Učitelka zesměšňovala děti, ostatní je šikanovali (iDnes.cz)

Sekce pro vkládání zpráv, které se týkají kriminálních kauz, trestných činů aj., jež jsou s ohledem na zaměření fóra relevantní, a následnou diskuzi mezi uživateli (případně i neregistrovanými návštěvníky). Nevkládejte do této sekce články týkající se problematiky sexuálního zneužívání obecně.
Pravidla fóra
UPOZORNĚNÍ: Fórum Reakce na média vč. svých podsekcí právě prochází rekonstrukcí. Více informací se dozvíte ZDE.
Uživatelský avatar
Marco Freeman
Čestný člen skupiny ČEPEK
Příspěvky: 1685
Dal: 1099 poděkování
Dostal: 2045 poděkování

Učitelka zesměšňovala děti, ostatní je šikanovali (iDnes.cz)

Nový příspěvek od Marco Freeman »


Šikana je ostře sledovaný problém. Učitelé dostávají školení, jak okamžitě rozpoznat její první příznaky a jak ji účinně řešit. Jenže někdy to nezafunguje a pedagog se zachová právě opačně. Příkladem je dění na základní škole na Vyškovsku.

Učitelka základní školy v Bučovicích na Vyškovsku podle rodičů žáky urážela, ponižovala a zesměšňovala. To potvrdilo i vyšetřování školní inspekce. Zesměšňování žáků fungovalo jako spouštěč - spolužáci je pak šikanovali. A hůř: škola to neřešila.

Situací ve škole se zabývalo i městské zastupitelstvo, ředitel školy Přemysl Kašpar pak podal rezignaci. Ve funkci teď končí i starosta Bučovic Radovan Válek (Volba pro město). Město je zřizovatelem školy, podle opozičního zastupitele Josefa Boudy z KSČM končí Válek právě kvůli problémům ve škole. Starosta ani ředitel to s tím nespojují a mluví o osobních důvodech.

„Máš štěstí, že zrušili zvláštní školy“

Nejnovějším terčem poznámek učitelky byla dcera Marka Beinhauera. „Tady se nám někdo hlásí, všichni poslouchejte, to bude asi něco velmi chytrého. Máš štěstí, že zrušili zvláštní školy, protože tam patříš. Podívejte se na její test, a to je maminka učitelkou angličtiny,“ zmiňuje otec žákyně údajné výroky učitelky bučovické školy.

Tlak na žákyni 7. třídy se podle Beinhauera zvyšoval právě od jednoho testu z angličtiny, s jehož opravou nebyla matka žákyně - rovněž učitelka angličtiny - spokojená.

„Moje manželka šla do školy s tím, že test paní učitelka špatně opravila,“ sdělil Marek Beinhauer. Dívce pak začalo peklo.

„Paní učitelka o tom nechce mluvit a já se k tomu taky nechci vyjadřovat,“ řekl ředitel školy Přemysl Kašpar.

Útokům dívka čelila i od spolužáků, kteří jí rozhazovali věci nebo lepili na záda cedulky s posměšnými nápisy. Škola se tím nezabývala. Jediným, kdo se snažil dceři manželů Beinhauerových pomoci, byla někdejší metodička prevence na škole Petra Hrubá. Říká však, že neměla prostor cokoliv řešit. Nikdo s ní dál nemluvil.

„Podala jsem nakonec kvůli zastrašování výpověď a přeřadila raději syna na jinou školu,“ prohlásila.

Případem se zabývala i Česká školní inspekce, na kterou Marek Beinhauer s manželkou zaslali stížnost. Inspekce potvrdila pochybení při řešení šikany ve třídě, souhlasila i s tvrzením Beinhauerových o nevhodném chování učitelky.

Autoři: Marek Osouch , s přispěním Radky Hrdinové


V článku se píše:Učitelka základní školy v Bučovicích na Vyškovsku podle rodičů žáky urážela, ponižovala a zesměšňovala. To potvrdilo i vyšetřování školní inspekce. Zesměšňování žáků fungovalo jako spouštěč - spolužáci je pak šikanovali. A hůř: škola to neřešila. ...
„Tady se nám někdo hlásí, všichni poslouchejte, to bude asi něco velmi chytrého. Máš štěstí, že zrušili zvláštní školy, protože tam patříš. Podívejte se na její test, a to je maminka učitelkou angličtiny,“ zmiňuje otec žákyně 7. třídy údajné výroky učitelky bučovické školy. ... „Moje manželka šla do školy s tím, že test paní učitelka špatně opravila,“ sdělil Marek B. Dívce pak začalo peklo. ...
Útokům dívka čelila i od spolužáků, kteří jí rozhazovali věci nebo lepili na záda cedulky s posměšnými nápisy. Škola se tím nezabývala. ...
Nemůžeme samozřejmě vědět, jaké situace mohly předcházet tomuto jednání a za jaké okolnosti byly vyřknuty. Tak či tak ale nepovažuji podobné narážky na dítě za správné. Pokud dítě nějakým způsobem nahlas otravuje, považuji sice za správné mu dát najevo, ať se tak nechová či ho zaměstnat nějakou prací navíc, aby příště nebylo tak hlasité, ale podobné rádoby chytré poznámky o něčí inteligenci nebo o zvláštních školách za správné nepovažuji.

První věc je ta, že takové všem legracím otevřené dítě sice takovou poznámku může vzít na sebe s nadhledem, ale nějaké méně otevřené dítě, které na podobné výroky není zvyklé a bere si to osobněji, to může brát opravdu špatně. Pokud je z toho to dítě viditelně špatné a smutné, ostatní spolužáci pak mohou mít právě tendenci se na tom "bavit" a ještě špatnou náladu různými narážkami dítěti zhoršovat.

Druhá věc je ta, že nějaké známky z písemek z angličtiny ještě nehovoří nic o inteligenci toho člověka. A copak když je něčí rodič angličtinář, tak musí hned být dítě dobré v angličtině? A když něčí rodič hraje na housle, musí být dítě hudební virtuóz? Přijde mi špatné i porovnávání s rodiči. Ani porovnávání s jinými lidmi mi nepřijde dobré. K čemu bude dobré, když dítěti řeknu: "No, tvůj bráška to teda nakreslil líp, no."? Každé dítě je jiné, každému dítěti jdou jiné činnosti. Někomu jde angličtina a nenamaluje pořádně ani domeček, někomu angličtina nejde a vypočítá i složitý matematický příklad. Znamená to snad, že někdo z nich je nějak méněcenný nebo špatný? Ani náhodou. To je jedna z věcí, které by se mělo mnoho učitelů naučit. :)
Marco Freeman,
bývalý administrátor komunity ČEPEK / Ex-administrator of ČEPEK Community
Uživatelský avatar
Myš
Čestný člen skupiny ČEPEK
Bydliště: Mám
Líbí se mi: Chlapci
ve věku od: 10
ve věku do: 15
Kontakt: [email protected]
Výkřik do tmy: Všimli jste si letos, kolik se urodilo jmelí?
Příspěvky: 917
Dal: 145 poděkování
Dostal: 841 poděkování

Re: Učitelka zesměšňovala děti, ostatní je šikanovali (iDnes

Nový příspěvek od Myš »

Za selhání v učitelské profesi považuji ponižování dětí, které má mnoho podob – zahanbování před třídou, výsměch, srovnávání s úspěšnějšími, stále hodně používaná (a ku podivu obhajovaná) ironie. Opět to souvisí s mocenským vztahem, učitelé s respektem se toho nedopouštějí. Selháním je i neřešení šikany.

Velmi oceňuji, když učitel umí pracovat se vztahy ve třídě a dává dětem prostor, aby mohly zažít, co znamená mít vliv a odpovědnost. Za ta léta jsem vyslechla někdy až hororové příběhy o tom, jak učitel může ublížit, na druhé straně jsem měla možnost setkat se s řadou opravdu dobrých učitelů i ředitelů, s některými přerostl vztah do přátelství.
Psycholožka Jana Nováčková se k tomu vyjádřila přesně. Nedostatek respektu k dětem, sklouzávání k zneužití mocenské pozice podle mě vedlo k tomu, co popisuje článek. Učitelka ze své pozice dítě šíkanovala a když učitel šikanu jistého dítěte "legalizuje", přirozeně se přidají i děti.

Vzdělávání učitelů musí nezbytně projít změnou. Učivo se musí sjednotit a zaměřit především na vývojovou a sociální psychologii a psychologii učení. Mnoho učitelů se s respektujícím přístupem k dítěti setkalo jen tím způsobem, že se učili dělení pedagogických směrů dle Lewina ale to, jak respektující přístup a komunikace vypadá, se nedozvěděli. V mém pedagogickém vzdělání byl respektující přístup prezentován jako nejlepší, ale prakticky nedosažitelný, aniž bychom se zaměřili, jak jednotlivé mocenské modely chování a komunikace nahradit...

Ředitelé jsou zatím spíš zavaleni papíry než aby mohli se mohli zaměřovat na pedagogické vedení učitelů a pozorovat případné selhávání učitelů v jejich roli nebo to, že jsou na pokraji vyhoření.
"Life is a waterfall, we're one in the river and one again after the fall
swimming through the void we hear the word
we lose ourselves but we find it all..."
SOAD