Prosíme pedofilně orientované osoby, aby vyplnily dotazník od projektu Národního ústavu duševního zdraví PARAFILIK.CZ:
https://www.pedofilie-info.cz/forum/viewtopic.php?f=115&t=7943

Děkujeme! - Tým ČEPEK

Podvedené děti. Jak by mělo vypadat spravedlivé vysvědčení během pandemie (iDnes.cz)

Diskuze o problematice dětí.
Uživatelský avatar
Cykle02
Člen skupiny ČEPEK
Pohlaví: Muž
Líbí se mi: Chlapci i dívky
ve věku od: 2
ve věku do: 12
Výkřik do tmy: Nevěřím těm co nevěří na Ježíška.
Příspěvky: 692
Dal: 242 poděkování
Dostal: 492 poděkování

Podvedené děti. Jak by mělo vypadat spravedlivé vysvědčení během pandemie (iDnes.cz)

Nový příspěvek od Cykle02 »


Ministerstvo školství otočilo a žáci teď řeší známky na vysvědčení. „Koronavirové“ vysvědčení má být koktejlem známek z prvních šesti týdnů v roce a z domácích úkolů. Metodika ministerstva však budí otázky, jak bude závěrečná klasifikace v realitě vypadat.

Překvapení a zmatek. Vyhláška ministerstva školství o letošním známkování řadu dětí a jejich rodičů rozladila. Ministr školství Robert Plaga mnohokrát apeloval, aby známkování školy nedávaly tak velký význam a zaměřily se především na formativní hodnocení. Nyní vydal vyhlášku, kde vysvědčení na konci školního roku doporučuje udělat na prvním místě hlavně podle toho, jaké známky děti dostaly v době, kdy do školy – ještě před epidemií koronaviru – chodit mohly, dále mají učitelé doplňkově zohlednit práci z domova či výsledky z loňska.

To se rodičům ani dětem moc nelíbí. Některým se zdá, že hodiny strávené nad domácí výukou byly k ničemu, jiní jsou nespokojení, protože počítali s tím, že vysvědčení bude v omezené formě, a tak se nestrachovali, že by děti dostaly špatné známky na vysvědčení třeba kvůli nepovedené písemce v zimě.

„Dcera dostala z fyziky v únoru trojku, teď by si ji chtěla opravit,“ vypráví matka dvanáctileté gymnazistky. Dívka se chtěla nechat individuálně přezkoušet, protože jí na známkách záleží. To ale v tuto chvíli možné není, protože takových dětí je příliš mnoho. Její škola se tak spíše zaměří na celkové hodnocení práce z domova. Je to poměrně logické, starší děti zvládnou školní práci relativně samostatně.


Domácí učení stíháme jen díky pevnému řádu, říká matka dvou školaček

Mnoho rodičů vidělo, že děti se skutečně snažily. „Doporučení MŠMT mě vyloženě naštvalo, protože se doma děti učily, posílaly úkoly. Starší syn dokonce psal testy online,“ popisuje další matka školáků. Ta upozorňuje také na to, že u mladších dětí znamenaly minulé týdny hlavně práci rodičů, která byla v podstatě zbytečná.

Ministr již dříve v České televizi uvedl, že nemá cenu známkovat žáky za úkoly, které pomáhají zpracovat rodiče. V doporučených postupech učitele nabádal, aby známkování nepoužívali jako formu nátlaku a maximální pozornost věnovali poskytování zpětné vazby žákům, která jim pomůže zlepšovat učení a motivuje je k další práci.

„Ministr Plaga poslední dva měsíce kudy chodí, mluví o tom, že by se mělo zpětnovazebně hodnotit, že by se mělo formativně hodnotit a mělo by být preferované slovní hodnocení,“ říká Karel Gargulák, analytik ze vzdělávací organizace EduIn, podle kterého výsledná vyhláška toto jasně neříká.

„Ministerstvo neukládá ty věci, které ministr Plaga říká, školám závazně,“ dodává Gargulák.

Jak bude tedy vysvědčení vypadat?

Ministr ve vyhlášce doporučuje, aby učitelé hodnotili ve prospěch dětí a hodnocení výchov (tělesné výchovy, výtvarné výchovy...) není nutné. „Přesto je možné hodnocení výsledků vzdělávání žáků za druhé pololetí školního roku 2019/2020 ze strany školy spravedlivě provést, v tomto ohledu máme důvěru v odborné kompetence učitelů škol,“ píše v úvodu vyhlášky.

Školy letos nemusejí nasbírat podle vyhlášky určitý počet známek k tomu, aby děti ohodnotily. Podklady k hodnocení nasbírané během domácí výuky či ve školních skupinách, které budou fungovat na prvním stupni, samy o sobě nesmějí být důvodem k tomu, ohodnotit dítě „nedostatečnou“.

Učitelé navíc mají zohlednit domácí výuku jen v případě, že k ní měly děti podmínky. Pokud se i tak dítěti známka nelíbí, zbývá mu jen komisionální přezkoušení. Dobrou zprávou pro všechny v každém případě je, že známky se do přijímaček na střední školy započítávat nebudou.

Jenže zatímco na jedné straně je skupina dětí a rodičů, která se učila možná víc než obvykle, a tak chce, aby se známky za domácí výuku zohlednily, na druhé straně stojí skupina, která se možná ani učit doma moc nemohla.


„Hrozí, že nejednoznačná kritéria a široká škála možností využitelných pro hodnocení mohou být využity jako trest pro žáky, kteří podle pohledu učitelů nereagovali adekvátně na jimi zadávané úkoly na dálku,“ domnívá se učitelka angličtiny z litoměřického gymnázia a předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová.

Bez počítače

Dětí, které se do výuky na dálku nezapojily, není zase tak málo. Podle šetření České školní inspekce na prvních stupních základních škol se do online komunikace se svými učiteli zapojuje 81 procent žáků, na druhých stupních 72 procent a na středních školách téměř 80 procent.

Přibližně v tisícovce škol však třetina žáků s učiteli online nekomunikuje a ve zhruba sto školách není do online distančního vzdělávání vůbec zapojena více než polovina žáků. Hlavní příčinou nekomunikace žáků je buď absence IT vybavení, nebo nedostatečné připojení k internetu.

Oslovení ředitelé většinou opatrně s vyhláškou souhlasí. „Můj názor je, že v mimořádné situaci bychom se měli chovat jako lidé. Mohu dítěti přilepšit, a tím mu pomoci. Stejně se do školy vrátí a ukáže, na co má,“ myslí si Miroslav Poláček, ředitel ZŠ Oskara Nedbala v Českých Budějovicích.

Dáme i lepší známku

„To, že dítě na začátku pololetí dostalo dvě špatné známky, neznamená, že z nich učitel musí udělat závěrečnou známku,“ doplňuje s tím, že učitelé většinou své žáky znají a změnu známkování i o stupeň nevidí jako velký problém. „Známky se budou tvořit z šesti týdnů ze začátku prvního pololetí a jako reflexe úkolů, které žáci zpracovávali doma,“ potvrzuje Alena Řeháková, ředitelka ZŠ Hodonín na Mírovém náměstí.


Web ČT edu pomáhá školákům. Tisíce videí vysvětlují dvacítku předmětů

Podle některých ale klasické známkování není úplně nejlepší. „Nyní známkujeme distančně a špatné známky se snažíme nedávat, ale také to není objektivní. Vysvědčení si dokážu představit slovní formou, známky nejsou šťastné,“ řekl již před časem Petr Novák, ředitel ZŠ Kamínky v Brně.

Například podle učitelů z Učitelské platformy by mohla současná situace odstartovat debatu o změnách hodnocení na českých školách. Již léta se mluví právě o tom, že by se měl zvyšovat význam formativního hodnocení, kdy učitel dává širší zpětnou vazbu a posuzuje pokrok. Podle Garguláka ale vyhláška v případě, že na školách dojde k debatě, jak letos hodnotit, nahrává spíše těm, kteří zastávají klasickou klasifikaci – tedy stanovit známku za šest týdnů a až pak za domácí výuku.

Například na Slovensku podle Garguláka dostaly školy mnohem jasnější pokyny. Prvňáčci budou mít dokonce všichni pouze slovní hodnocení. Tři týdny od opětovného nástupu do škol učitelé nesmějí známkovat. U nás je toto období pouze týdenní.