Z knížky jsem četl jen pár kapitol, ale je to už skoro rok, co jsem se rozhodl jet na kurz. Byl jsem z něho nadšený a ač jsem na kurz již jel seznámen s koncepty výchovy, které prezentuje, přinesl mi mnoho a stále z něj čerpám. Lektorky jsem účastí trochu překvapil, byl jsem jedním z nejmladších účastníků vůbec, moc mladých kluků na kurzy zaměřené na výchovu dětí asi nejezdí
O co jde?
Konkrétně se kniha i kurz zabývají třeba emocemi a důležitostí empatické reakce, tím, jak sdělovat oprávněné požadavky, rizika trestů, odměn a pochval a jakým způsobem tyto metody nahradit.Mnoho dospělých má za to, že je třeba mít děti hlavně rád a myslet to s nimi dobře. Ve jménu lásky a dobrých úmyslů se však někdy používají výchovné prostředky, které se neslučují s respektem a lidskou důstojností – hrozby, tresty, zesměšňování, „uplácení“ odměnami aj. Dospělí si přejí, aby se děti chovaly s respektem k druhým lidem. K tomu ale potřebují zažít samy na sobě respekt od dospělých. Nestačí, když o vzájemném respektu pouze slyší nebo jej vidí kolem sebe.
Respektovat znamená opustit mocenský, manipulativní přístup ve výchově a vzdělávání a vymezovat tolik potřebné hranice jinými, respektujícími a přitom účinnými způsoby. Ty dávají nejen „stopku“ v dané situaci, ale zejména budují něco pro další život - morálku opřenou o zvnitřněné hodnoty, podle nichž budou děti zvažovat své chování i tehdy, když na blízku nebude žádná „kontrola“.
zdroj: respektovani.com