[odkaz již nefunkční]
Hele, tak už nás prokoukli.

No, chtěl bych vidět dotyčného autora, kdyby se zamiloval do 14tileté dívky, která by ho třeba sama sváděla, jestli by odolal. Z morálního hlediska nevidím rozdíl mezi tím, kdy by dívka (dítě) chtělo sexuální aktivity den nebo hodinu před půlnocí, kdy oslaví patnáctiny, nebo hodinu a nebo den po patnáctinách. Ať mi autor článku vysvětlí, jaktože ve 23:30 by to té dívce ublížilo (je to z pohledu zákona trestné) a v 0:30 by to té dívce najednou už neublížilo (z pohledu zákona v pořádku). Pro mě to dokazuje jediné: Autor neumí přemýšlet sám o věcech a potřebuje k tomu, aby hodnotil něco jako dobré nebo špatné, zákony, které odhlasují politici. Je mu úplně jedno, co ti politici odhlasují, protože on bezmyšlenkovitě přijme vše, co politici odhlasují. Podle Kohlberga je to člověk s konvenční úrovní morálky:
Hlavním heslem období orientace na řád a zákon je "co by se stalo, kdyby každý ve vaší situaci porušil zákon, protože by si myslel, že k tomu má dobrý důvod?" To vyjadřuje, že lidé v tomto stadiu se cítí být podřízeni zákonům a svým závazkům, kterým jsou do jisté míry vydáni na milost a nemilost. Člověk v tomto stadiu není zodpovědný za nespravedlivé zákony, je zodpovědný pouze za to plnit je. Zákon musí být silnější než citová touha porušit jej kvůli osobě nebo mezilidským výhodám. Mluvíme o tzv. právním pozitivismu, kdy řádně nastolené zákony mají bezpodmínečnou platnost. Předpoklady tohoto stadia využívá při běžném rozhodování na nižší úrovni například český právní řád (oproti zvykovému právu britskému, které je bližší pátému stadiu).
Do vyššího levelu, tj. postkonvenční úroveň morálky, se tento člověk pravděpodobně nikdy nedostane:
V období orientace na společenskou smlouvu dochází ke kontroverzi mezi pozitivistickým právem a právem stojícím nad zákony. Výrokem charakterizujícím toto vývojové stadium je "zákony byly udělány pro člověka, ne člověk pro zákony". Osoba v tomto stadiu ví, že zákon nelze vzít do vlastních rukou, ale že je možné přijmout perspektivu nadřazenou právu a tak rozeznat, kdy vede použití práva k bezpráví.
Zdroj: Kohlbergova stádia morálního vývoje (Wikipedie.cz)
Je tam i příběh - morální dilema, podle kterého si může každý zjistit, v jakém stádiu se nachází.
