NÚDZ vyzývá k účasti na výzkumu

Do distanční výuky se připojují trollové, vyrušování dávají na internet (iDnes.cz)

Reakce na články z médií (tisk, rozhlas, televize, internet, ...) a diskuze o nich.
Uživatelský avatar
Cykle02
Člen skupiny ČEPEK
Líbí se mi: Chlapci i dívky
ve věku od: 2
ve věku do: 12
Výkřik do tmy: Nevěřím těm co nevěří na Ježíška.
Příspěvky: 2695
Dal: 383 poděkování
Dostal: 1221 poděkování

Do distanční výuky se připojují trollové, vyrušování dávají na internet (iDnes.cz)

Nový příspěvek od Cykle02 »


Při vyučování na dálku se do hodin učitelů přihlašují nezvaní uživatelé a narušují hodiny. Často vulgárními a nevybíravými výrazy častují učitele i ostatní přihlášené žáky. Krátké záznamy videí nebo několikahodinové přímé přenosy pak vysílají na internetu. Na špatně zabezpečené hodiny se dostanou skrze odkazy, které jim posílají samotní žáci.

Středa dopoledne, začíná povinná distanční výuka. Učitel přírodopisu zakládá virtuální místnost, kam se postupně přihlašují žáci ze třídy. S nimi se do hodiny dostanou i neoprávnění uživatelé.

A začnou vyrušovat. Náhodnými připomínkami, nevhodnými změnami v názvu skupiny nebo pozměňováním obrázků se sexuálním podtextem u uživatelských jmen. Situace, která učiteli přírodopisu rozložila celý den.

„Byl jsem otrávený a znechucený. Bylo to ponižující nejen pro mě, ale i pro samotné žáky. Nebylo na tom nic vtipného, bavili se jen ti, co hodinu přišli sami narušit,“ popisuje učitel přírodopisu z pražské základní školy v Radotíně Tomáš Kebert.

Podzimní novinka

Kebert není jediný, komu se něco podobného stalo. Narušitelé od začátku povinné online výuky vnikly do desítek online vyučovacích hodin.

Do tříd se hlásí například „youtuber“ Daniel Siruček, který vysílá pod pseudonymem Seaser. Přes účet na sociální síti Instagram vyzýval žáky, aby mu posílali linky na různé vyučovací hodiny, do kterých se přihlásí, udělá v nich rozruch a jde pryč. Videa poté dával na svůj účet na sociální síti TikTok.

Redakce iDNES.cz ho kontaktovala. Po dotazu si však promazal své sociální sítě, například výzvy na sdílení odkazů či kódů na online hodiny, které nejčastěji umisťoval na „Instagram stories“. Zmizely také záznamy videí z hodin na TikToku, kde nakonec zmizel celý účet.

„Vzhledem ke zkušenostem, které máme s novináři, kdy se vše obrátí proti nám, Vám nemůžeme poskytnout žádné informace. Počkejte si na naše video, které vyjde 1. listopadu. V něm objasníme celou situaci,“ reagoval Siruček. Za něj následně začal odpovídat Adam Szabo, který se do online vyučování také připojoval.

Chtěli jsme ukázat špatné zabezpečení, nadávali jiní

Podle něj se inspirovali videi z YouTube a TikTok, kdy chtěli ověřit, jak moc jsou zabezpečené online výuky.

„Po připojení na několik desítek hodin, jsme zjistili, že to není vůbec zabezpečené a učitelé se potýkají s velkým problémem, na který jsme vzápětí chtěli poukázat v našem videu,“ řekl Szabo. Video má podle jeho slov ukazovat, že po připojení vyučujícím oznámili špatné zabezpečení hodin a vysvětlili jim, na co si dát pozor. Učitelům se prý i omlouvali. Vulgarity, které na videích byly slyšet, podle něj dělali ostatní žáci v hodině.

Redakce iDNES.cz má však svědectví několika učitelů, podle kterých se jim nikdo neomluvil, ani neupozorňoval na chyby. Poukazovali na to, že jim pouze někdo narušil online hodinu. Na několika streamech na Twitchi, které redaktorky sledovaly, je vidět, jak se parta připojovala do tříd a bavila se.

Video nám někdo ukradl

Během několika zpráv, které si redaktorka vyměnila s Adamem Szabo, se mladík obhajoval také tím, že videa na internet nedali oni, ale někdo si jejich živá vysílání nahrával. Na internet je pak měl dát někdo třetí. Ovšem právě tato uniklá videa ukazují, jak se ve vyučovacích hodinách, kde neměli co dělat, chovali.

Hodiny streamuje na platformě Twitch, která je zaměřená především na videoherní streamy, i Petr Škuta alias „petrskutik“. Na profilu vysílá živě několikahodinové přenosy. Záznamy z uložených videí však už také smazal.

Neoprávnění uživatelé se do hodin dostanou tak, že jim někdo z žáků pošle webovou adresu či kód. Jde o odkaz, který učitel žákům rozesílá a ti se do něj postupně přihlašují. V některých případech nejsou odkazy správně zabezpečené. V dalších případech pak učitel nemůže cizí uživatele z hodiny vyhodit, protože nemá nastavená práva správce.

„Na jaře se mi nic takového nestalo, nikdy se mi do hodiny nechtěl dostat někdo jiný, než moji žáci,“ vysvětluje Tomáš Kebert, jak se do hodiny dostali. Přiznal, že měl rozhraní špatně nastavené, protože až dosud sprácovská práva, tedy práva, aby někoho mohl z hodiny „vyhodit“ nepotřeboval. Hned druhý den však svou chybu napravil a o správném nastolování online vyučování proškolil i kolegy.

Správné zabezpečení hodin

Na jedné straně jde tak o nedůslednost a špatné zabezpečení ze strany kantorů, na druhé straně odkazy či kódy na hodiny rozesílají sami žáci. Ve virtuálních třídách jsou přitom i osobní údaje jejich spolužáků. Někdy rozdávají také své vlastní přihlašovací údaje. Proti tomu nepomůže sebelepší zabezpečení, protože je tam učitel pustí.

Otázkou tak není jen technologická gramotnost učitelů, ale i základy online bezpečnosti samotných dětí.

Podle Kamila Kopeckého, který je vedoucím Centra prevence rizikové virtuální komunikace na pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci, se dá situace vyřešit dodržováním několika zásadních kroků.

„Je třeba ve třídě nastavit zdravé klima, ve kterém nebudou chtít děti svým vrstevníkům a učiteli ublížit tím, že budou nahrávky hodin šířit, upravovat či nevhodně komentovat,“ upozorňuje Kopecký. „Lepší je si výukový obsah připravit, natočit dopředu a s žáky ho sdílet. Řada učitelů se také v době krize stala ‚youtubery’, začali tvořit své vlastní výukové kanály a poskytovat tak materiály žákům,“ dodává.

Pomocí telekonferencí mohou učitelé s žáky probrat, čemu nerozumí, co nejvíc je motivovat, ptát se, vysvětlovat a hlavně je nezaplavit nadbytečným množstvím vzdělávacího obsahu.

„Učitelé nemohou automaticky předjímat, co všechno mohou jejich žáci s přihlašovacími údaji do videohodin udělat a jak lze tato data zneužít. Toto není ani tak otázka technické gramotnosti. Zde jde spíše o základy online bezpečnosti pro žáky, ke kterým patří, že citlivé údaje nikdy nevyzrazujeme jiným lidem,“ podotýká Kopecký.


Jak se bránit?
Existuje celá řada způsobů, jak minimalizovat riziko, že se do probíhající online hodiny někdo dostane.

  • Učitelé mohou využívat komplexní uzavřené systémy, ve kterých má každý žák svůj unikátní e-mailový přístup, například Microsoft Teams či Google Classroom. Ke konkrétní plánované akci se pak dostanou pouze ti, kteří jsou v systému registrováni a přihlášeni.
  • Využívat mohou také funkce „předsálí“ například v systému Zoom či Skype. S aktivovaným předsálím musí studenti po přihlášení k danému videochatu vyčkat, dokud jim učitel nepovolí přístup a neověří si jejich identitu.
Učitel podle něj může zabezpečit online hodinu sebelépe, ale nedokáže zabránit tomu, aby žáci předali přihlašovací údaje někomu jinému. A pokud do nezabezpečené online hodiny troll (lidé, kteří v on-line prostředí provokují ostatní, pozn. red.) vnikne, je pro učitele nemožné zjistit, kdo jim odkazy poslal.

Věc může skončit i u soudu

Podle advokátní kanceláře Sedlakova legal se dotyčný, který vnikne do online výuky a následně o tom sdílí videa, dopouští trestného činu.

„Ve chvíli, kdy do online výuky vstoupí cizí osoba, která narušuje výuku, ponižuje učitele a následně tuto informaci sdílí online, může páchat trestný čin. Taková nahrávka totiž může být ponižující a může ohrozit společenskou vážnost učitele, což v některých případech může naplnit znaky trestného činu porušení tajemství listin a jiných dokumentů uchovávaných v soukromí dle trestního zákoníku, za který hrozí trest odnětí svobody až na dvě léta,“ uvedla Naďa Eretová, šéfredaktorka časopisu Řízení školy, který učitelům poskytuje rady a doporučení s nejrůznějšími problémy. Právě Eretová se na advokátní kancelář obrátila.

Pokud by se narušení výuky považovalo za přestupek v oblasti občanského soužití, hrozí narušitelům pokuta až 15 tisíc korun. Učitelé také mají možnost bránit se proti uveřejnění videozáznamů, ve kterém byli někým jiným zachyceni a které je uráží nebo zesměšňují, a to žalobou na ochranu osobnosti.

O problému s trolly, kterému nyní učitelé čelí, ví i ministerstvo školství. Zatím však nechystá žádné základní návody, jak zabezpečit online výuku, pro nejpoužívanější platformy na distančním vzdělávání.

„Popisované jednání považujeme za velice nezodpovědné a znevažující nejen práci učitelů, ale také samotných žáků. Důrazně apelujeme na narušitele, aby se takového jednání, a to zejména v současné nelehké době, zdrželi,“ upozornila mluvčí resortu Aneta Lednová.
...a o jakých tématech se po dnešním Googlení začne na ČEPEKu mluvit?
Uživatelský avatar
Jednorozec
Registrovaný uživatel
Líbí se mi: Dívky
ve věku od: 9
ve věku do: 30
Výkřik do tmy: Zázraky se dějí, jen zatím bohužel vždy někde daleko...
Příspěvky: 3139
Dal: 11 poděkování
Dostal: 490 poděkování

Re: Do distanční výuky se připojují trollové, vyrušování dávají na internet (iDnes.cz)

Nový příspěvek od Jednorozec »

Podobní idi..i jsou bohužel vždy a všude. Nudí se a tak znepříjemňují život jiným. Pokud je to jen hloupé dítě (nebo dítě hloupých rodičů) tak se to ještě dá pochopit.