http://blog.aktualne.cz/blogy/ondrej-steffl.php?itemid=28560Klíčová je (pro motivaci do učení - pozn. Myši) je větší autonomie dětí, více možností se rozhodovat, co, kdy a jak se budu učit, vlastní aktivita dětí, možnost objevovat, spolupráce. Jenže to v běžné tradiční škole vidíte zřídka. Výroční zprávy České školní inspekce opakovaně potvrzují, že přes mírné zlepšování stále převažuje frontální výuka (Mezi sledovanými organizačními formami v základním vzdělávání převažovala frontální výuka, v 33,1 % hodin jako dominantní, v 46 % hodin výrazný výskyt, zato projektové vyučování se výrazněji objevilo v 2,1 % hodin). Učitel stojí před skupinou deseti či třiceti (na počtu vlastně nesejde) stejně starých dětí a rozhoduje v každé chvíli o tom, co se bude dělat, kdy se to bude dělat a jak se to bude dělat. Děti tam sedí a pasivně to přijímají. Z toho dobrý pocit mít nemohou, endomorfiny žádné.
(...)
Situaci v diskusi na blogu skvěle vystihl nick MaB: „Škola přestává stíhat, co se v životě mladých děje, a ti ji čím dál víc vnímají jako zbytečnou a opruzující blbárnu, kterou z nějakého formálního důvodu ještě navštěvují, ale rozumný smysl to nemá. Je to na nich v hodinách vidět a vnímavý učitel, za kterého se při vší skromností považuju, to musí vnímat.“ . A právě z toho pramenní 4N.
(...)
I v nespokojenosti učitelů se svým povoláním patříme ke „světové špičce“, jen třetinu českých žáků učí učitelé, kteří jsou se svou prací spokojení.
Šteffl: V ČR mají děti nejmenší zájem o učení
-
- Čestný člen skupiny ČEPEK
- Bydliště: Mám
- Líbí se mi: Chlapci
- ve věku od: 10
- ve věku do: 15
- Kontakt: [email protected]
- Výkřik do tmy: Všimli jste si letos, kolik se urodilo jmelí?
- Příspěvky: 917
- Dal: 145 poděkování
- Dostal: 841 poděkování
Šteffl: V ČR mají děti nejmenší zájem o učení
Naposledy upravil(a) Marco Freeman dne středa 18. 1. 2017, 0:49:19, celkem upraveno 2 x.
Důvod: Upraven Quote tag + URL tag.
Důvod: Upraven Quote tag + URL tag.
"Life is a waterfall, we're one in the river and one again after the fall
swimming through the void we hear the word
we lose ourselves but we find it all..."
SOAD
swimming through the void we hear the word
we lose ourselves but we find it all..."
SOAD
-
- Na trestné lavici
- Líbí se mi: Dívky
- ve věku od: 4
- ve věku do: 12
- Kontakt: [email protected]
- Výkřik do tmy: https://www.youtube.com/watch?v=y19uKiha-fw
- Příspěvky: 7971
- Dal: 1170 poděkování
- Dostal: 1 poděkování
Re: Šteffl: V ČR mají děti nejmenší zájem o učení
Podle článku by škola měla děti učit aktivitě a samostatnosti. Já si moc neumím představit, jak by v praxi taková výuka probíhala. Nejspíš by škola děti žádné aktivitě a samostatnosti neučila a prostě by jim dala za úkol, ať předvedou tu aktivitu a samostatnost, kterou mají vrozenou; kdo má vrozenou pasivitu a nesamostatnost, by měl smůlu (a pětku v žákovské), škola by ho opaku nenaučila. To je lepší ta frontální výuka.
-
- Čestný člen skupiny ČEPEK
- Bydliště: Mám
- Líbí se mi: Chlapci
- ve věku od: 10
- ve věku do: 15
- Kontakt: [email protected]
- Výkřik do tmy: Všimli jste si letos, kolik se urodilo jmelí?
- Příspěvky: 917
- Dal: 145 poděkování
- Dostal: 841 poděkování
Re: Šteffl: V ČR mají děti nejmenší zájem o učení
Zajímavá představa, která mi vyvolala úsměv na tváři
Už jen to s tou pětkou (Šteffl a proud vzdělávání, který zastupuje, se v hodnocení rozhodně nevyžívá, ale to už jsme zas u známek, které samostatnost a aktivitu rozhodně nerozvíjí).
Než se dlouze rozepisovat ti při seriózním zájmu doporučuji seznámit se s konceptem Scio škol, svobodných škol, provázející přístup na cestě k vlastním aktivitám mívají kvalitně systematicky zpracovaný také Montessori školy... I pasivní, nesamostatné děti se mohou v příhodných podmínkách otevřít a začít vyvíjet vlastní aktivitu. Některé potřebují více péče, více času, plán pedagogické podpory, ale to už je pak nutné opustit mentální koncept, že před třídou stojí učitel a všem musí zadat stejný úkol se stejnými kritérii - to by vážně vedlo k izolaci dětí, co nejsou samostatné práce tolik schopné.

Než se dlouze rozepisovat ti při seriózním zájmu doporučuji seznámit se s konceptem Scio škol, svobodných škol, provázející přístup na cestě k vlastním aktivitám mívají kvalitně systematicky zpracovaný také Montessori školy... I pasivní, nesamostatné děti se mohou v příhodných podmínkách otevřít a začít vyvíjet vlastní aktivitu. Některé potřebují více péče, více času, plán pedagogické podpory, ale to už je pak nutné opustit mentální koncept, že před třídou stojí učitel a všem musí zadat stejný úkol se stejnými kritérii - to by vážně vedlo k izolaci dětí, co nejsou samostatné práce tolik schopné.
Naposledy upravil(a) Myš dne středa 25. 1. 2017, 15:43:29, celkem upraveno 1 x.
"Life is a waterfall, we're one in the river and one again after the fall
swimming through the void we hear the word
we lose ourselves but we find it all..."
SOAD
swimming through the void we hear the word
we lose ourselves but we find it all..."
SOAD
-
- Na trestné lavici
- Líbí se mi: Dívky
- ve věku od: 4
- ve věku do: 12
- Kontakt: [email protected]
- Výkřik do tmy: https://www.youtube.com/watch?v=y19uKiha-fw
- Příspěvky: 7971
- Dal: 1170 poděkování
- Dostal: 1 poděkování
Re: Šteffl: V ČR mají děti nejmenší zájem o učení
Jo, svobodné školy apod. určitě existují, ale to neznamená, že zrušením frontální výuky automaticky vznikne svobodná škola. Dokud nebude stoprocentně jisté, co bude následovat po zrušení frontální výuky, je lepší ji nerušit.
-
- Čestný člen skupiny ČEPEK
- Bydliště: Mám
- Líbí se mi: Chlapci
- ve věku od: 10
- ve věku do: 15
- Kontakt: [email protected]
- Výkřik do tmy: Všimli jste si letos, kolik se urodilo jmelí?
- Příspěvky: 917
- Dal: 145 poděkování
- Dostal: 841 poděkování
Re: Šteffl: V ČR mají děti nejmenší zájem o učení
Ani ji nechci rušit. Ona má svůj význam, i u nás ve škole se objevuje, ačkoli spíše vyjímečně. A státní vzdělání by se bez frontální výuky zhroutilo, školy ani učitelé na to nejsou připraveni. RVP se snaží o prosazování jiných metod, ale jde to velmi pomalu. Šteffl jenom kritizuje rigidnost systému a i škol samotných, což je podle něj z velké části důvodem toho, že máme natolik demotivované a nezaujaté žáky a studenty.
"Life is a waterfall, we're one in the river and one again after the fall
swimming through the void we hear the word
we lose ourselves but we find it all..."
SOAD
swimming through the void we hear the word
we lose ourselves but we find it all..."
SOAD
-
- Na trestné lavici
- Líbí se mi: Dívky
- ve věku od: 4
- ve věku do: 12
- Kontakt: [email protected]
- Výkřik do tmy: https://www.youtube.com/watch?v=y19uKiha-fw
- Příspěvky: 7971
- Dal: 1170 poděkování
- Dostal: 1 poděkování
Re: Šteffl: V ČR mají děti nejmenší zájem o učení
Dobře, aspoň že na tom se shodneme. Ale i tak odmítám, aby samostatnost a otevřenost byl standard a nesamostatnost a pasivita byl defekt, který je třeba odstranit. Odmítám učitele, který mi bude blahosklonně vytvářet "příhodné podmínky", abych se "otevřel", jinými slovy mě bude převychovávat, až mě nakonec zlomí a já začnu navenek předstírat samostatnost a otevřenost (uvnitř budu trpět) a pak bude tančit nad mou znásilněnou přirozeností a chlubit se pedagogům a politikům, jak jeho metoda krásně funguje a že je potřeba ji zavést všude.
-
- Čestný člen skupiny ČEPEK
- Bydliště: Mám
- Líbí se mi: Chlapci
- ve věku od: 10
- ve věku do: 15
- Kontakt: [email protected]
- Výkřik do tmy: Všimli jste si letos, kolik se urodilo jmelí?
- Příspěvky: 917
- Dal: 145 poděkování
- Dostal: 841 poděkování
Re: Šteffl: V ČR mají děti nejmenší zájem o učení
Gabrieli, respektující, neautoritativní přístup o lámání není, naopak. Možná to ze slov zavnímáš také, že lámání a násilná převýchova asi není respektující k osobnosti dítěte... Cílem není dosáhnout, aby každé dítě bylo na určité úrovni samostatnosti, otevřenosti nebo čehokoli, ale cílem je snaha pomoci dítěti dojít do tzv. osobního optima, které bere v úvahu jeho podmínky, zájmy a osobnost. Kdyby tě to zajímalo blíže, jsou o tom knihy jako Respektovat a být respektován, Mýty ve vzdělánání od Nováčkové, Koncept kontinua, Nenásilná komunikace, pokud něco vědečtějšího, tak Švamberk-Šauerová, nebo Lewis, který respektující výchovu definoval myslím jako první někdy v 60. letech.
Příhodné podmínky si můžeš vyložit mnohem obecněji. Bezpečné prostředí bez známek, odměn, trestů, autoritativního přístupu samo o sobě dětem pomáhá rozkvétat. Možnost volit si své tempo a způsob učení zase přináší chuť se učit. Mám ale pocit, že mnozí si nedokáží představit, jak taková svobodná škola funguje.
Příhodné podmínky si můžeš vyložit mnohem obecněji. Bezpečné prostředí bez známek, odměn, trestů, autoritativního přístupu samo o sobě dětem pomáhá rozkvétat. Možnost volit si své tempo a způsob učení zase přináší chuť se učit. Mám ale pocit, že mnozí si nedokáží představit, jak taková svobodná škola funguje.
"Life is a waterfall, we're one in the river and one again after the fall
swimming through the void we hear the word
we lose ourselves but we find it all..."
SOAD
swimming through the void we hear the word
we lose ourselves but we find it all..."
SOAD
-
- Na trestné lavici
- Líbí se mi: Dívky
- ve věku od: 4
- ve věku do: 12
- Kontakt: [email protected]
- Výkřik do tmy: https://www.youtube.com/watch?v=y19uKiha-fw
- Příspěvky: 7971
- Dal: 1170 poděkování
- Dostal: 1 poděkování
Re: Šteffl: V ČR mají děti nejmenší zájem o učení
To by si pak každý učitel musel vypracovat bezchybný psychiatrický posudek na každé dítě, které učí ... a to leckdy nezvládají ani profesionální psychiatři, kteří jsou za to dobře placení a nedělají nic jiného. Takže by ten učitel musel být génius po odborné stránce a na vysoké úrovni po lidské stránce. Takoví lidé se hledají jen těžko. Systémy, které počítají s tím, že lidé budou dokonalí, většinou nefungují. Frontální výuka nějak funguje i s nedokonalými učiteli - žák aspoň má přehled, ví, co za zrůdnosti ho kdy čeká, a může se na to připravit (případně si i naplánovat absenci). V alternativním vzdělávání (obvykle s nedokonalým učitelem, který dítě špatně odhadl a který ho tu a tam láme) má každé dítě v podstatě individuální studijní plán bez předvídatelných záchytných bodů (zvonění, zkoušení, postup podle učebnice) a neví dne ani hodiny, co po něm zas učitel bude chtít. Do takové školy bych asi chodil značně nevyspalý, protože bych v noci stresem neusnul.
Také je otázka, co učitel udělá, když zjistí, že mým osobním optimem je právě frontální výuka. Já vlastně jsem aktivní a samostatný, ale jen když chci dosáhnout cíle který si stanovím sám - a to se většinou nijak nepřekrývá s cíli, které stanovují učitelé. K těmto cílům jsem nesamostatný a pasivní; nikdo mi nevysvětlil, proč bych jich měl dosahovat a hlavně jak bych to měl dělat.
Také je otázka, co učitel udělá, když zjistí, že mým osobním optimem je právě frontální výuka. Já vlastně jsem aktivní a samostatný, ale jen když chci dosáhnout cíle který si stanovím sám - a to se většinou nijak nepřekrývá s cíli, které stanovují učitelé. K těmto cílům jsem nesamostatný a pasivní; nikdo mi nevysvětlil, proč bych jich měl dosahovat a hlavně jak bych to měl dělat.
-
- Čestný člen skupiny ČEPEK
- Bydliště: Mám
- Líbí se mi: Chlapci
- ve věku od: 10
- ve věku do: 15
- Kontakt: [email protected]
- Výkřik do tmy: Všimli jste si letos, kolik se urodilo jmelí?
- Příspěvky: 917
- Dal: 145 poděkování
- Dostal: 841 poděkování
Re: Šteffl: V ČR mají děti nejmenší zájem o učení
Nevím, z čeho usuzuješ potřebu bezchybného psychiatrického posudku u každého dítěte. Je vidět, že si to velmi vztahuješ k sobě. Upřímně musím říci, že asperger dítě nemáme (a jestli máš trochu jinou diagnózu podobného spektra, tak se omlouvám, je to už déle, co jsem četl příspěvek, ve kterém o tom píšeš). Zkušenosti mám jako pedagog s dětmi s ADHD, ADD nebo úzkostnou poruchou, což ale vůbec nechci srovnávat s diagnózou tvojí.
Osobní optimum si zřejmě nepochopil, mluvíš o preferenci stylu výuky. Frontální výuku používáme a máme dopředu naplánované hodiny, některým dětem to tak vyhovuje. Kairos i chronos je dobré vyvážit
U nás se snažíme, aby se dítě zrůdnostem vyhlo úplně, přijde mi to lepší, než je mít přehledně naplánované
A co se odhadování týče, radši se snažíme nacítit, než škatulkovat.
PS: Jak jako žák víš, kdy přijde třeba zkoušení z matematiky? (To je co si jako zrůdnost představím z vlastních školních let)
Osobní optimum si zřejmě nepochopil, mluvíš o preferenci stylu výuky. Frontální výuku používáme a máme dopředu naplánované hodiny, některým dětem to tak vyhovuje. Kairos i chronos je dobré vyvážit

U nás se snažíme, aby se dítě zrůdnostem vyhlo úplně, přijde mi to lepší, než je mít přehledně naplánované

PS: Jak jako žák víš, kdy přijde třeba zkoušení z matematiky? (To je co si jako zrůdnost představím z vlastních školních let)
"Life is a waterfall, we're one in the river and one again after the fall
swimming through the void we hear the word
we lose ourselves but we find it all..."
SOAD
swimming through the void we hear the word
we lose ourselves but we find it all..."
SOAD
-
- Na trestné lavici
- Líbí se mi: Dívky
- ve věku od: 4
- ve věku do: 12
- Kontakt: [email protected]
- Výkřik do tmy: https://www.youtube.com/watch?v=y19uKiha-fw
- Příspěvky: 7971
- Dal: 1170 poděkování
- Dostal: 1 poděkování
Re: Šteffl: V ČR mají děti nejmenší zájem o učení
Pořád se mi zdá, že váš systém není založen na lepším způsobu výuky, ale na tom, že máte kvalitnější učitele. Ale s kvalitnějšími učiteli by dobře fungovala i frontální výuka. Je jedno, jestli tomu říkáme nacítění nebo psychiatrický posudek, protože druhé vzniká na základě prvního. Učitel, který špatně naciťuje, to bude dělat v každém způsobu výuky. Změnou způsobu výuky lepšího naciťování nedosáhneme. A pokud chceme učitele dokopat k lepšímu naciťování, není třeba kvůli tomu měnit způsob výuky.
Ve frontální výuce vím, že matematika je v rozvrhu v určitý den, a to na minutu přesně od-do. Na tento okamžik se můžu buď pokusit něco naučit, nebo se pokusit nasbírat psychické síly na to, abych učitelce řekl, že k té tabuli nepůjdu a ať mi dá rovnou pětku (to bych já osobně asi nedokázal, ale některé děti to třeba dokáží). V některé dny není matematika vůbec, takže aspoň tehdy můžu klidně spát. U některých učitelů se dá odpozorovat, že při určitých hodinách nemají ve zvyku zkoušet (např. po velké písemce), to je další zúžení. Pokud jsem už byl zkoušený, nějakou dobu mi pak zkoušení nehrozí, protože většinou se zkouší na kolečka a po třídě kolují informace (dokonce i já jsem je zvládal vnímat), kdo v příslušném kolečku ještě nebyl zkoušený, tj. kdo má z daného předmětu za dané čtvrtletí nejméně známek; kdo má známek více, je z obliga a zkoušení mu nehrozí.
Když odbouráte rozvrh a známky, hrozí zkoušení z matematiky neustále. I když mu třeba neříkáte zkoušení, ale "projekt", "příjemné popovídání" nebo "týmová spolupráce".
Další výhoda frontální výuky je, že síly žáků a učitele jsou vyvážené. Dospělý je silnější než dítě, takže aby se to vyrovnalo, je na jednoho učitele třicet žáků. Když učitel udělá chybu, tak třeba já osobně si na to netroufnu upozornit, ale je pravděpodobné, že mezi třiceti dětmi se najde někdo ostřílenější než já, kdo na to upozorní. Časté chyby učitelů jsou, že zkoušejí něco, co neučili, nebo kontrolují splnění úkolu, který nezadali. Když po mě učitel před tabulí chce něco, na co nemá právo, pochopitelně si netroufnu nic říct a hledám chybu u sebe - co když se mýlím a učitel je v právu? Jenže ve frontální situace tu situaci vidí z lavic dalších 29 dětí a je pravděpodobné, že mě jedno z nich podpoří, protože se šeptandou může rychle ujistit, že je to skutečně chyba učitele.
V alternativní výuce je jeden učitel na jedno dítě, případně jeden učitel na malou skupinku. Ostatních 20-29 dětí se věnuje něčemu jinému a neposlouchají, co po mě učitel chce, tudíž mi v úzkých nemůžou pomoct. Na tomtéž špatném principu, pouze v drsnější variantě, je založené to, že si učitel pozve dítě soukromě do kabinetu a tam ho sexuálně zneužije, na což by si při frontální výuce před 29 svědky pochopitelně netroufl.
A i když si odmyslíme exoty jako já, je frontální výuka efektivnější v tom, že když jeden výklad posouchá třicet dětí, může jeden z mých spolužáků položit učiteli doplňující otázku, která by mě ani nenapadla a učitelova odpověď na ni mě obohatí. Když v alternativní výuce poslouchám učitele sám nebo v malé skupince, spíše zůstanu ve své mentální bublině, protože mi ji žádný spolužák svou otázkou nenaruší.
Ve frontální výuce vím, že matematika je v rozvrhu v určitý den, a to na minutu přesně od-do. Na tento okamžik se můžu buď pokusit něco naučit, nebo se pokusit nasbírat psychické síly na to, abych učitelce řekl, že k té tabuli nepůjdu a ať mi dá rovnou pětku (to bych já osobně asi nedokázal, ale některé děti to třeba dokáží). V některé dny není matematika vůbec, takže aspoň tehdy můžu klidně spát. U některých učitelů se dá odpozorovat, že při určitých hodinách nemají ve zvyku zkoušet (např. po velké písemce), to je další zúžení. Pokud jsem už byl zkoušený, nějakou dobu mi pak zkoušení nehrozí, protože většinou se zkouší na kolečka a po třídě kolují informace (dokonce i já jsem je zvládal vnímat), kdo v příslušném kolečku ještě nebyl zkoušený, tj. kdo má z daného předmětu za dané čtvrtletí nejméně známek; kdo má známek více, je z obliga a zkoušení mu nehrozí.
Když odbouráte rozvrh a známky, hrozí zkoušení z matematiky neustále. I když mu třeba neříkáte zkoušení, ale "projekt", "příjemné popovídání" nebo "týmová spolupráce".
Další výhoda frontální výuky je, že síly žáků a učitele jsou vyvážené. Dospělý je silnější než dítě, takže aby se to vyrovnalo, je na jednoho učitele třicet žáků. Když učitel udělá chybu, tak třeba já osobně si na to netroufnu upozornit, ale je pravděpodobné, že mezi třiceti dětmi se najde někdo ostřílenější než já, kdo na to upozorní. Časté chyby učitelů jsou, že zkoušejí něco, co neučili, nebo kontrolují splnění úkolu, který nezadali. Když po mě učitel před tabulí chce něco, na co nemá právo, pochopitelně si netroufnu nic říct a hledám chybu u sebe - co když se mýlím a učitel je v právu? Jenže ve frontální situace tu situaci vidí z lavic dalších 29 dětí a je pravděpodobné, že mě jedno z nich podpoří, protože se šeptandou může rychle ujistit, že je to skutečně chyba učitele.
V alternativní výuce je jeden učitel na jedno dítě, případně jeden učitel na malou skupinku. Ostatních 20-29 dětí se věnuje něčemu jinému a neposlouchají, co po mě učitel chce, tudíž mi v úzkých nemůžou pomoct. Na tomtéž špatném principu, pouze v drsnější variantě, je založené to, že si učitel pozve dítě soukromě do kabinetu a tam ho sexuálně zneužije, na což by si při frontální výuce před 29 svědky pochopitelně netroufl.
A i když si odmyslíme exoty jako já, je frontální výuka efektivnější v tom, že když jeden výklad posouchá třicet dětí, může jeden z mých spolužáků položit učiteli doplňující otázku, která by mě ani nenapadla a učitelova odpověď na ni mě obohatí. Když v alternativní výuce poslouchám učitele sám nebo v malé skupince, spíše zůstanu ve své mentální bublině, protože mi ji žádný spolužák svou otázkou nenaruší.
-
- Čestný člen skupiny ČEPEK
- Bydliště: Mám
- Líbí se mi: Chlapci
- ve věku od: 10
- ve věku do: 15
- Kontakt: [email protected]
- Výkřik do tmy: Všimli jste si letos, kolik se urodilo jmelí?
- Příspěvky: 917
- Dal: 145 poděkování
- Dostal: 841 poděkování
Re: Šteffl: V ČR mají děti nejmenší zájem o učení
Pokud se na dítě chci nacítit, musím na něj mít čas. Vnímat jeho sociální vazby ve skupině, co ho zajímá, jak prožívá emoce... Ne před ním 45 minut stát a povídat látku, kterou mám dle osnov odvykládat a po hodině, kdy si během přestávky děti řeší skupinové vztahy, které v hodině řešit nemůžou, odkráčet do kabinetu.
Stále si přesouváš klasické školství do alternativního, jen že tam chybí frontální výuka. Ale to tak vůbec není a přijde mi, že se bavíš o něčem, o čem nemáš nejmenší přehled a spíš, než abys se zeptal, jak to teda vypadá, argumentuješ nesmysly mimo realitu většiny alternativ ve školství. Odmítáš vidět kontext, ve kterém není učitel mocensky postavená autorita, která dítě vyvolává před tabuli, zkouší, známkuje nebo trestá. Osobně věřím, že hodnota učení ve stresu je minimální a bezpečné prostředí, což je se vztahy ve škole silně propojeno, mám za důležité.
Mimochodem, svobodné školy fungují na principu vnitřní motivace - chceš na matiku, můžeš, dveře jsou ti otevřené, hodnocení aktivity proběhne slovně a není potřeba testovat nebo vyvolávat před tabuli, nemá-li dítě vyloženě potřebu srovnání. Chceš-li odejít dřív, také můžeš a chceš-li hodinu trochu jinak, tak řekneš učiteli "Gabrieli, mám potřebu na to jít jinak/individuálně/pracovat ve skupině/pracovat na příkladech z domova/formou projektu...", protože učiteli tykáš, v komunitě školy máte stejně hodnotný hlas a jestli z něj máš strach, je něco špatně. Musím říci, že po nějaké době u nás na škole jsou děti schopny dobré zpětné vazby k učiteli beze strachu. To jsi zatím ve své analýze chyb alternativního vzdělávání vůbec nereflektoval, zřejmě z nepochopení fungování svobodné školy jako egalitářské komunity vybudované na důvěře a v obecných otázkách rozhodující na základě konsensu (včetně třeba toho, jací učitelé na škole učí, kam se pojede na výlet atd.). To je sci-fi, co?
Ale chápu, kdo z nás si na škole zažil třeba komunitní kruh, že?
Dostali jsme se daleko od toho, proč máme v ČR žáky s nejmenším zájmem o učení. A asi už ukončím své příspěvky o svobodných školách, máš-li zájem se o nich dozvědět, dej mi vědět, nemáš-li, žij s v jakékoli představě se ti zalíbí. Howgh.
Stále si přesouváš klasické školství do alternativního, jen že tam chybí frontální výuka. Ale to tak vůbec není a přijde mi, že se bavíš o něčem, o čem nemáš nejmenší přehled a spíš, než abys se zeptal, jak to teda vypadá, argumentuješ nesmysly mimo realitu většiny alternativ ve školství. Odmítáš vidět kontext, ve kterém není učitel mocensky postavená autorita, která dítě vyvolává před tabuli, zkouší, známkuje nebo trestá. Osobně věřím, že hodnota učení ve stresu je minimální a bezpečné prostředí, což je se vztahy ve škole silně propojeno, mám za důležité.
Mimochodem, svobodné školy fungují na principu vnitřní motivace - chceš na matiku, můžeš, dveře jsou ti otevřené, hodnocení aktivity proběhne slovně a není potřeba testovat nebo vyvolávat před tabuli, nemá-li dítě vyloženě potřebu srovnání. Chceš-li odejít dřív, také můžeš a chceš-li hodinu trochu jinak, tak řekneš učiteli "Gabrieli, mám potřebu na to jít jinak/individuálně/pracovat ve skupině/pracovat na příkladech z domova/formou projektu...", protože učiteli tykáš, v komunitě školy máte stejně hodnotný hlas a jestli z něj máš strach, je něco špatně. Musím říci, že po nějaké době u nás na škole jsou děti schopny dobré zpětné vazby k učiteli beze strachu. To jsi zatím ve své analýze chyb alternativního vzdělávání vůbec nereflektoval, zřejmě z nepochopení fungování svobodné školy jako egalitářské komunity vybudované na důvěře a v obecných otázkách rozhodující na základě konsensu (včetně třeba toho, jací učitelé na škole učí, kam se pojede na výlet atd.). To je sci-fi, co?

Gabi, vážně? Ne, fakt, proč by učitel měl pracovat individuálně s jedním až několika žáky a zanedbávat zbytek účastníků hodiny? Nic hloupějšího jsem v životě neslyšel a zajímá mě, kde jsi takovýto model viděl. To s kabinetem nechávám být jako ústřel, spojovat si individuální práci s dítětem a zneužívání v kabinetě už je na mě trošku moc.Ostatních 20-29 dětí se věnuje něčemu jinému a neposlouchají, co po mě učitel chce, tudíž mi v úzkých nemůžou pomoct. Na tomtéž špatném principu, pouze v drsnější variantě, je založené to, že si učitel pozve dítě soukromě do kabinetu a tam ho sexuálně zneužije, na což by si při frontální výuce před 29 svědky pochopitelně netroufl.
Dostali jsme se daleko od toho, proč máme v ČR žáky s nejmenším zájmem o učení. A asi už ukončím své příspěvky o svobodných školách, máš-li zájem se o nich dozvědět, dej mi vědět, nemáš-li, žij s v jakékoli představě se ti zalíbí. Howgh.
"Life is a waterfall, we're one in the river and one again after the fall
swimming through the void we hear the word
we lose ourselves but we find it all..."
SOAD
swimming through the void we hear the word
we lose ourselves but we find it all..."
SOAD
-
- Na trestné lavici
- Líbí se mi: Dívky
- ve věku od: 4
- ve věku do: 12
- Kontakt: [email protected]
- Výkřik do tmy: https://www.youtube.com/watch?v=y19uKiha-fw
- Příspěvky: 7971
- Dal: 1170 poděkování
- Dostal: 1 poděkování
Re: Šteffl: V ČR mají děti nejmenší zájem o učení
Dobře, snad najdu si čas si přečíst některou z knížek, které jsi mi doporučoval.
Ve svých předchozích příspěvcích jsi kladl takový důraz na individuální přístup ke každému dítěti, že jsem si opravdu neuměl představit, že by se to dalo udělat i jinak, než že učitel občas mluví jen k jednomu dítěti a ostatní děti neposlouchají (nebo se nepředpokládá, že by poslouchaly). Pokud se mýlím, tj. pokud i pokyn adresovaný pouze jednomu dítěti poslouchají všechny děti a můžou tudíž kontrolovat, zda učitel nedělá chybu, pak své námitky beru částečně zpět. Úplně bych je vzal zpět, pokud by se ukázalo, že se vám podařilo individuální přístup k dítěti skloubit s tím, že všechny děti dělají v hodině víceméně totéž a pokyn pro jedno dítě se vlastně týká i všech ostatních - jen pak totiž můžou ostatní děti skutečně efektivně kontrolovat učitele, protože mají motivaci to dělat.
A nemůžu si odpustit, abych tvoje líčení výhod opět nenarušil tím, jak to mám já. Komunitní kruh je pro mě noční můra. Stresem byla pro mě právě absence frontální výuky a hodnota učení v tomto chaotickém a stresujícím prostředí by pro mě byla minimální. Že z někoho nemám strach, neznamená, že si troufnu mu říct každou námitku; já své námitky téměř nikdy neříkám, i když vím, že mi na 99 % nic nehrozí (stoprocentně si nemůžu být jistý ničím). Největší zrůdnost je, když si pedagog myslí, že je vše v pořádku, protože kdyby něco v pořádku nebylo, tak by si přece někdo stěžoval.
Ve svých předchozích příspěvcích jsi kladl takový důraz na individuální přístup ke každému dítěti, že jsem si opravdu neuměl představit, že by se to dalo udělat i jinak, než že učitel občas mluví jen k jednomu dítěti a ostatní děti neposlouchají (nebo se nepředpokládá, že by poslouchaly). Pokud se mýlím, tj. pokud i pokyn adresovaný pouze jednomu dítěti poslouchají všechny děti a můžou tudíž kontrolovat, zda učitel nedělá chybu, pak své námitky beru částečně zpět. Úplně bych je vzal zpět, pokud by se ukázalo, že se vám podařilo individuální přístup k dítěti skloubit s tím, že všechny děti dělají v hodině víceméně totéž a pokyn pro jedno dítě se vlastně týká i všech ostatních - jen pak totiž můžou ostatní děti skutečně efektivně kontrolovat učitele, protože mají motivaci to dělat.
A nemůžu si odpustit, abych tvoje líčení výhod opět nenarušil tím, jak to mám já. Komunitní kruh je pro mě noční můra. Stresem byla pro mě právě absence frontální výuky a hodnota učení v tomto chaotickém a stresujícím prostředí by pro mě byla minimální. Že z někoho nemám strach, neznamená, že si troufnu mu říct každou námitku; já své námitky téměř nikdy neříkám, i když vím, že mi na 99 % nic nehrozí (stoprocentně si nemůžu být jistý ničím). Největší zrůdnost je, když si pedagog myslí, že je vše v pořádku, protože kdyby něco v pořádku nebylo, tak by si přece někdo stěžoval.

-
- Čestný člen skupiny ČEPEK
- Bydliště: Mám
- Líbí se mi: Chlapci
- ve věku od: 10
- ve věku do: 15
- Kontakt: [email protected]
- Výkřik do tmy: Všimli jste si letos, kolik se urodilo jmelí?
- Příspěvky: 917
- Dal: 145 poděkování
- Dostal: 841 poděkování
Re: Šteffl: V ČR mají děti nejmenší zájem o učení
Gabi, o absenci frontální výuky mluvíš celou dobu jen ty 

"Life is a waterfall, we're one in the river and one again after the fall
swimming through the void we hear the word
we lose ourselves but we find it all..."
SOAD
swimming through the void we hear the word
we lose ourselves but we find it all..."
SOAD