Danièle Sallenave: Znásilnění (ČRo Vltava) — rozhlasová hra

AUDIOPOŘADY slouží ke sdílení odkazů na rozhlasové pořady, podcasty a jiné zvukové pořady, které jsou pro komunitu ČEPEK relevantní.
Pravidla fóra
  1. Je povoleno vkládání odkazů na rozhlasové pořady, a to včetně těch, v nichž vystupují osoby mladší 18 let.
  2. Jestliže je v popisu rozhlasového pořadu uvedeno jméno osoby v současnosti mladší 18 let (tedy narozené od r. 2004 do současnosti), je nutné její jméno zkrátit na křestní jméno a první písmeno příjmení.
  3. Do sekce by se neměly vkládat odkazy na jiná audiovizuální díla než rozhlasové pořady. Je-li vložení odkazu na jiné audiovizuální dílo relevantní v rámci diskuze, může zobrazovat pouze osoby v současnosti starší 18 let (tedy narozené do roku 2003 včetně).
  4. Při porušení těchto pravidel dojde k upravení či odstranění vlákna, případně k penalizaci uživatele. V případě nejasností, jaké odkazy můžete v této sekci sdílet, kontaktujte Macka, moderátora AV sekce. Stížnosti na obsah sekce řeší administrátorský tým odpovědný za chod fóra, viz rubriku Kontakt.
Uživatelský avatar
Gabriel Svoboda
Na trestné lavici
Líbí se mi: Dívky
ve věku od: 4
ve věku do: 12
Kontakt: [email protected]
Výkřik do tmy: https://www.youtube.com/watch?v=y19uKiha-fw
Příspěvky: 7971
Dal: 1170 poděkování
Dostal: 1 poděkování

Danièle Sallenave: Znásilnění (ČRo Vltava) — rozhlasová hra

Nový příspěvek od Gabriel Svoboda »

Danièle Sallenave: Znásilnění (ČRo Vltava)

http://www.rozhlas.cz/vltava/literatura/_zprava/danielle-sallenaveova-znasilneni--1278440 [odkaz nefunkční]

Kdyby to někoho zajímalo ... Zdá se, že se hra zabývá výhradně matkou, která zneužívání přehlížela; pachatel ani oběti v ní nejspíš vůbec nevystupují.

Poslouchejte na Vltavě 12. listopadu [2013] ve 21:30. Po odvysílání si hru můžete poslechnout ještě celý další týden na stránce Hry a literatura.

„On se vždycky choval k holkám tak vroucně, on neviděl, že vyrostly.“ Francouzská hra o sexuálním zneužívání dětí jedním z rodičů.

Co to může být za matku, když tohle dopustí?

Žádná z mých předchozích knih se o svůj vznik nepřihlásila tak neodbytně jako Znásilnění, napsala francouzská dramatička Danièle Sallenave v předmluvě ke knižnímu vydání hry Viol (Gallimard, 1997).

A dál líčí, jak někdy v polovině devadesátých let cestou autem náhodou zachytila v rádiu rozhovor se ženou, jejíž partner byl zatčen a odsouzen za sexuální zneužívání dítěte. Sallenave řídila, takže poslouchala dost roztržitě, dokud nezaslechla, jak zpovídaná žena na novinářovu otázku podrážděným a trochu obhroublým tónem odpověděla: „Proč bych se na něho měla zlobit? Mně přece nic neudělal.“

Tahle prchavá, bezděčně výmluvná věta nešla Danièle Sallenave z hlavy. Opravdu úžasná sentence, uvědomila si, úžasná ve smyslu antických tragédií, to znamená budící hrůzu a odpor.

Co to musí být za ženu, když něco takového dokáže říct? Má sama děti? Postupně si začala domýšlet příběh, jehož by vyřčená věta byla jakousi pomyslnou výslednicí, s příběhem začala nabývat jasnější obrysy i jeho hlavní hrdinka a vypravěčka Madelaine Dumonchel-Moretti, zvaná krátce Mado.

Ta se jako bezmála pětačtyřicetiletá osamělá matka s dorůstající dcerou seznámí s o několik let mladším mužem, a bezhlavě se do něj zamiluje. Sestěhují se k sobě, po několika letech se vezmou a každý si do manželství přivede dceru z předchozího vztahu.

Hra ovšem začíná ve chvíli, kdy je rodina už dávno v troskách, manžel Lucien sedí ve vězení za sexuální zneužívání obou dívek, přičemž žalobu na něj podala vlastní dcera.

Diváka, potažmo posluchače staví autorka do podobné situace, v jaké se sama ocitla při náhodném poslechu autorádia. Taky on si musí (zvláště na začátku hry) skládat celkový obraz o událostech z útržků a náznaků, musí dobře vyhodnocovat řečené, poznat, co je ukryto za slovy.

Hra má totiž podobu téměř dokumentárně zaznamenaných rozhovorů, které s Mado vede novinářka Sofie. Na prvních setkáních je Mado velmi neochotnou respondentkou, odmítá přiznat, že by se Lucien skutečně dopustil toho, z čeho byl obviněn, případně, že by ona sama tušila, co se mezi manželem a dcerami děje. Sofie se však s polovičatou odpovědí nespokojí, nedá se obelhat ani vyhodit a každou další otázkou postrkuje Mado na cestě k přiznání celé pravdy a nakonec i vlastní viny.

Hru renomované spisovatelky, překladatelky a literární historičky Danièle Sallenave (* 1940), která je mimochodem od roku 2011 členkou Francouzské akademie, pro rozhlas přeložila Natálie Nádassy. Režie se ujala Natália Deáková, která si pro postavy Mado a Sofie vybrala Pavlu Tomicovou a Janu Strykovou.

Posluchače tak čeká dvojnásob zajímavý zážitek. Nejen že se mohou seznámit s francouzskou hrou v české premiéře, ale uslyší také Pavlu Tomicovou ve vážné, dramatické poloze, ve které nejsou zvyklí oblíbenou komediální herečku slýchat.

Osoby a obsazení:
Sofie (Jana Stryková), Mado (Pavla Tomicová-Malá)

Autor: Danièle Sallenave
Překlad: Natálie Nádassy
Rozhlasová úprava a dramaturgie: Renata Venclová
Režie: Natália Deáková

Natočeno v roce 2013.
 ! Zpráva od: Tým ČEPEK
Upozornění: Tento uživatel je na trestné lavici, jelikož se jeho chování neslučovalo se základními principy Československé pedofilní komunity. V zájmu zachování kontinuity diskuzí příspěvky zablokovaných uživatelů nemažeme.
Uživatelský avatar
Gabriel Svoboda
Na trestné lavici
Líbí se mi: Dívky
ve věku od: 4
ve věku do: 12
Kontakt: [email protected]
Výkřik do tmy: https://www.youtube.com/watch?v=y19uKiha-fw
Příspěvky: 7971
Dal: 1170 poděkování
Dostal: 1 poděkování

Re: Danièle Sallenave: Znásilnění (ČRo Vltava) — rozhlasová hra

Nový příspěvek od Gabriel Svoboda »

Posunuli to na 21:58.
 ! Zpráva od: Tým ČEPEK
Upozornění: Tento uživatel je na trestné lavici, jelikož se jeho chování neslučovalo se základními principy Československé pedofilní komunity. V zájmu zachování kontinuity diskuzí příspěvky zablokovaných uživatelů nemažeme.