocku, který je od hlavního města vzdálený asi hodinu a půl cesty autem.

Podlešná se dožaduje vrácení telefonu, chce zavolat svému advokátovi. Policisté její žádost vyslyší, hovor jí povolí a následně ji odváží do Plocku. Během několikahodinového zadržení, které plocký okresní soud později vyhodnotí jako neoprávněné, si Podlešná vyslechne i jeho důvod. Vylepením plakátů a samolepek s takzvanou duhovou madonou se dopustila urážky náboženského cítění, za což jí – stejně jako dalším dvěma aktivistkám – podle článku 196 polského trestního zákoníku hrozí až dva roky odnětí svobody.

Soud: duhová madona nikoho neuráží

Začátkem března letošního roku, necelé dva roky od policejní razie, soud trojici aktivistek zprostil viny. „Činnost aktivistek byla provokativní, ale zaměřená na upozornění na homofobní a škodlivou výzdobu kostela v Plocku. Udělaly to, aby ukázaly, že takové akce jsou nepřijatelné. Aktivistky neměly v úmyslu urážet něčí náboženské cítění nebo urážet obraz Matky Boží,“ odůvodnila rozhodnutí soudkyně Agnieszka Warchołová.

Vylepením plakátů aktivistky reagovaly na Boží hrob, který v kostele svatého Dominika vznikl v době před Velikonocemi. Pod velkým křížem s červeno-bílou stuhou ležely krabice zabalené do šedého papíru s názvy jednotlivých hříchů. Vedle krabic „nenávisti“, „krádeže“ a „chamtivosti“ však byly také krabice s názvy „gender“, „LGBT“ nebo „perverze“.

„My, jakožto spojenci LGBT lidí, jsme tímto způsobem chtěli upozornit na to, co se děje, a dodat LGBT lidem sílu. Aby věděli, že v nás mají oporu. Nečekali jsme, že ze strany katolické církve přijde taková reakce,“ vzpomíná Podlešná. „Totožné obrázky jsme použili už dříve ve Varšavě a nikdo si toho nevšiml. Měla jsem pocit, že v tom celém jde spíš o politiku než o morálku a náboženství, a náš soudní proces mě o tom přesvědčil.“

Mezi žalobci se objevila Kaja Godek, známá svým aktivismem v boji proti potratům a nevybíravým vyjadřováním o LGBTQ lidech. Na stranu poškozených se přidal také farář Tadeusz Łebkowski, autor hrobu hříchů z plockého kostela. „Tato [duhová] vlajka se stala symbolem ohavností, narušených a zvrácených činů,“ vysvětloval otec Łebkowski, proč se plakátem cítil uražený. Duhovou vlajku pak přirovnal k nacistické svastice.

Problémem přitom nebyla jen samotná duhová svatozář, kterou aktivistky černé madoně přidaly. Plakáty a samolepky měly údajně umísťovat i



Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.
...a o jakých tématech se po dnešním Googlení začne na ČEPEKu mluvit?