Evoluce je teorie zásadního významu pro biologii. Evoluční teorie je ovšem významná i pro utváření pohledu na svět. Děti rozhodně mají právo být seznámeny s touto teorií pořádně.
Evoluční teorie je dobrá příležitost ukázat, jak se mohou doplňovat různé vědní obory - geologie, fyzika, genetika atd.
Když se podívám na popularizační dokumenty The Blind Watchmaker (Slepý hodinář) a Climbing Mount Improbable (Výstup na horu nepravděpodobnosti), které oba trvají něco vyučovací hodiny, tak bych řekl, že by evoluci měly být věnovány alespoň 4 vyučovací hodiny.
Podařilo se mi najít sešity ze ZŠ, na evoluci padla jedna hodina, na horniny hodin 6, z toho 3 byly na popis různých hornin, z čehož si nepamatuji nic.
Budu rád, když mi napíšete, jak byla evoluce vysvětlována na ZŠ vám, jaký prostor dostala apod.
Nedostatky a chyby ve výuce evoluce, případně co si lidé chybně myslí navzdory výuce (bude průběžně doplňováno):
- malý důraz na důkazy, obvykle jen fosilie, v lepším případě zmíněny Darwinovy pěnkavy
- tvrzení, že evoluce je proces vývoje jednoduchých organismů ve složité (evoluce vysvětluje, jak mohly vzniknout složité organismy přírodními mechanismy, ovšem evoluce nemá za cíl vývoj složitých organismů, nejsložitější druh neznamená evolučně nejúspěšnější, evoluce často vede i od složitějšího k jednoduššímu)
- tvrzení, že evoluce se rovná přežití nejsilnějších (zaprvé to svádí k představě násilného soupeření, ve skutečnosti to může být nejlépe maskovaný, nejvíce spolupracující apod., za druhé větší míra přežití zdatnějších jedinců je jen jedním z prvků mechanismů výběru, tím dalším je diverzita, pokud bychom vybrali podle nějakého měřítka nejzdatnějšího příslušníka druhu a naklonovali, tak snadno takováto populace může vyhynout při změně podmínek, infekční nemocí apod.)
http://www.newscientist.com/article/dn13620-evolution-24-myths-and-misconceptions.html
Učme děti pořádně evoluci
-
- Čestný člen skupiny ČEPEK
- Líbí se mi: Chlapci a ženy
- ve věku od: 8
- ve věku do: 15
- Kontakt: e-mail: [email protected]
- Výkřik do tmy: Jsem produkt dekadentního světonázoru a jakožto takový na slepé větvi vývoje.
- Příspěvky: 1278
- Dal: 474 poděkování
- Dostal: 568 poděkování
-
- Administrátor
- Líbí se mi: Dívky a ženy
- ve věku od: 4
- ve věku do: 28
- Kontakt: [email protected]
- Výkřik do tmy: Nejvíc mi vadí předsudečné odsouzení - i když jsem neublížil žádnému dítěti, najdou se lidé, co píšou "postavit ke zdi, kulka to vyřeší". Ne, nevyřeší. Pedofilové, kteří nic nespáchali, zažívají celý život zbytečné utrpení jen z důvodu předsudků. To je třeba změnit. Proto vznikl tenhle web.
- Příspěvky: 6635
- Dal: 1744 poděkování
- Dostal: 3620 poděkování
Re: Učme děti pořádně evoluci
Já si z gymplu pamatuji akorát teorii koacervát. Jak se bílkoviny (kde se vzaly?) prý samy shlukují do větších celků... Od té doby používám často výraz: Ty jedna koacervátová strukturo! Protože všechno živé, včetně lidí podle této teorie nejsou nic víc, než shluky bílkovin, tedy koacervátové struktury.
Československá pedofilní komunita – již 13 let s Vámi!
-
- Čestný člen skupiny ČEPEK
- Líbí se mi: Chlapci a ženy
- ve věku od: 8
- ve věku do: 15
- Kontakt: e-mail: [email protected]
- Výkřik do tmy: Jsem produkt dekadentního světonázoru a jakožto takový na slepé větvi vývoje.
- Příspěvky: 1278
- Dal: 474 poděkování
- Dostal: 568 poděkování
Re: Učme děti pořádně evoluci
Co jste možná nevěděli o evoluci:
nervus laryngeus recurrens u žirafy - nerv, který inervuje hrtan, začátek nervu je pár centimetrů od hrtanu, nerv jde krkem dolů až k srdci a pak zpět nahoru
Climbing Mount Improbable (Výstup na horu nepravděpodobnosti) - dokument Richarda Dawkinse, Dawkins sází sníst klobouk a odevzdat veškerý svůj majetek Královské společnosti, pokud počítačová "opice" Hoyle napíše čistou náhodou určitou frázi a demonstruje, jak dokáže opice Darwin tuto frázi napsat evolučním postupem (začíná s náhodnou kombinací, vytváří 50 potomků s náhodnými mutacemi, vybírá se fráze nejpodobnější cílové frázi) (kutík asistuje při mačkání tlačítka *kutík* ), vysvětluje, jak půl oka je lepší než žádné oko, vývoj různých typů očí, jejich porovnání a proč nemají všichni živočichové nejlepší typ oka, analogie evoluce s horou, po které se dá vystoupit na různé vrcholy, kde člověk, aby vylezl na vyšší vrchol, by musel napřed slézt velký kus dolů (evoluční nevýhoda), slepá cesta evoluce - evoluce nevidí nejvyšší vrchol, hypotéza vývoje křídla (záběr na kutíky), létající hadi, létající veverky, létající ještěrka, užitečnost špatné kamufláže (s holčičkou), střílející brouk prskavec
The Blind Watchmaker (Slepý hodinář) - dokument Richarda Dawkinse, vysvětluje mimo jiné rozdíl mezi náhodným vybíráním kombinací a vybíráním výhodných znaků přírodním výběrem (rychlost vytvoření věty na základě mutací a výběru na základě podobnosti se zamýšlenou větou versus ohromná nepravděpodobnost získání takové věty čistě náhodným výběrem znaků), vývoj oka, nepravděpodobnost jednoho konkrétního výsledku versus množství zajímavých výsledků, hledání optimálního profilu z hlediska odporu vzduchu evolučním přístupem, evoluční postupy v průmyslovém designu, evoluční adaptace na měnící se podmínky
nervus laryngeus recurrens u žirafy - nerv, který inervuje hrtan, začátek nervu je pár centimetrů od hrtanu, nerv jde krkem dolů až k srdci a pak zpět nahoru
Climbing Mount Improbable (Výstup na horu nepravděpodobnosti) - dokument Richarda Dawkinse, Dawkins sází sníst klobouk a odevzdat veškerý svůj majetek Královské společnosti, pokud počítačová "opice" Hoyle napíše čistou náhodou určitou frázi a demonstruje, jak dokáže opice Darwin tuto frázi napsat evolučním postupem (začíná s náhodnou kombinací, vytváří 50 potomků s náhodnými mutacemi, vybírá se fráze nejpodobnější cílové frázi) (kutík asistuje při mačkání tlačítka *kutík* ), vysvětluje, jak půl oka je lepší než žádné oko, vývoj různých typů očí, jejich porovnání a proč nemají všichni živočichové nejlepší typ oka, analogie evoluce s horou, po které se dá vystoupit na různé vrcholy, kde člověk, aby vylezl na vyšší vrchol, by musel napřed slézt velký kus dolů (evoluční nevýhoda), slepá cesta evoluce - evoluce nevidí nejvyšší vrchol, hypotéza vývoje křídla (záběr na kutíky), létající hadi, létající veverky, létající ještěrka, užitečnost špatné kamufláže (s holčičkou), střílející brouk prskavec
The Blind Watchmaker (Slepý hodinář) - dokument Richarda Dawkinse, vysvětluje mimo jiné rozdíl mezi náhodným vybíráním kombinací a vybíráním výhodných znaků přírodním výběrem (rychlost vytvoření věty na základě mutací a výběru na základě podobnosti se zamýšlenou větou versus ohromná nepravděpodobnost získání takové věty čistě náhodným výběrem znaků), vývoj oka, nepravděpodobnost jednoho konkrétního výsledku versus množství zajímavých výsledků, hledání optimálního profilu z hlediska odporu vzduchu evolučním přístupem, evoluční postupy v průmyslovém designu, evoluční adaptace na měnící se podmínky
-
- Čestný člen skupiny ČEPEK
- Výkřik do tmy: Dětský smích je stejně nejkrásnější zvuk :)
- Příspěvky: 614
- Dal: 62 poděkování
- Dostal: 178 poděkování
Re: Učme děti pořádně evoluci
Simgiran si založil ateistické okénko
A proč ne, učme děti teorii evoluce. Nezapomeňme ovšem zdůraznit slovíčko "teorii". Pokud vím, tak evoluci ještě nikdo nikdy nedokázal. (Podobně jako nikdo nikdy nedokázal (ne)existenci Boha)
Jinak mne teorii evoluce učili asi celkem normálně. Akorát mi bylo líto, že když jsem za naší učitelkou biologie přišel s dotazy, které vyplývaly z mého pochybování o správnosti teorie evoluce, tak se se mnou nechtěla moc bavit. Možná ani nevěděla, jak by mi odpověděla...
A proč ne, učme děti teorii evoluce. Nezapomeňme ovšem zdůraznit slovíčko "teorii". Pokud vím, tak evoluci ještě nikdo nikdy nedokázal. (Podobně jako nikdo nikdy nedokázal (ne)existenci Boha)
Jinak mne teorii evoluce učili asi celkem normálně. Akorát mi bylo líto, že když jsem za naší učitelkou biologie přišel s dotazy, které vyplývaly z mého pochybování o správnosti teorie evoluce, tak se se mnou nechtěla moc bavit. Možná ani nevěděla, jak by mi odpověděla...
Dítě je úžasná bytost. Dej mu najevo lásku, ale opatrně. Zájmy dítěte jsou důležitější než tvoje. I když bys měl možná rád víc než jen pusu, nemůžeš. Nesmíš. Zradil bys sám sebe a ublížil tomu, koho jsi miloval. Nepodporuj tedy ubližování dětem ani jeho produkty, dětskou pornografii.
-
- Čestný člen skupiny ČEPEK
- Líbí se mi: Chlapci a ženy
- ve věku od: 8
- ve věku do: 15
- Kontakt: e-mail: [email protected]
- Výkřik do tmy: Jsem produkt dekadentního světonázoru a jakožto takový na slepé větvi vývoje.
- Příspěvky: 1278
- Dal: 474 poděkování
- Dostal: 568 poděkování
Re: Učme děti pořádně evoluci
Ne, to není ateistické okénko, to je vědecké okénko. To je okénko o pořádném vzdělávání dětí. Evoluce je v rozporu s některými náboženskými představami, nicméně evoluce není založená na neexistenci boha nebo bohů.efix píše:Simgiran si založil ateistické okénko
A proč ne, učme děti teorii evoluce. Nezapomeňme ovšem zdůraznit slovíčko "teorii". Pokud vím, tak evoluci ještě nikdo nikdy nedokázal. (Podobně jako nikdo nikdy nedokázal (ne)existenci Boha)
Jinak mne teorii evoluce učili asi celkem normálně. Akorát mi bylo líto, že když jsem za naší učitelkou biologie přišel s dotazy, které vyplývaly z mého pochybování o správnosti teorie evoluce, tak se se mnou nechtěla moc bavit. Možná ani nevěděla, jak by mi odpověděla...
Traduje se o Laplaceovi, že se ho někdo zeptal, kde je v jeho pohybových rovnicích místo pro Boha, na což měl on odpovědět, že takovou hypotézu nepotřeboval. Bez ohledu na to, jestli to řekl, to dobře vystihuje vztah evoluční teorie a náboženské víry.
Teorie evoluce tak jako jakákoli jiná empirická teorie nelze definitivně dokázat. Nicméně u některých teorií můžeme říci, že důkazy prokazují teorii mimo jakékoli rozumné pochybnosti. Teorie evoluce byla mnohokrát upravována na základě nových poznatků, nicméně základní principy evoluční teorie zůstaly v podstatě stejné od časů Darwina. Pro evoluci existuje mnoho důkazů z mnoha různých oborů.
Na ZŠ ani SŠ rozhodně není čas pro rozsáhlou diskusi důkazů a všechny detaily, onby se tím dal strávit celý život. Tudíž pochybnosti se mohou vyskytnout. Řekl bych ovšem, že většina jich pramení z toho, že se výuka evoluce vyloženě odbývá a bohužel často ani učitelé sami evoluční teorii moc nerozumí. Což ovšem není problém evoluční teorie. Mimochodem, díval ses na ta odkazovaná videa? Některé běžné argumenty proti evoluční teorii jsou tam vyvráceny, tyto argumenty se stále objevují, přestože ty dvě přednášky jsou staré přes dvacet let.
Zajímavý článek na téma evoluce jsem našel na http://polach.blog.idnes.cz/c/40861/Myty-okolo-vzniku-zivota-a-evolucni-teorie.html
Zajímavou stránkou, která se zabývá evolucí, je http://www.talkorigins.org/origins/faqs-evolution.html
-
- Čestný člen skupiny ČEPEK
- Líbí se mi: Chlapci a ženy
- ve věku od: 8
- ve věku do: 15
- Kontakt: e-mail: [email protected]
- Výkřik do tmy: Jsem produkt dekadentního světonázoru a jakožto takový na slepé větvi vývoje.
- Příspěvky: 1278
- Dal: 474 poděkování
- Dostal: 568 poděkování
Re: Učme děti pořádně evoluci
Jinak Newtonovská mechanika je teorie, kvantová mechanika je teorie, obecná teorie relativity je teorie, kinetická teorie látek je teorie, desková tektonika je teorie, mikrobiální teorie vzniku nemocí je teorie, ...
Evoluční teorie samozřejmě je teorie. Vědecká teorie ovšem není něco spekulativního, nedokázaného. Teorie je soubor principů a vysvětlení pozorovaných jevů na těchto principech postavených.
Některé teorie se považují za platné, některé teorie jsou vyvrácené (např. Newtonovská mechanika, která se ovšem stále používá pro svoji jednoduchost a výborné výsledky v "běžných" podmínkách). Vědecká teorie musí být v praxi vyvratitelná (např. Newtonovská mechanika byla vyvrácena např. pozorováním dilatace času atomových hodin na palubě letadla).
Evoluční teorie samozřejmě je teorie. Vědecká teorie ovšem není něco spekulativního, nedokázaného. Teorie je soubor principů a vysvětlení pozorovaných jevů na těchto principech postavených.
Některé teorie se považují za platné, některé teorie jsou vyvrácené (např. Newtonovská mechanika, která se ovšem stále používá pro svoji jednoduchost a výborné výsledky v "běžných" podmínkách). Vědecká teorie musí být v praxi vyvratitelná (např. Newtonovská mechanika byla vyvrácena např. pozorováním dilatace času atomových hodin na palubě letadla).
-
- Čestný člen skupiny ČEPEK
- Líbí se mi: Chlapci a ženy
- ve věku od: 8
- ve věku do: 15
- Kontakt: e-mail: [email protected]
- Výkřik do tmy: Jsem produkt dekadentního světonázoru a jakožto takový na slepé větvi vývoje.
- Příspěvky: 1278
- Dal: 474 poděkování
- Dostal: 568 poděkování
Re: Učme děti pořádně evoluci
Evoluční teorie ve vývoji člověka:
předpoklad: lidé a lidoopi měli společného předka
zjištění počtu chromozomů u lidí (46), šimpanzů, goril a orangutanů (48)
zjištění, že střed jednoho chromozomu u lidí připomíná konce chromozomů: hypotéza, že chromozom vznikl spojením dvou chromozomů u předka lidí
pozdější zkoumání genetického kódu ukázalo, že genetický kód ve středu lidského chromozomu se velmi přesně shoduje s genetickým kódem na koncích dvou chromozomů u lidoopů
http://en.wikipedia.org/wiki/Chromosome_2_%28human%29
předpoklad: lidé a lidoopi měli společného předka
zjištění počtu chromozomů u lidí (46), šimpanzů, goril a orangutanů (48)
zjištění, že střed jednoho chromozomu u lidí připomíná konce chromozomů: hypotéza, že chromozom vznikl spojením dvou chromozomů u předka lidí
pozdější zkoumání genetického kódu ukázalo, že genetický kód ve středu lidského chromozomu se velmi přesně shoduje s genetickým kódem na koncích dvou chromozomů u lidoopů
http://en.wikipedia.org/wiki/Chromosome_2_%28human%29