To je přece děsně nepřirozené. Leknout se je přirozená reakce.
Velký omyl. U dospělých skoro žádná přirozená reakce neexistuje.
Jak to?
Reakce jsou naučené. Přirozenou reakci projevuje jenom miminko. Celá výchova je založená na tom, že potlačujete přirozenou reakci toho tvora a učíte ho reagovat nepřirozeně.
Kdy potlačuju přirozenou reakci dítěte?
Třeba když chlapečkovi říkáte, aby neplakal, že kluci nepláčou. Nebo holčičce, že nemůže takhle pohodlně sedět s roztaženýma nohama. Že holčičky tak nesedí. A i když holčičku baví takhle sedět, naučí se sedět s nohama u sebe. Ještě hůř, když uvidí jinou sedět uvolněně, napomene ji nebo si o ní pomyslí, že je sprostá.
Jak se taková výchova projevuje na dospělém?
Protože si většinu reakcí vycvičíme vlastně nevědomky, potom sami sobě nerozumíme. Lidé brečí a nevědí proč, chodí a nedokážou být veselí a nevědí proč.
Vy víte proč?
Protože ten systém naučených reakcí je náročný na energii, většinu lidí vyčerpá. Z veselého dítěte se stane smutný člověk. Znali jste ho ve třech letech, kdy to bylo spontánní, divoké a živé dítě, a teď v deseti je to vylekaný, ustrašený a zasmušilý tvor. Potlačili to v něm. Říkali mu, ať nekřičí, nedupe, ať se raději vůbec neprojevuje, protože to není slušné. Takovíhle lidé končí časem někde s depresemi, protože nevědí, co mají dělat. Potlačili svou přirozenost, vyměnili duši za umělý svět. A možná, že o něco hůř jsou na tom ženy.
Proč jsou na tom hůř ženy?
Protože u chlapců se ještě nějaká spontánnost toleruje. Ti ještě občas můžou divoce křičet a běhat a hrát fotbal, zatímco holčičky mají být tiché a způsobné a půvabné a umyté. Spousta žen má pak problém, že v dětství byly odnaučené spontánnímu projevu. „Takhle se slušná holčička nechová. Nemůžeš tady tak běhat, vřeštět.“ Pak se nemůžete divit, že tito lidé ve třiceti nevědí, jak se mají projevit. Natolik je ta společenská konvence přemohla, že nevědí, jestli vůbec můžou zareagovat.
Projevuje se to nějak ve vašem oboru, v herectví?
V době, kdy jsem učil, dívky měly větší potíže s improvizací. Kluci si nějak improvizovali a nějak to dopadlo, ale holky se pozorovaly. Dívky jsou obecně hodně vedené k sebepozorování. Když jdou kolem zrcadla, vždy se kouknou. Chlap ne, ten projde a ani neví, že tam zrcadlo je. Žena, když mluví s druhou ženou, tak vyjmenuje všechno, co měla ta druhá na sobě: náušnice, sukni, tričko, boty i tašku. Tohle chlapi vůbec nevědí. I když i to se mění.
A to je podle vás naučené?
Odmalička bývají ženy vychovávané, aby o sebe dbaly, aby se staraly, jak vypadají, zatímco na mužský vzhled zdaleka neklademe takový důraz. Byla jste teď někdy v hračkářství? Tam jsou už od začátku velmi jasně rozdělené aktivity. Kluci mají zbraně, auta a stavebnice, holky kuchyňky, kočárky, miminka a princezny a všechno v růžové.
Je takové rozdělování aktivit pro děti podle pohlaví nebezpečné?
Nevím, jestli přímo nebezpečné, ale určitě je to strnulé. Není to moc životné. Takové děti nežijí, ale splňují. Splňují a nemůžou se odchýlit. Aby se odchýlily, musí se jít opít nebo si dát drogu. Tomu se říká, že se jdou uvolnit. Chodí do uvolňovacích prostorů a mezitím splňují.
Co splňují?
Podivné konvence, které mají nenápadný, ale ohromný tlak. Začíná to už v pubertě, kdy si lidé nemůžou vzít nějakou značku trička, protože by byli úplně trapní, a pokračuje to v dospělosti takovými těmi výroky, které znáte: „Já si tohle ve své pozici nemůžu dovolit. Nemůžu jít do takové restaurace a nemůžu jet takovým autem.“ Opravdu uvěřili té geniální podlé hře, že aby mohli být sami sebou, musí mít tyhle džíny, pít tuhle kolu, telefonovat tímhle typem mobilu a nosit tyhle tenisky.
Myslíte, že lidé nechtějí být sami sebou?
Chtějí! Ale nechali si namluvit, že budou sami sebou, když budou něco předem daného mít. A to je ten nesmysl. Sami sebou jsou přece bez toho všeho. Jenže aby tahle velká lež nepraskla, vyvinuli si zároveň systém, ve kterém se sami navzájem hlídají. Sledují, jestli tamti už mají tohle, jsou pyšní, když se jim něco podařilo pořídit, vyprávějí si, jak pro to jeli až do Říma, protože tam už to měli a tady ještě ne.
Praskne to?
Nevím. Vím jen, že se tenhle tlak za posledních deset let hodně zvýšil. V důsledku toho mají lidé tak vyprázdněné a vysáté duše, že už z nich skoro nic nezbylo. Nejsou šťastní a nevědí proč, přece mají všechny ty věci, co mít měli. A zároveň stále častěji potkávám lidi, kteří to jsou schopni vidět.
Co jsou schopni vidět?
Že smysl není v tom, mít šaty nebo auta, a hledají nějaké alternativy. Vracejí se ke své přirozenosti, i když i tady mohou být odchytáváni zaručenými duchovními či já nevím jakými učiteli, kteří se především starají o to, jak této situace využít. Není to jen tak být na živu. Je to velká zábava, plná lákavých nástrah.
Jak se to dá rozeznat?
Snadno. Podle toho, jestli vás to odděluje od celku. Pokud vás to odděluje od jiných lidí, od jiných bytostí, od rostlin, zvířat, od matky Země, od galaxie. Jakmile někdo tvrdí, že jste vy nebo on lepší než ostatní, že tato cesta je lepší než jiná, že máte nějaká větší práva než jiní, tak vás obratně odděluje od celku. Takový člověk vás svede na dílčí slepou cestu labyrintem. Brána k manipulaci vede skrz oddělování lidí od těch druhých, od ostatních bytostí, od proudu života. Manipulátoři se lidem snaží namluvit, že ti druzí je ohrožují, potřebují vyvolat strach, aby pak mohli nabídnout naději.
JAROSLAV DUšEK
Dítě je plně svěží a zrozené bez minulosti,
bez ega.
Proto jsou děti tak krásné.¨
Nemají minulost. Jsou mladé a nezkažené.
Nemohou říkat - já -
odkud by je vzaly?
Děti jsou vychovávány,
dostávají odměny a tresty,
jsou milovány a zatracovány -
a tímto způsobem se formuje já.
Proto je dítě krásné,
protože nemá ještě ego.
mrak osho
v lepším světě se bude každá rodina učit od svých dětí. Tolik spěcháte, abyste je něco naučili. Nikdo se zjevně od nich nic neučí, a oni vás toho přitom mají tolik co naučit. Zato vy nemáte co naučit je.
Jenom proto, že jste starší a mocní, z nich začínáte dělat stejné lidi, jako jste vy sami, aniž byste se vůbec zamysleli nad tím, kdo vlastně jste, kam jste dospěli, jaké máte postavení ve vnitřním světě. Jste chudáci a chcete, aby i vaše děti byly chudáci?
Ale nikdo nepřemýšlí, jinak by se lidé od malých dětí učili. Děti si toho tolik přinášejí z druhého světa, protože se sem teprve teď dostaly. Ještě stále si s sebou nesou ticho dělohy, ticho samé podstaty existence.
osho-odvaha
Stoupej výš a výš den za dnem. To jsou chvíle, kdy je i obloha nová.
Hvězdy jsou znovuzrozeny, protože moje oči jsou nové.
Chemické složení ti může dát lázeň. Každý ji potřebuje… křesťané, hinduisté, buddhisté potřebují být vykoupáni, osprchováni, čímž se opět stanou novými bytostmi, podobně jako malá děcka… čerství, nevinní, přístupní, udivení, plní bázně.
Jednou jsem cestoval v Rádžastánu. Jel jsem vlakem a seděl jsem v kupé první třídy. Uprostřed noci, když jsem spal, mě napadl člověk s dýkou. Otevřel jsem oči a podíval se na toho muže. Pohlédl mi do očí, do mých očí, podobných těm dětským. Můžete pochopit celý příběh, jestliže se podíváte do mých očí. Podíval se mi do očí, uviděl dítě a přestal. Pustil z hlavy nápad vraždit.
Řekl jsem mu: „Co se děje? Proč neuděláte to, k čemu jste se chystal? Já si dělám svoje věci, tak vy můžete dělat ty své. Vyzývám vás!"
Odpověděl mi: „Vy jste jediný člověk, který mě kdy vyzval. Promiňte mi však, já vás nemohu zabít. Chci být vaším žákem." Tento muž je nyní jedním z mých sannjásinů.
Má řeč je jako hračka,116)
kterou dáte dítěti.
Hraje si s ní
a je potichu, ponořeno v ní.
MRAK OSHO
Myšlení je něco nepřirozeného; nikdy se nestane vaším přirozeným stavem. Ale meditace je přirozený stav, který jsme ztratili. Je to ztracený ráj, který ale může být znovu nalezen. Podívejte se do dětských očí, podívejte se a uvidíte úžasné ticho, nevinnost.
Každé dítě přichází na svět ve stavu meditace, ale musí se naučit žít ve společnosti - musí se naučit jak myslet, jak počítat, jak uvažovat, jak dokazovat; musí se naučit slovům, řeči, představám. A pomalu ztrácí kontakt se svou vlastní nevinností. Společnost jej znečistí, zaneřádí. Stane se fungujícím mechanismem; přestane být člověkem. Vše co potřebujeme Je znovu získat tento prostor. Věděli jste to i předtím, takže když poprvé zažijete meditaci, budete překvapeni, protože prožijete úžasný pocit, že jste to už poznali předtím. A ten pocit je správný: opravdu jste to už poznali. Zapomněli jste.
OSHO-ORANDžOVá KNIHA
Prenikajte do svojej mysle bdelým zrakom, poznajte
jej pohnútky. Pri každej činnosti hľadajte jej
motiváciu. Ak ju nenájdete vy, myseľ vás bude klamať
a vydávať za motiváciu to alebo ono. Nahneváte sa,
udriete dieťa a myseľ povie: "Chcem len jeho dobro,
musí sa naučiť správať." Hovorím o racionalizácii.
Chodte hlbšie. Nahnevali ste sa a potrebovali sa
na niekom vyvŕšiť. Šéf v práci je pre vás prisilný, k nemu
hnev nenasmerujete. Okrem toho, ohrozili by
ste tým vašu ekonomickú situáciu. Kdeže, hľadali ste
niekoho bezmocného. Dieťa nemá žiadnu moc, závisí
od vás, nedokáže sa vzoprieť, nemôže vám bitku
oplatiť rovnakou mincou. Ťažko nájdete dokonalejšiu
obeť. Priznajte si, hneváte sa na dieťa? Ak áno, potom
vás klame myseľ.
Balamutí vás dvadsaťštyri hodín denne a vy jej
v tom pomáhate. Napokon vás pohltí zúfalstvo a pristanete
v pekle. Vždy hľadajte pravú motiváciu. Ak to
dokážete, myseľ postupne stratí schopnosť podvádzať
vás. Čím ďalej od klamstiev sa dostanete, tým viac sa
budete presúvať mimo mysle a začnete ju ovládať.
osho- Cesta k upokojeniu mysle
Hovoríte: "Meditácia predsa patrí mystikom." Samozrejme)
ale každý človek sa rodí ako mystik) pretože
má v sebe uložené velké tajomstvo) ktoré musí
spoznať. Všetci v sebe nesieme ohromný potenciál)
ktorý treba osviežiť. Rodíme sa s nejakou budúcnosťou)
máme nádej. Ako chápete slovo "mystik"? Je to
človek) ktorý sa snaží pochopiť tajomstvo života) krá-.
ča do neznáma) do nepreskúmaných oblastí) pre neho
život znamená dobrodružstvo) skúmanie.
Každé dieťa je mystik. Do života vstupuje s úžasom)
údivom) velkou zvedavosťou v srdci. Počas takzvaného
dospievania stratí kontakt so svojou vnútornou
schopnosťou byť mystikom a stane sa z neho obchodník)
úradník) mýtnik alebo minister. Zmení sa na niekoho
iného a uverí) že je týmto novým človekom.
"Meditácia predsa patrí mystikom. Prečo ju ponúkaš
obyčajným ľuďom a ich deťom?" Nikto nie je
obyčajný a deti sú nesmierne chápavé. Sú to prirodzení
mystici. Kým ich zničí spoločnosť) ďalší znetvorení
ľudia) treba im pomôcť) aby sa dozvedeli niečo o meditácii.
Nehovorím o formovaní) pretože meditácia neznamená
vštepovanie názoru) nevnucuje deťom
žiadne vyznanie. Pokiaľ vediete dieťa ku kresťanstvu,
dávate mu nejakú náuku. Treba ho donútiť, aby verilo
veciam, ktoré vyzerajú veľmi absurdne. Musíte mu
najmä hovoriť že Ježiš sa narodil panne. Tým ničíte
prirodzenú inteligenciu dieťaťa. Hneváte sa) keď vám
neverí, ale ako silnejší človek ho môžete potrestať,rôznymi spôsobmi mučiť. Keď napokon uverí, ide
proti svojej vrodenej inteligencii. Pripadá mu to ako
nezmysel, ale hľadá kompromis. Keď začne ustupovať,
stráca svoju inteligenciu a hlúpne.
Ak dieťaťu vštepujete moslimskú vieru) musíte mu
vnútiť tisíc a jednu absurditu. To isté platí o hinduizme
a všetkých typoch vierovyznaní. Keď učíte dieťa
meditácii) nič mu nevštepujete. Netvrdíte) že musí
niečomu veriť. Jednoducho ho vyzvete) aby zažilo
stav bez myslenia. Ide o zážitok) nie náuku. Deti to
zvládajú veľmi dobre) pretože sú blízko zdroja) práve
prišli od Boha! Stále si pamätajú kúsok tajomstva.
Sotva prišli z iného sveta a ešte im úplne nevyšumel
z hlavy. Skôr alebo neskôr zabudnú) ale tá vôňa sa stále
drží okolo nich. Preto deti vyzerajú tak nádherne
a vznešene. Videli ste niekedy škaredé dieťa?
Čo sa s tými nádhernými deťmi deje? Kam miznú?
Len vzácne nájdeme nádherného dospelého človeka.
Kam sa podeli všetky krásne deti? Prečo sa z nich stali
škaredí ľudia? Aká nehoda či nešťastie im vstúpili
do cesty?
V znešenosť začnú strácať v deň) keď začne miznúť
ich inteligencia. Prichádzajú o prirodzený rytmus)
eleganciu a prijímajú vyumelkované správanie. Viac
sa spontánne nesmejú) neplačú) netancujú. Násilne
ste ich vložili do klietky) obliekli im zvieraciu kazajku.
Uväznili ste ich.
Tie reťaze sú veľmi tenké, takmer neviditeľné. Tvorí
ich myslenie kresťanské, hinduistické alebo moslimské.
Spútali ste dieťa reťazami a ono ich nevidí, preto
si neuvedomuje svoju neslobodu. Celý život tým
bude trpieť. Nepodobá sa to človeku uvrhnutému
do žalára, ide o vytváranie väzenia okolo človeka.
Kamkoľvek sa pohne, jeho väzenie ide vždy s ním.
Odíde do Himalájí, sedí v jaskyni, ale zostáva hinduistom
či kresťanom a neustále vytvára nejaké myšlienky.
Meditácia predstavuje cestu do vášho vnútra,
do hlbín, o ktorých ste nemali ani tušenie. Preto ne:..
znamená vštepovanie názoru, nič neučí, iba upozorňuje
na vašu vnútornú schopnosť zbaviť sa myšlienok,
mysle. Najúčinnejšie je to v neskazenom detskom
veku.
osho- Cesta k upokojeniu mysle
Najkrajšie slová o deťoch časť 2/6
-
- Registrovaný uživatel
- Líbí se mi: Dívky
- ve věku od: 2
- ve věku do: 15
- Výkřik do tmy: Nikdy nevieš aký si silný, až kým byť silný je posledné čo ti ostáva
- Příspěvky: 74
- Dal: 9 poděkování
- Dostal: 24 poděkování