"Zohledňovat žákovské hodnocení v rámci učitelského karierního systému a při zvyšování učitelských platů navrhli nedávno středoškoláci z České středoškolské unie. Chtějí, aby se přihlíželo k jejich hlasu při posuzování toho, zda učitel skutečně používá nové metody ve výuce. Debata pod jejich tiskovou zprávou na víceméně učitelském serveru Česká škola má přes dvě stě příspěvků a je opravdu výživná.
Kromě toho, že v nejrůznějších podobách obsahuje výše zmíněné obavy, víceméně potvrzuje to, na co si středoškoláci opakovaně stěžují. Že je učitelé odmítají přibrat do debaty o tom, co a jak se ve škole učí. Výjimky se mezi diskusními příspěvky samozřejmě najdou, ale ironický a pohrdavý tón převažuje. Postoj té odmítající části diskutujících hezky shrnul ve svém příspěvku člen Asociace středoškolských češtinářů Vladimír Stanzel: … S evaluací vyučujících ze strany SŠ studentů je nutno nakládat opatrně, obzvlášť pokud by měla sloužit k omezení "frontálního způsobu výuky, častému učení nazpaměť" a k jiným lahůdkám. Že by mělo být "zohledněno při kariérním postupu učitele", to je trochu nepovedený vtip. Rozhoduje někde hlas podřízených o tom, kdo a kdy bude povýšen?
Zajímavé je právě jednoznačné přesvědčení o nadřízenosti a podřízenosti a nedůvěra vůči středoškolákům a jejich schopnosti něco posoudit. Přitom zrovna příspěvky zástupce středoškoláků Štěpána Kmenta patří v debatě k nejvěcnějším. To je vůbec v našem prostředí zvláštní věc. Až do maturity jako by náctiletý měl poslušně šoupat nohama a pokud možno do ničeho nemluvit, protože dospělí všechno vědí líp. A pak z ničeho nic dostane volební právo a chceme po něm, aby byl občansky zodpovědný a přijímal důležitá rozhodnutí. Jak by k takovým schopnostem asi tak přišel?
https://www.respekt.cz/spolecnost/zaci-ucitelum-koule-nedavaji
Respekt: Žáci učitelům koule nedávají
Pravidla fóra
UPOZORNĚNÍ: Fórum Reakce na média vč. svých podsekcí právě prochází rekonstrukcí. Více informací se dozvíte ZDE.
-
- Čestný člen skupiny ČEPEK
- Bydliště: Mám
- Líbí se mi: Chlapci
- ve věku od: 10
- ve věku do: 15
- Kontakt: [email protected]
- Výkřik do tmy: Všimli jste si letos, kolik se urodilo jmelí?
- Příspěvky: 917
- Dal: 145 poděkování
- Dostal: 842 poděkování
Respekt: Žáci učitelům koule nedávají
"Life is a waterfall, we're one in the river and one again after the fall
swimming through the void we hear the word
we lose ourselves but we find it all..."
SOAD
swimming through the void we hear the word
we lose ourselves but we find it all..."
SOAD
-
- Registrovaný uživatel
- Líbí se mi: Dívky
- ve věku od: 9
- ve věku do: 30
- Výkřik do tmy: Zázraky se dějí, jen zatím bohužel vždy někde daleko...
- Příspěvky: 3194
- Dal: 13 poděkování
- Dostal: 515 poděkování
Re: Respekt: Žáci učitelům koule nedávají
K tomuto bych měl vlastní zkušenosti.
Na vysoká škole zavedli anonymní hodnocení učitelů. A to se jedná o už "dospělé" lidi.
Výsledek je takový že z celkového počtu to hodnocení vyplňuje jen zlomek studentů a to hlavně ti co mají potřebu se danému učiteli nějak "revanžovat" za vlastní selhání. Na jeden předmět kam chodilo 25 lidí se vyjadřovalo třeba jen asi 5.
A druhý problém je hodnocení toho co o daném předmětu učitel umí, to totiž oni nemohou posoudit. To může posoudit pouze někdo s lepšími či srovnatelnými znalostmi jako ten učitel. Bez znalostí žák neposuzuje co učitel zná, ale jak ho dokáže přesvědčit o tom že něco zná (což je dost rozdíl, znám skutečně jedince co se dokáží takto předvádět).
Osobně mám za to že něco posuzovat by měli hlavně jedinci co mají s obojím zkušenost. Tj. ti co napřed byli žáky a pak si to sami pár let zkusili. Puberťáci jsou jistě hodně aktivní (a vždy byli) ale zajímalo by mne jestli stejný názor budou mít i ve 40ti.
Na vysoká škole zavedli anonymní hodnocení učitelů. A to se jedná o už "dospělé" lidi.
Výsledek je takový že z celkového počtu to hodnocení vyplňuje jen zlomek studentů a to hlavně ti co mají potřebu se danému učiteli nějak "revanžovat" za vlastní selhání. Na jeden předmět kam chodilo 25 lidí se vyjadřovalo třeba jen asi 5.
A druhý problém je hodnocení toho co o daném předmětu učitel umí, to totiž oni nemohou posoudit. To může posoudit pouze někdo s lepšími či srovnatelnými znalostmi jako ten učitel. Bez znalostí žák neposuzuje co učitel zná, ale jak ho dokáže přesvědčit o tom že něco zná (což je dost rozdíl, znám skutečně jedince co se dokáží takto předvádět).
Osobně mám za to že něco posuzovat by měli hlavně jedinci co mají s obojím zkušenost. Tj. ti co napřed byli žáky a pak si to sami pár let zkusili. Puberťáci jsou jistě hodně aktivní (a vždy byli) ale zajímalo by mne jestli stejný názor budou mít i ve 40ti.
-
- Na trestné lavici
- Líbí se mi: Dívky
- ve věku od: 4
- ve věku do: 12
- Kontakt: [email protected]
- Výkřik do tmy: https://www.youtube.com/watch?v=y19uKiha-fw
- Příspěvky: 7971
- Dal: 1170 poděkování
- Dostal: 1 poděkování
Re: Respekt: Žáci učitelům koule nedávají
Žáci můžou učitele hodnotit, ale je potřeba výsledky hodnocení nějak interpretovat a ne se jimi slepě řídit. Pokud má nějaký učitel špatné hodnocení, každopádně to znamená, že je něčím zvláštní. Ale jestli ta zvláštnost spočívá v tom, že je to idiot, nebo v tom, že žákům netoleruje jejich lenost, to už je na dalším posouzení.
Proč by mělo být automaticky dobře, že učitel používé nové metody ve výuce? Některým žákům vyhovují ty tradiční.Chtějí, aby se přihlíželo k jejich hlasu při posuzování toho, zda učitel skutečně používá nové metody ve výuce.