Celovečerní dokument Danielův svět vznikal dlouho, ohledně jeho distribuce se vznášely různé otazníky. Důvodem je námět: portrét homosexuálního pedofila. Dnes bude v premiéře uveden na festivalu v Jihlavě, kde soutěží o cenu Česká radost pro nejlepší tuzemský dokument.
lidovky: Rozporuplné nahlédnutí do pedofilova světa
-
- Čestný člen skupiny ČEPEK
- Líbí se mi: Chlapci a ženy
- ve věku od: 8
- ve věku do: 15
- Kontakt: e-mail: [email protected]
- Výkřik do tmy: Jsem produkt dekadentního světonázoru a jakožto takový na slepé větvi vývoje.
- Příspěvky: 1278
- Dal: 474 poděkování
- Dostal: 568 poděkování
lidovky: Rozporuplné nahlédnutí do pedofilova světa
http://www.lidovky.cz/rozporuplne-nahlednuti-do-pedofilova-sveta-fzv-/kultura.aspx?c=A141024_094608_ln_kultura_hep
-
- Na trestné lavici
- Líbí se mi: Dívky
- ve věku od: 4
- ve věku do: 12
- Kontakt: [email protected]
- Výkřik do tmy: https://www.youtube.com/watch?v=y19uKiha-fw
- Příspěvky: 7971
- Dal: 1170 poděkování
- Dostal: 1 poděkování
Re: lidovky: Rozporuplné nahlédnutí do pedofilova světa
Pod to bych se klidně podepsal. Recenze kritizuje film, ne jeho téma.
-
- Registrovaný uživatel
- Líbí se mi: Chlapci
- ve věku od: 7
- ve věku do: 14
- Příspěvky: 170
- Dal: 21 poděkování
- Dostal: 55 poděkování
Re: lidovky: Rozporuplné nahlédnutí do pedofilova světa
Co se týče obsahu, recenze Josefa Chuchmy v podstatě jenom zdůrazňuje, že film "odděluje pedofilii jako vrozenou danost a zneužívání dětí," Pak takové ty řeči o ovládnutí puzení. Toho, jaký problém tedy Dan ve svém životě skutečně řeší a jaký obrat v jeho přístupu film zobrazuje, si v podstatě nevšímá (z dosavadních asi pěti větších recenzí to okrajově zmínila snad jen asi jedna.) Respektive je to zabaleno do fráze, která se zase vrací v kruhu - že se ti lidé "snaží svou danost přijmout, aby děti měli rádi bez toho, že by je zneužívali." Je vlastně ve filmu něco víc, nebo se mi to jen zdálo?
Po řemeslné stránce Chuchma filmu vytýká: "Zde by obrazová složka měla pracovat i s metaforou, která vyjádří složitou existenciální situaci hlavní postavy. Jenže Danielův svět je příliš literární, ve slově i v obrazu popisný." ... "hrdina s exentrickými rysy nejednu pasáž předvádivě deklamuje... tyto promluvy režisérka mnohdy ilustruje záběry obrazově velmi průměrnými, dlouho drženými ... délka filmu je nastavovaná, přenošená" ... "pedagogizující doslovenost oslabuje náboj dokumentaristické výpovědi a odvrací pozornost právě od toho, o co tvůrci tak moc šlo."
Asi na té kritice něco bude. Na druhou stranu, pokud recenzent chce aby obrazová metafora "vyjadřovala složitou existenciální situaci hlavní postavy", je i otázka, jestli něco nepřehlédl jen proto, že má o té existenciální situaci příliš fixované představy. Jestli mu ty existenciální obrazové metafory neunikly, protože by potřeboval naopak ještě větší popisnost a doslovenost.
V diskusi samozřejmě pár blábolů typu "bílý heterosexuál platící daně jako pronásledovaná skupina" a "studenti z různých humanitních oborů, co už s nima, že" a "Jakmile se jednou od normálnosti ustoupí o krok, začne se sklouzávat čím dál hloub" a "oni sami, kdo musí chápat že svou úchylku musí skrývat ". A z druhé (?) strany klasické klišé o Carollovi, Andersenovi a medaili za statečnost. A pár naplano vyznívajících snah o rozumnou diskusi.
Po řemeslné stránce Chuchma filmu vytýká: "Zde by obrazová složka měla pracovat i s metaforou, která vyjádří složitou existenciální situaci hlavní postavy. Jenže Danielův svět je příliš literární, ve slově i v obrazu popisný." ... "hrdina s exentrickými rysy nejednu pasáž předvádivě deklamuje... tyto promluvy režisérka mnohdy ilustruje záběry obrazově velmi průměrnými, dlouho drženými ... délka filmu je nastavovaná, přenošená" ... "pedagogizující doslovenost oslabuje náboj dokumentaristické výpovědi a odvrací pozornost právě od toho, o co tvůrci tak moc šlo."
Asi na té kritice něco bude. Na druhou stranu, pokud recenzent chce aby obrazová metafora "vyjadřovala složitou existenciální situaci hlavní postavy", je i otázka, jestli něco nepřehlédl jen proto, že má o té existenciální situaci příliš fixované představy. Jestli mu ty existenciální obrazové metafory neunikly, protože by potřeboval naopak ještě větší popisnost a doslovenost.
V diskusi samozřejmě pár blábolů typu "bílý heterosexuál platící daně jako pronásledovaná skupina" a "studenti z různých humanitních oborů, co už s nima, že" a "Jakmile se jednou od normálnosti ustoupí o krok, začne se sklouzávat čím dál hloub" a "oni sami, kdo musí chápat že svou úchylku musí skrývat ". A z druhé (?) strany klasické klišé o Carollovi, Andersenovi a medaili za statečnost. A pár naplano vyznívajících snah o rozumnou diskusi.
Název je jen hostem skutečnosti. Host v mém domě, takhle časně z rána? Nezván vstoupil do mé pozornosti, na jabloni sedí první vrána.